طلاق و اعتیاد، مهمترین آسیب‌های اجتماعی بافق

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 26 آذر 1393

32-5

به گزارش خبرنگار هفته نامه افق کویر سه شنبه هفته گذشته جلیل عفتی مدیر کل بهزیستی استان یزد به بافق سفر کرد. عفتی در حاشیه بازدید از ساختمان جدید اورژانس اجتماعی به پرسش های مطرح شده از سوی خبرنگار هفته نامه افق کویر پاسخ داد که در ادامه آن را می خوانید.
نگاهی که بهزیستی را با کمیته امداد مقایسه کند نگاه ساده ای است
وی در پاسخ به این پرسش که چرا به رغم حمایتهای دولت باز تعداد افراد فقیر در جامعه روز به روز افزایش می یابد؟ گفت: موضوع فقر فرایندی هست که در سیستم های اقتصادی وجود دارد؛ یعنی هر جا کار کرد اقتصادی هست در کنار آن هم تولید ثروت صورت می گیرد؛ در ضایعات و اتفاقاتی مثل بحث فقر، اگر اصل را بر این مبنا بگذاریم که تولید ثروت بر اساس عدالت صورت بگیرد و افراد بر اساس توانمندی ها و قدرت و امکاناتی که در اختیارشان هست بتوانند تولید داشته باشند و در فرایند اقتصادی حضور داشته باشند، قطعاً کسانی که در سطح پایینی از توانمندی ها هستند می توانند در این چرخه و نظام اقتصادی ورود داشته باشند و در کنار آن بخشی از جامعه دچار آسیبهایی از جمله فقر خواهد شد؛ واقعیتی که در همه جوامع بشری وجود دارد و در بعضی جوامع شدت این آسیبها به دلیل حمایتهای بیمه ای که برای این مسائل وجود دارد کمتر است و در جوامعی که این حمایتها کمتر باشد درصد این آسیب هم بیشتر هست.
عفتی در پاسخ به این پرسش که آیا فعالیتهای بهزیستی و کمیته امداد در یک راستا نیست؟ پس چرا گاهی موازی کاری پیش می آید و تداخل انجام کار صورت می گیرد؟ افزود: سازمان بهزیستی یک سازمان تخصصی در حوزه مسائل اجتماعی جامعه هست که قریب به 160 نوع فعالیت انجام می دهد که این فعالیتها از دوران قبل از تولد تا دوران کهولت گسترده می باشد. نگاهی که بهزیستی را با کمیته امداد مقایسه کند نگاه ساده ای است. کمیته امداد حضرت امام(ره) یک نهاد حمایتی هست برای حمایت از نیازمندان و اقشار آسیب پذیر بر اساس تعاریفی که خودشان دارند و یکی از فعالیتهای صد و شصت گانه ما حمایتهایی هست که از خانواده هایی که به نحوی موضوع خدمت ما هستند را انجام می دهیم و گرنه از نظر فعالیتهایمان با کمیته امداد قابل قیاس نیستیم. کمیته امداد در یک موضوع با ما کار می کند که آن هم براساس سر فصلهایی که کمیته امداد کار می کند با سر فصلهایی که ما کار می کنیم متفاوت می باشد و تعاریف آن جداگانه است.
طلاق و اعتیاد مهمترین بحث آسیب‌های اجتماعی بافق
مدیر کل بهزیستی در پاسخ به این پرسش که گاهی افراد معلول از عدم سرکشی مسئولان از آنها گله مند هستند چه برنامه مدونی در این زمینه وجود دارد؟ عنوان نمود: سازمان بهزیستی را نباید به صرف خدمات و امکاناتی که در اختیار جامعه هدفش در بحث معلولین انجام می دهد نگاه کرد، چرا که این نگاه یک نگاه ساده هست. جامعه ای که در حال رشد و تکاپو است به واسطه این تکاپو و رشد اتفاقات و حوادثی در آن رخ می دهد که به روز است، جوابگوی این بحثها در جامعه چه کسی است؟. در بحث طلاق که یکی از آسیبهای اجتماعی می باشد طی دو سال سیصد پرونده با توجه به جمعیت بافق و ساختار آن در دستور کار قرار گرفته است این موضوعات موضوعاتی هست که قبلاً وجود نداشته یا شدت آسیب ها آن به این اندازه نبوده است؛ به تدریج در جوامع این موضوعات ایجاد می شود، دستگاه متولی می خواهد تا در این حوزه بتواند پاسخگو باشد و بتواند خدمات ارائه دهد؛ البته نگاه ما در مقوله آسیبهای اجتماعی و حتی در بحث معلولیتها بحث پیشگیری هست. بهزیستی خدماتی، چون خدمات توان