شنبه ۵ام فروردین ۱۳۹۶ ۰۴:۲۷:۴۴ قبل از ظهر

چند امامزاده در بافق وجود دارد؟(بخش اول)

کد خبر: 47993
تعداد بازدیدکننده: 340
تاریخ: ۲۸ شهریور ۱۳۹۳

s

دارالشجاعه بافق حداقل از قرن ششم قمری میزبان بزرگانی از خاندان ائمه دین(ع) بوده ولی آنچه اکنون بین مردم مشهور است بارگاه یک امامزاده به نام عبدالله فرزند بلافصل موسی ابن جعفر(ع) است ولی پژوهشهای اینجانب زوایای دیگری از وجود آرامگاه نوادگان دیگری از ائمه را در بافق هویدا می کند که از چشم مردم و حتی میراث فرهنگی پنهان مانده است. سند آرامگاه امامزاده عبدالله فقط  بر اساس مشهور بین مردم و اصطلاحا تاریخ شنیداری و شفاهی است در حالی سنگ قبر می تواند بهترین ومحکمترین سند در وجود آرامگاه صاحب نامی در هر جایی است.بناچار برای آشنایی بیشتر دوستان به بررسی تمام امامزادگان بافق می پردازیم:

۱-                        امامزاده عبد ا…(ع) بافق

این بقعه مبارکه که از احترام خاص وعام مردم برخوردار بوده چون نگینی درخشان در آسمان بافق واطراف ان تلالودارد، ملجا وماوای دلسوختگان و شیفتگان خاندان عصمت وطهارت (ع)است واز دیگر سو، بنا وبارگاه کم نظیر  آن اوراقی از هنر وفرهنگ اصیل،زیبا وکهن اسلامی را بر روی دیده هنرمندان و مورخین جهان می گشاید بنا چار از ذکر مقدمه ای می باشیم تا حقایق درحد ممکن روشن گردد .متابعت ،احترام و دوستی ائمه اطهار (ع) از وجوبات دین مبین اسلام است که بالضروره به ذریه حضرت رسول (ص) نیز تسری دارد.

در عیون اخبار الرضا (ع) وفق  گفتاری از حضرت علی ابن الرضا (ع)منقول است که فرموده اند:الّنظرإلی ذریتنا عباده فقیل له یابن رسول الله النظر إلی الائمه منکم عباده ام النظر إلی جمیع ذریته النبّی(ص)؟فقال:بل النظراّلی جمیع ذریته النبی عباده .(۱)حضرت فرمودند عنایت وتوجه به فرزندان ما خاندان عصمت وطهارت عبادت است. پرسیدند ای رسول خدا عنایت به آنهای که امامند عبادت است یا عنایت به تمامی فرزندان ووابستگان رسول اکرم (ص). حضرت فرمودند:عنایت وتوجه به تمامی فرزندان وخاندان رسول اکرم (ص) عبادت بشمار  می آید.

نگارنده که طی سالیان درازی  که از نزدیک شاهد کرامات ،معجزات و برکات صاحب این بقعه متبرکه بوده ام همانند تمامی مردم بافق تولی واحترام به آن را برای خود واجب عینی می دانم ولی از آنجا که یک تحقیق علمی نمی تواند به آنچه نزد عوام شیوع و شهرت دارد اکتفاء و استناد نماید بناچار فرازهایی از تاریخ اسلا می را بازگو می نماییم .

در مورد اصل ونسب امامزاده عبدالله بافق در مجموع دو نظر وجود دارد :

الف:دسته اول بر این باورند که نام ایشان عبدالله  وپسر بلا فصل امام موسی کاظم میباشند.در کتب تاریخی یزد که نامی از امامزاده برده اند ونیز در بین عامه مردم این نظریه شهرت دارد .

ب: دسته دوم که در سالهای اخیر رواج یافته و اولین بار توسط مرحوم دکتر ایرج افشار در یادگارهای یزد منتشر شده بر این باور است  که نام ایشان فخر الدین ابو جعفر محمد بن عبیدالله ابن محمد علوی الحسینی العریضی واز نوادگان امام جعفر صادق (ع) می باشد.

