واگذاري هفت طرح فولادي ديگر به بخش خصوصي فعلا منتفي است

دسته: اقتصادی
یک دیدگاه
یکشنبه - 11 تیر 1391
واگذاري هفت طرح فولادي ديگر به بخش خصوصي فعلا منتفي است.
سال گذشته براي چندمين بار ، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برای واگذاری هفت طرح فولادی به بخش خصوصی فراخوان داد که در ادامه تعدادی از شرکتهای سرمایه‌گذاری از جمله شرکتهای متعلق به برخی بانکها برای خرید طرح های فولادی ثبت‌نام کردند. كه بعد از گذشت چندین ماه هنوز خریداران نهایی طرحهای فولادی مشخص نشده‌اند.
کارشناسان پیشتر قیمت‌گذاری طرحهای فولادی و همچنین قیمتهای پیشنهادی برای خرید این طرحها از سوی متقاضیان را دلیل اصلی تاخیر در واگذاری طرحهای فولادی عنوان کرده بودند. دلیلی که وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز آن‌را تائید می‌کند.
حال اين قيمت گذاري براي فولاد بافق به چه نحوي بوده كه هم خريدار به خريد و پرداخت مبلغ  راضي شده و هم ايميدرو ، كمي جاي سوال دارد.

مهدی غضنفري گفته “مشكل آن است كه قيمتي كه بخش خصوصي براي خرید طرحهاي فولادي پيشنهاد مي‌كند تا حد قابل توجهي پايين‌تر از ميزان هزينه‌اي است كه در اين طرحها صورت گرفته است.”
جالب اينجاست كه خريدار طرح فولاد بافق ، به جهت توجيه اقتصادي خوبي كه اين طرح دارد ، آنقدر قيمت را مناسب داده كه هم ايميدرو حاضر به فروش شده و هم خود ايشان حاضر است مدتها اين طرح را به خال خود رها كند و انگارايشان، اين 108 ميليارد تومان پول را همينطوري ميخواسته به دولت كمك كند.به گفته آقاي وزير  “اگر مثلا در يك طرح فولادي 100 واحد هزينه شده، بخش خصوصي پيشنهاد پرداخت 70 واحد را مطرح مي‌كند؛ بنابراين در چنين شرايطي ترجيح موجود، تامين منابع براي تكميل اين طرحها از سوي ایمیدرو به نمایندگی از دولت است.”با این اظهارات می‌توان نتیجه گرفت که واگذاری طرحهای فولادی به بخش خصوصی فعلا منتفی شده و این طرحها همچنان در اختیار دولت باقی می‌مانند. از سوی دیگر چندی پیش نیز هیئت دولت با اختصاص دو میلیارد و 101 میلیون یورو منابع مالی برای تکمیل هفت طرح فولادی موافقت کرد.

همگان واقفند كه  هفت طرح فولادي در ابتدا هشت طرح فولادي در چهارمحال بختياري، شادگان، نيريز، قائنات، بافق يزد، سبزوار، بافت و ميانه بودند كه بعدا يكي از آنها يعني طرح بافق يزد به بخش خصوصي واگذار شد و قرار است مابقي طرحها نيز سرنوشت مشابهي داشته باشند!!!

براساس آخرين اطلاعات اعلامي از سوي ايميدرو پيشرفت فيزيكي هفت طرح فولادي در بخش احيا بين 13 تا 94 درصد بوده است. همچنين بخش فولادي اين پروژه‌ها به طور متوسط بيش از 30 درصد پيشرفت داشته است.

اين در حاليست كه چون طرح فولاد بافق ديگر دولتي نيست ، كسي هم آمار و اطلاعاتي راجع به ميزان پيشرفت اين طرح نميدهد.ایمیدرو از ماهها پیش تصمیم به واگذاری هفت طرح فولادی به بخش خصوصی گرفته اما این وعده تاکنون محقق نشده است. كميته ارزيابي ايميدرو سه شاخص توانايي مالي، فني و توانايي راه اندازي طرحهاي فولادي را ملاك ارزيابيهاي خود در تعيين متقاضيان اين طرحها قرار داده بود.ايميدرو آخرین بار اعلام كرده بود كه 25 درخواست از طرف بخش خصوصي براي خريد طرحهاي فولادي به اين سازمان ارائه شده است.

علی محمد رنجبر بافقی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۰
برچسب ها:
دیدگاه ها
ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 13 تیر 1391 - 8:25 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

با سلام
آقایان به خدا واگذاری فولاد بافق مشکوک و بودار است.
آقایی می اید 108 میلیارد می دهد و طرح را به امان خدا واگذار میکند.سود ماهیانه این پول چند میشود؟خواهشا این را حساب کنید و به اطلاع عموم برسانید
قابل توجه مسولین وقت و امام جمعه محترم!!!!!!!!.

You cannot copy content of this page