پزشکی، توانبخشی و مراقبتهایی که در شکل های مختلف با توجه به نوع معلولیتها، متفاوت ارائه می شود و همکاران ما نهایت تلاش خود را در این زمینه دارند، که بخشی از آن دیدارهایی است که هراز گاهی ممکن است از خانواده ها داشته باشند که در دستور کار است. با توجه به جامعه معلولین استان قریب 45 هزار نفر معلول داریم که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و به نحوی خدمات مستمر و غیر مستمر دریافت می کنند و 23 هزار نفر آنها خدمات مستمر دریافت می کنند، توجه داشته باشید که با این حجم آمار قطعاً این نوع رسیدگی ها جوابگوی بحثی که بیان شد نیست، سعی ما این است که بستر سازی کنیم که چه حضوری و یا غیرحضوری خدماتمان تا آنجایی که در اختیار سازمان هست و امکانات هست بتوانیم خدمتگذار مردم و جامعه معلولین باشیم.
50 درصد جامعه معلول استان بیکار هستند
وی در پاسخ به این پرسش که آمار کدام یک از آسیبهای اجتماعی در بافق بیشتر هست؟ گفت: در بحث آسیبهای اجتماعی در استان اولین آسیب آمار اعتیاد هست، البته خود اعتیاد هم می تواند معلول باشد و هم علت. همانطور که در بحث طلاق اشاره کردم قطعاً داخل پرونده هایی که ما ورود پیدا می کنیم از سیصد پرونده بحث اعتیاد نقش دارد. طلاق و اعتیاد دو بحث مهم در بحث آسیبها و بزه های اجتماعی هست، البته در تعریف کلی تر وقتی جرائم را در نظر بگیریم بحث ها گسترده تر می شود. مدیر کل بهزیستی استان در پاسخ به این پرسش که چرا وقتی خانواده‌ای به زندان محکوم شده براثر مواد مخدر کسی متولی فرزندان بی سرپرست آنها نمی شود افزود: خانواده هایی که محکومیت قضایی پیدا می کنند بر اساس احکام قضایی چون متولی بودن، حکم قضایی می خواهد بر اساس احکام قضایی بچه هایی که والدین آنها دچار مشکلاتی می شوند حکم قضایی برای آنها صادر و بهزیستی متولی این فرزندان می شود. سازمان بهزیستی از نظر ارائه خدمات به بچه های بد سرپرستی که حکم حضانت آنها به بهزیستی داده شده است؛ هیچ مشکلی ندارد، سعی ما بر این است که این بچه ها با حمایت سازمان بهزیستی در اختیار خانواده های اقوام و خویشاوندان این افراد قرار بگیرند که در واقع در محیط خانواده خود آنها رشد پیدا کنند و در قدم بعدی اگر این امکان برقرار نبود این بچه ها را در مراکز شبه خانوده پذیرش می شوند، در حالا حاضر بیش از 14 مرکز شبه خانواده در مرکز استان داریم که ظرفیت خالی زیادی برای پذیرش اینگونه بچه ها را دارد، و گرنه بدون حکم قضایی امکان این که به این بچه ها دسترسی داشته باشیم نداریم.
مدیر کل بهزیستی استان در پاسخ به این پرسش که بسیاری از مشاغل هست که می توان از افراد معلول استفاده کرد چه برنامه‌ای هست که صاحبان این مشاغل ملزم به پذیرش این افراد شوند؟ عنوان نمود: در بحث توانبخشی ضمن اینکه ارائه خدمات توانبخشی و توانپزشکی به افراد معلول و جامعه نیازمندمان هست محور توانبخشی بحث توانمند سازی هست. برای توانمند سازی باید امکانات و شرایطی برای افراد فراهم کنیم که این افراد بتوانند بر روی پای خودشان بایستند و کسب درآمدی داشته باشند. به همین دلیل بحث اشتغال نکته مهمی برای جامعه هدف سازمان بهزیستی هست؛ لذا در قانون جامعه حمایت از معلولان سال 83 به تصویب مجلس رسیده است و به دولت جهت اجرا ابلاغ شده است و سهمیه سه درصدی استخدام برای آنها دیده شده است، تا افراد از این سهمیه استفاده کنند. مدعی هستیم در شرایط استان یزد که وضعیت اشتغال مناسبتری نسبت به استانهای دیگر داریم، باید همه ما نه از جهت الزام قانون، بلکه از جهت تعهدی که به جامعه مان داریم و از جهت تعهدی که برای انجام امورات خیر داریم، چه کار خیری بالاتر از این است که یک خانواده و یک انسان را توانمند کنیم. ما با بحث کمک یدی موافق نیستیم. آقایانی که بضاعت تأمین شغل در استان را دارید زشت استان یزد هست که اعلام کنیم قریب 50 درصد جامعه معلول ما بیکار هستند و یکی از جوامع مهمی که در بحث اشتغال مشکل دارند کانون نابینایان هستند افرادی هستند که عمدتاً تحصیل کرده هستند، ولی متأسفانه از نظر اشتغال دچار مشکل هستند.