نظریه اول: عبدالله فرزند موسی ابن جعفر(ع)

برای روشن شدن مطلب بناچار توضیحی پیرامون فرزندان امام موسی ابن جعفر (ع) ذکر می کنم:

ایشان در هفتم صفر سال ۱۲۸ قمری بین مکه و مدینه متولد ودر ۲۵ رجب سال ۱۸۳ بعد از ۵۵ سال زندگی توأ م با زندان وشکنجه  در بغداد  به شهادت رسیده ودر کاظمین عراق دفن گردید .(۲)ایشان جمعا ۳۷فرزند شامل ۱۸ پسر و۱۹ دختر داشتند که مادر تمامی آنها کنیز بودند.

 نام پسران ایشان عبارتند از:

۱-علی ابن موسی الرضا ۲-ابراهیم۳-عباس۴- قاسم۵-اسماعیل۶- جعفر۷- هارون۸-حسن۹- احمد۱۰-محمد۱۱-حمزه۱۲-عبدالله۱۳-اسحاق۱۴-هبه الله۱۵-زید۱۶-محسن۱۷-فضل۱۸- سلیمان

   نام دختران حضرت عبارتند از:

۱-فاطمه کبری معروف به حضرت معصومه۲-فاطمه صغری۳-رقیه۴-رقیه صغری۵- حکیمه۶- ام ابیها۷-کلثوم۸-ام جعفر۹-لبابه۱۰-زینب۱۱-خدیجه۱۲-علیه۱۳-امنه۱۴-حسنیه۱۵-بریهه۱۶-عایشه۱۷-ام سلمه۱۸-میمونه۱۹ام کلثوم (۳)

صاحب عمده الطالب تعداد فرزندان ان حضرت را ۲۷ پسر و۳۲دخترذکر می کند ولی مشهور همان است که  گفته شد.قبور علی ابن موسی الرضا در مشهد ، احمد مشهور به شاه چراغ و محمد در شیراز ابراهیم در کربلا ، فضل در یزد ، اسماعیل (۳) و امنه (۴) قاسم درحله (۵) و فاطمه درقم مشهور و قطعی بوده و هیچ اختلاف یا تشابهی در مورد آنها وجودندارد برای سایر امامزادگان بقاع و قبور مختلفی را ذکر کرده اند . عبدالله یکی از فرزندان بزرگ و عالم حضرت بود که سئوالات علمای آنروز مدینه را در منزل حضرت امام جعفر صادق (ع ) پاسخ می داد .

صاحب منتخب التواریخ بنقل از انبات مدینه می نویسد……… در منزل حضرت امام رضا –سال ۲۰۳قمری  – هشتاد نفر از علماء ، فقها و شیعیان امصار بعد از زیارت خانه خدا برای دیدن جواد الائمه به خانه امام صادق ( ع ) در مدینه وارد  شدند . عبدالله پسر موسی ابن جعفر بناگاه وارد مجلس شده و درصدر مجلس می نشیند . یکی از صغار رو به علما کرده می گوید ایشان از ذریه رسول (ص ) می باشد هر چه می خواهید از ایشان بپرسید . علما سئوالاتی مطرح و جواب می گیرند و بعد امام جواد (ع) وارد می شوند بنابر این نقل قول احتمال اینکه صاحب این بقعه  عبدالله باشد بسیار  زیاد است که چرا بسیاری از وابستگان ائمه اطهار (ع)وقتی فهمیدندحضرت رضا به مشهد رفته اند رو به سوی آن شهر نهادند .وقتی در بین راه خبر شهادت حضرت را شنیدند به هر کجا که رسیده بودند تا زما وفات اقامت گزیده اند.(۱) تعداد دیگری بعد از شنیدن خبر شهادت حضرت رضا (ع)برای خونخواهی رو بسوی مشهد نهادند.از جمله احمد ابن موسی مشهور به شاه چراغ با سه هزار نفر از اقوام ووابستگان وسه هزار نفر از غلامان خودبرای خونخواهی برادر خود بسوی خراسان حرکت نمود.در قم با حاکم انجا جنگیده که تعدادی از سادات  کشته شدند لذا به شیراز بازگشته و آنجا رحلت می نماید (۲)با توجه به اینکه مسیر یزدو بافق یکی از راههای ارتباطی به خراسان بشمار میرفته احتمال گذر نمودن عبدالله از بافق که بعد ازاین جریانات از مدینه گریزان وبه سوی خراسان می رفته اند بسیار زیاد است.

مورخین مسیر حرکت حضرت رضا (ع)بسوی خراسان را بدین شرح ذکر کرده اند:(۳)

مدینه،مکه،بادیه،قاسیه،بناج،بصره،اهواز،اربق،اصطفر(فارس امروزی)یزد، کویر بی نام ونشان،نیشابور ،ده سرخ،رباط سعد،سناباد،سرخس،ومرو.بیعت حضرت در روز سه شنبه ۲۰ رمضان سال۲۰۱واقع شد ومامون ایشان را به رضا ملقب ساخت.(۴)دراینکه ایشان از یزد عبور کرده اند شکی نیست وکتب تاریخی یزد نیز در ذکر آثار وبرکات مسجد معروف فرط آنرا ذکر کرده اند.(۵)با توجه به اینکه راه یزد ،بافق ، طبس،خراسان در قدیم زیاد مورداستفاده کاروانها قرار میگرفته است بعید نیست که نوادگان آن حضرت که بعدا رو بسوی خراسان نهادند غالبا در هیبتی که شناخته نشوند حرکت می نمودند از این شهر عبور کرده باشند یا تا زمان رحلتشان اقامت گزیده باشند وانچه نزد اهالی از چگونگی پیدایش قبر ایشان مشهور است اینکه یکی از اهالی بافق با مشاهده فرو رفتن نوردر  تل ریگزاری که محفل فعلی قبر امامزاده می باشد کنجکاو شده و باکاویدن زمین به بدن ایشان که ترو تازه بود ، برخوردمی نماید و بعدا مقبره وبارگاه  ساخته می شود .این قضیه در مورد امامزاده فضل ابن موسی ابن جعفر نیز صادق می باشد که قبر ایشان در یزد مخفی بود تا اینکه در زمان حکومت امیرمبارز الدین محمد ظفر در سال ۷۴۷ هجری قمری با سرگذشتی مشابه انچه گفته شد پدیدار می گردد.(۶)با توجه به تاریخ وفات این امامزاده در سال۲۰۲قبر ایشان ۵۴۵سال از دیده ها نهان بود(۷) . از سوی دیگر انچه یکی از غلامان حضرت رضا (ع)در برخورد کاروان حضرت با سرزمین بی ابی وعلفی که تشنگی طاقت فرسائی بر اهل کاروان حادث می شود ذکر می نماید نقطه تاکیدی بر احتمالات بالا می باشد . البته در مورد محل دفن عبدالله ابن موسی ابن جعفر حداقل سه مکان در ایران  ذکر شده است که بعدا اشاره خواهم نمود:

۱-شهرستان بافق

۲-استر اباد گرگان

۳-اوه یا آبه در دو فرسنگی ساوه(۷)

نظریه دوم: ایشان نواده امام صادق(ع) واز وابستگان سببی امامزاده سید جعفر یزد می باشند.

همانطور که ذکر شده گروه دوم امامزاده را از سادات عریضی ونوادگان علی ابن صادق (ع)می دانند .حضرت امام صادق (ع)۱۷ ربیع الاول سال۸۳ در مدینه ودر ۱۵شوال ۱۴۸ قمری بعد از۶۵سال به شهادت رسیده و در بقیع دفن گردیدند.(۸)ایشان ۷ پسر و ۳ دختر داشتند .