به قول حجت الاسلام سلیمانی کار خیر را به چند دیگ آش و پخت و پز ایام محرم و صفر موکول نکنیم. به نظر من جایی که در جامعه ما این مقدار بیکاری و نیاز به اشتغال هست توجیهی ندارد.
فرزندانتان را برای زندگی فردا پرورش دهید نه امروز!
وی در پاسخ به این پرسش که متأسفانه خرج و مخارج بیماران معلول زیاد هست! معلولین در برنامه سلامت دولت چه جایگاهی دارند؟ گفت: کل جامعه معلولین در هر موضوعی همه تحت پوشش بیمه خدمات درمانی هستند در خصوص بحث بیمه تکمیلی دنبال این هستیم که این بیمه مکمل هم اضافه شود. همچنین کمک هزینه های درمان را داریم در کنار این موضوع در بحث طرح تحول نظام سلامت بخشی از خدماتی که در بیمارستانهای دولتی افراد می توانند از آن بگیرند جامعه هدف سازمان بهزیستی نیز شامل آن می شوند و می توانند از این خدمات استفاده کنند، ضمن اینکه ما هم حمایتهای درمانی را داریم. بحث ما این هست که در نظام سلامت جایگاه خاصی برای افراد معلول و نیازمند وجود داشته باشد تا این قشر هیچگونه دغدغه ای از نظر هزینه نداشته باشد. در حال حاضر در توزیع لوازم توانبخشی مشکلی نداریم افرادی که نیازمند باشند می توانند مراجعه کنند به مراکز بهزیستی و از این جهت به آنها کمک شود، در ضمن بحث مراقبتها و ویزیت در منزل را داریم و تیم های مراقبتی را داریم که در برنامه های بازدید مستمر و دائم به خانه افراد مراجعه می کنند و آنها را ویزیت می کنند.
وی در خصوص استاندارد بودن لوازمی که بهزیستی در اختیار افراد قرار می دهد گفت: بهزیستی جزء دستگاه هایی هست که در همه امورات استاندارد ها و ضوابط برای استفاده از تجهیزاتی که به افراد تعلق می گیرد رعایت می شود، شاید در شرایط کنونی کشور و بحث تحریم ها نتوانیم لوازمی که می خواهیم به صورت فابریک داشته باشیم؛ ولی آن وسیله ای را که استفاده می کنیم، سعی داریم از بهترین وسایل موجود در بازار کشور باشد. همه وسایل عمر مفیدی دارند و بعد از مدتی مستهلک می شوند که این وسایل را با وسایل نو جایگزین می کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا محیط بافق با توجه به منابعی که دارد محیطی شاد برای اقشار مختلف جامعه دارد؟ گفت: ضمن احترامی که برای مردم بافق قائل هستیم شهرستان بافق از دیر باز از شهرستانهای سرزنده و دارای پیشینه تاریخی بوده است.الحمدا… از مردم خون گرم و توانمندی برخوردار است ما مسئولین در برنامه ریزی‌هایمان مردم را باید به سمتی ببریم که مهارتهایی را به آنها ارائه دهیم که از امکانات محیط و شرایط روز به بهترین نحو استفاده کنند. اگر این اتفاق افتاد، مردم برنامه ریزی می کنند تا برای خودشان شرایط سلامت روان داشته باشند. نمی توانیم عنوان کنیم که همه آن چیزی که نیاز مردم هست را به جزء می توانیم تأمین کنیم و یا برنامه ریزی کنیم نگاه مسئولین ممکن هست در موضوعات مختلف باشد مردم باید مهارت آموزی شوند، حتی در روایت آمده است که فرزندانتان را برای زندگی فردا پرورش دهید نه امروز. هر جامعه و هر منطقه ای خصوصیات خاص خودشان را دارد و در برنامه ریزی هایی که برای مردم داریم باید به این بحث ها توجه کنیم.

راضیه بیگی- اکرم عباسی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۲۲
برچسب ها:

You cannot copy content of this page