 نام پسران ایشان بدین شرح می باشد:(۹)

۱-اسماعیل۲-عبدالله افطح۳-عباس -۴علی۵-موسی۶-اسحاق۷-محمد

دختران ایشان عبارتند از:۱-ام فروه۲-اسماء۳-فاطمه

بزرگترین فرزند حضرت اسماعیل(۱۰)وکوچکترینشان علی بودکه در سرزمین عریض در یک فرسخی مدینه بدنیا آمده وهمانجا نیز وفات یافته (۱۱)و دفن می گردد. قبر اسماعیل نیز در مدینه  قرار دارد (۱۲)عبدالله که اورا به خاطر اینکه  پایش پهن بودافطح می گفتندظاهرا از امام اطاعت نمی نموده (۱۳)وهفتاد روز بعد از وفات امام صادق (ع)در مدینه میمیرد وپیروانی که با ادعای امامتش اطراف وی جمع شده بودند پراکنده می شوند(۱۴)

علی ابن جعفرمردی با فضیلت ، فقیه و کثیر الروایه بود که در کتب حدیث  شیعه نام  او به عنوان راوی سخنان امام موسی بن جعفر بسیار به چشم می خورد. شیخ مفید در    ارشاد می نویسد:

“علی ابن جعفر مردی بوده کثیر الروایه ، محکم کار ، محتاط ، متقی و پر فضیلت –او ملازم برادرش-“”موسی ابن جعفر (ع) بوده و حدیث فراوان از او روایت کرده است”(۱۵)

ایشان وبرادرش اسحاق فصوص زیادی دال بر امامت حضرت موسی بن جعفر (ع)نقل نموده اندو به ائمه بعد از ایشان نیز اعتقاد و ایمان داشته اند (۱۶)وی در سن سالخوردگی ،زمان امامت حضرت امام جواد (ع)(۲۲۰-هجری قمری)را درک نموده وبعداز وفات در عریض مدینه دفن می گردد.البته دو مکان دیگر بشرح زیر به محل دفن ایشان نسبت داده می شود (۱۷)

۱-            بیرون شهر قم

۲-بیرون شهر سمنان

سادات عریضی کیستند؟

امامزاده علی بن جعفر(ع) به جلالت شأن و مقام و شرافت نسب و طهارت خانوادگی و به علم و تقوی و صحت عقیده مشهور و معروف است و مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب منتهی الامال(۲۳۰)گفته است که: علی بن جعفر(ع) سیدی جلیل القدر عظیم الشأن، شدید الورع و عالمی کبیر و راوی حدیث و کثیر الفضل بوده و تا حضرت جواد(ع) بلکه بنا بقول صاحب کتاب(عمده الطالب)(۲۳۱)تا زمان امام هادی(ع) یعنی خدمت پنج امام را درک نموده و پیوسته ملازم برادر بزرگوارش امام موسی کاظم(ع) را اختیار می نمود و از آن جناب معالم دین و احادیث سید المرسلین را اخذ و روایت می کرده است، جلالت شأن و عظمت آن بزرگوار بحدی است که در این چند سطور نتوان تمام کمالات آن سید جلیل را نوشت .
علی از همه فرزندان امام صادق(ع) کوچکتر بوده و در دوران طفولیت، پدر بزرگوارش را از دست داده و با برادر خود امام موسی کاظم(ع) ملازم می شده است، علمای رجال و مشایخ محدثین وی را به عظمت و بزرگواری یاد میکنند.
علماء رجال در مورد سن شریف این راوی و محدث بزرگ اختلاف نموده و عده ای سن مبارک آنحضرت را حدود صد سال وعده ای بالغ بر ۱۲۰ سال می دانند، ما در بحث آینده روشن خواهیم نمود که آن بزرگوار در سن ۸۵ در زمان امام هادی(ع) دارفانی را وداع گفته است .
تحقیقی در تاریخ ولادت و وفات علی العریضی(ع )
تاریخ تولد و وفات علی بن جعفر(ع) در هیچ یک از کتب تاریخ، رجال، انساب به آن تصریح نشده ولی با وجود امارات و قرائتی می توان یقین نمود که آن حضرت سنی درحدود هشتاد و پنج سال داشته است، بدلیل اینکه وفات امام صادق(ع) در سال ۱۴۸ هـ .ق و امامت امام هادی(ع) از سال ۲۲۰ هـ .ق شروع و تا سال ۲۵۲ هـ . ادامه داشته است و همچنین بیان گردید که علی در هنگام وفات پدر بزرگوارش طفل بوده، و طفل را همچنانکه علماء اهل اللغه تفسیر کرده اند؛ شامل طفل ممیز یا اینکه محتلم شود دانسته اند، لذا باید گفت که علی العریفی(ع) سنی در حدود ۱۳ سال هنگام وفات پدرش داشته است چرا که روایاتی از پدر خود ذکر نموده و از طرفی یکی از شروط راوی ممیز بودن وی می باشد. پس بناچار باید ولادت آن حضرت را بین سالهای ۱۳۴ و ۱۳۵ هـ.ق احتمال داد .
اما باید وفات آن بزرگوار را در سنه ۲۲۰ هـ .ق یعنی در اوائل امامت امام هادی(ع) قائل شد، چرا که اگر بگفته بعضی از مورخین تا سال ۲۵۲ هـ .ق یعنی تا اواخر امامت امام هادی(ع) زنده بود، حتی الامکان می بایستی روایاتی از ایشان نقل می نمود، کما اینکه از پدر بزرگوارش امام جعفر الصادق(ع) و برادر ارجمندش امام موسی کاظم(ع) و از برادر زاده اش امام رضا (ع) و از امام جواد الائمه(ع) روایات زیادی نقل نموده و از ناحیه ایشان ثبت و ضبط گردید و در کتاب(المسائل)(۲۳۲)خود اکثر روایات را جمع آوری نموده است، لذا بناچار وفات آن محدث کبیر را در سال ۲۲۰ از هجرت باید رقم زد .
علی بن جعفر(ع) از نظر علماء رجال
و پاره ای از فضائل اخلاقی او
علامه مجلسی(ع) در جلد چهارم بحارالانوار آورده است که علی بن جعفر(ع) از کسانی است که تمام علمای رجال باتفاق آراء او را ستایش بلیغ نموده، و اضافه کرده که او مردی فوق العاده با جلالت و با فضیلت بوده و در وثاقت و مورد اعتماد بودن او در نقل حدیث، احدی تردید ندارند و هرکس کتب حدیثی را بررسی کند، خواهد دید که او از برادرش امام موسی کاظم(ع ) چقدر حدیث روایت کرده که همگی حکایت از دانش و معرفت وی می کند

همانطوریکه در صفحات قبل توضیح داده شد، بر روی قبر علی بن جعفر(ع) مکتوب بود که هذا قبر علی بن جعفر و محمد بن موسی(ع) و بیان گردید که منظور از علی بن جعفر(ع ) ، علی بن حسن العلوی بن عیسی بن محمد بن علی بن جعفر العریضی(ع) است که در تاریخ قم بر هجرت وی از عراق بسوی قم و ورود او به این شهر و رحلت وی در قم و دفنش در نزدیکی نهر سعد تصریح کرده است.

فرزندان امام صادق(ع)

مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب منتهی الآمال به نقل از شیخ مفید می فرماید که برای حضرت صادق(ع) ده تن اولاد بود که از اینقرار می باشند .
۱ـ اسماعیل. ۲ـ عبدالله. ۳ـ ام فروه که مادر این سه نفر فاطمه بنت حسین بن علی بن الحسین امام سجاد(ع) بوده. ۴ـ موسی. ۵ـ اسحق. ۶ـ محمد که مادر ایشان ام ولد بودند . ۷ـ عباس. ۸ـ علی. ۹ـ اسماء. ۱۰ـ فاطمه که هر یک از ام ولدی بوده اند(۲۶۲ ).
مؤلف کتاب(عمده الطالب)(۲۶۳)قید نمودند که اعقاب ابوعبدالله جعفر الصادق(ع) از پنج پسر بوده که عبارتند از، موسی کاظم ابوالحسن(ع) ـ اسماعیل الاعرج ابوعلی ـ محمد الدیباج که ملقب به مامون و کنیه او ابوجعفر بوده ـ اسحاق المؤتمن ابومحمد که بسیار زاهد و عالم و محدث و خیلی شباهت به رسول الله داشته است ـ و علی ابوالحسن العریضی و اضافه می کند عریض نام قریه ای در نزدیکی مدینه است که علی در آنجا سکونت داشتند، و این قول مؤید مادر مدفن علی بن جعفر در عریض خواهد بود .
اما دختران حضرت :
۱ـ ام فروه: زن عبدالعزیز بن سفیان بن عاجم بن عبدالعزیز بن مروان بود .
۲ـ فاطمه: زن محمد بن ابراهیم بن محمد بن علی بن عبدالله ابن عباس بود که درحیات شوهرش فوت نمود .
۳ـ اسماء: زن حمزه بن عبدالله بن الباقر(ع) بود .
اما از اعقاب اسماعیل: محمد وعلی بودند .
از اعقاب موسی: ابوالحسن علی الرضا، ابراهیم الاصغر عباس، اسماعیل، محمد، عبدالله، عبیدالله، حسن، جعفر، اسحاق و حمزه اولاد باقی ماند .
از اعقاب محمد: حارض و قاسم و حسین اکبر بودند .
و از اعقاب اسحق می توان حسین و حسن و محمد را نام برد .
اما در اعقاب علی بن جعفر العریضی(ع): علماء انساب اختلاف نمودند و اولاد آن بزرگوار را سه قسمت کردند و ما بجهت عدم تطویل کتاب فقط اعقاب علی بن جعفر(ع) که از چهار فرزندان او مشهور است با ذکر تعداد فرزندان او خواهیم پرداخت .
“اما تعداد فرزندان علی بن جعفر(ع) عبارتند از:
۱ـ محمداکبر. ۲ـ احمد الشعرانی. ۳ـ حسن. ۴ـ حسین. ۵ـ جعفر. ۶ـ علی. ۷ـ عبدالله. ۸ـ قاسم. ۹ـ محمدالاصغر. ۱۰ـ احمد الاصغر. ۱۱ـ (عیسی) نیز گفته شده است. ۱۲ـ ام کلثوم . ۱۳ـ ملیکه. ۱۴ـ خدیجه. ۱۵ـ حمدونه. ۱۶ـ زینب. ۱۷ـ فاطمه .
اما اولاد محمد الاکبر بن علی العریضی عبارتند از؛ عیسی الاکبر، حسن، یحیی، محمد، موسی، جعفر، حسین اما از این هفت پسر فقط عیسی بن محمد بن علی بن جعفر(ع) را صاحب اعقاب زیاد و دارای یازده پسر دانسته است برخلاف دیگران که یا بلاعقب و یا قلیل الاولاد شمرده شده اند چنانچه بیاید بدین قرار: حسن، حسین، محمد، جعفر اسحق(که در شهر ری سکونت داشت) عبداله(که در شام بود) علی، یحیی، احمد، عیسی، موسی و برای هر کدام هم اعقابی ذکر نموده اند که از ذکر آن خودداری می شود .
اما حسن فرزند عیسی بن محمد بن علی بن جعفر(ع) را هم فرزندی است موسوم به علی که از امامزادگان جلیل القدر شمرده شده و به فضل و تقوی موصوف و به علی العلوی العریضی معروف بوده است. و مدفن همین علی بن حسن بن عیسی العلوی بن محمد بن علی بن جعفر العریضی(ع بنابر اصح اقوال در قم و در همین بقعه مذکور می باشد که به مزار علی بن جعفر(ع) معروف است، چنانچه سابقا مذکور و صحت آنرا اثبات نمودیم .
اما اولاد احمد الشعرانی بن علی العریضی عبارتند از؛ عبیدالله، حسین، محمد .
و اولاد حسن بن علی العریضی، فقط از عبدالله می باشد .
اما نسل جعفر الاصغر بن علی العریضی بسیار اندک و غالبا منقرض شده اند .
بقیه اولاد علی العریضی یا اولادشان دختر یا اینکه اصلا فرزندی نداشته یا اینکه فرزند داشته اند اما منقرض گشته اند “.

                            برای اولین بار دانشمند و مورخ گرانقدر مرحوم آقای دکتر ایرج افشار در کتاب یادگارهای یزد سنگ قبر ابو جعفر محمد ابن عبیدالله بن محمد العلوی الحسینی العریضی  متوفی۵۱۵قمری که در مسجد حاجی کریم فهرج نصب بوده را با چاپ عکس آن در صفحه ۱۳۰۲ ضمیمه جلد دوم کتاب مذکور در سال ۱۳۴۸به امامزاده بافق نسبت می دهند.حال دلیل ایشان برای این نسبت دادن چیست ؟نمی دانم ولی آنچه دور از ذهن می نمایاند اینکه چگونه ممکن است یکی از نوادگان امام صادق (ع) از سادات عریضی در بافق مدفون باشد ولی سنگ قبر ایشان در مسجد فهرج در ۲۰ فرسنگی بافق نصب شده باشد؟البته ممکن است سنگ قبر به انجا برده باشد ولی استنباط این مطلب بدون ارائه هیچ گونه دلیلی جای سوال دارد.

از سوی دیگر اگر اصل ونسب امامزاده ای را به صرف  وجود سنگ قبری در محلی نزدیک آن واینکه تعدادی از سادات عریضی در یزد واطراف آن مدفونند معین نمائیم پس چه بهتر که آنرا به سنگ قبری منصوب نماییم که در شهر بافق ونزدیک بقعه امامزاده پیدا شده است وآن سنگ قبر دیگری است که متعلق به یکی دیگر از سادات عریضی بنام ابراهیم ابن محمد بن علی بن عبدالله (۱۹)متوفی در سال ۵۳۷ قمری بوده و  توسط اقای خاضعین در مسجد جامع بافق رویت شده بود ولی تا انجا که نگارنده به یاد دارددر محل امامزاده عبدالله نگهداری می شدکه بعد از تطبیق  باسایر سنگهای قبری که از سادات عریضی در اطراف یزد بدست امده است همگونی و همسخنی آن مشخص شده ونسب نامه این سادات ذوی الاحترام بیشترمشخص خواهد شد.

مشخصات سنگهای بدست آمده وفق تحقیق جناب آقای ایرج افشار به شرح زیر می باشد:

۱-ابو جعفرمحمد ابن علی ابن عبدالله ابن احمد بن علی العریضی بن امام الصادق (ع) بخط نسخ متوفی ۴۲۴ قمری (همان سید جعفر یزد)

۲-فخرالدین ابو جعفرمحمد بن عبیدالله بن محمد العلوی الحسینی العریضی کان ابوه محمد رحمهالله علیه و نور قبر توفی  فی صفر سنته خمس عشرو خمس مائه قدس الله روح بخط وفات سال۵۱۵قمری

۳-هذا قبر ابراهیم ابن محمد بن علی بن عبدالله رحمه الله علیه توفی فی رجب سنه سبع و ثلثین وخمس مأ ئه- وفات سال ۵۳۷قمری(مسجدجامع بافق)

۴-سید شهاب الدین ابو عبدالله محمد علی بن احمد بن حسین بن محمد بن علی بن عبدالله حسینی در موزه سیاتل امریک متوفی ۵۳۸ قمری

بنابراین همانطور که مشاهده می نمایید تقریبا عبارت ” محمد ابن علی ابن عبدالله ” در هر چهار سنگ تکرار شده است که وابستگی سببی صاحبانش را می رساند

ادامه دارد…..

نتیجه گیری از این پژوهش و اینکه آیا امامزاده دیگری در بافق مدفون است یا خیر در بخشی دیگر درج خواهد شد

سید محمد میرسلیمانی بافقی