اجقه زنی در حسینیه خواجه های بافق

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی
۱۱ دیدگاه
چهارشنبه - 10 دی 1393

در شب شهادت امام یازدهم شیعیان امام حسن عسکری(ع) شیعیان و دوستاران آن حضرت در حسنیه خواجه های بافق گردهم جمع شده و به عزاداری پرداختند در این مراسم پرفیض و باشکوه امام جمعه ،فرماندار ، معاون فرماندار، بخشدار و جمعی از مسئولین ارگانهای شهرستان حضور داشتند .سخنران این مراسم حجه السلام کارگران مسئول اداره اوقاف شهرستان بافق بود.

در پایان مراسم ، برنامه اجقه زنی برگزارشد

 

DO3P6538

 

 

DO3P6480

 

 

DO3P6474

 

 

DO3P6480 DO3P6490

 

 

DO3P6551

 

 

DO3P6423

 


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۲۶
برچسب ها:
دیدگاه ها
ح-ا-ا این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 10 دی 1393 - 8:25 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

باسلام
اگه امکانش هست درخصوص اجقه زنی بیشترتوضیح دهید.خیلیهامنجمله خود من این شیوه عزاداری را درست نمی دانیم.باتشکر

میرسلیمانی بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 11 دی 1393 - 12:16 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

اجقه زنی قرنها در کربلا رواج داشت. حدود 60 سال قبل مرحوم پدر اینجانب در معیت حضرت حجت الاسلام حاج سید جواد میرغنی زاده به کربلا مشرف می شوند و روز سوم شعبانی را مهمان آقا بودند.در بازگشت اولین هیات سینه زنی وزنجیر زنی را دربافق تشکیل وشبهای محرم روی صحن امامزاده عبدالله (ع) به عزاداری می پردازند.البته آن زمان خیابانی در بافق نبود وهیات مزبور از درب مغازه نجاری پدرم در انتهای بازار چه قدیمی امامزاده ( نزدیک میدان خان فعلی ) راه افتاده و پس از پیمودن طول بازارچه مزبور ( الان تخریب شده ) وارد صحن شده وعزادری می کردند.هنوز بعض جوانان آن روز همانند جناب دهقانزاده،جباری،غلامزاده،حمامی زاده؛ سروش ،حبیب شمر ، فتاحی و… که عضو آن هیات بودند در قید حیاتند.اجقه زنی هم جز آن آدابی بود که مرحوم پدر در کربلا دیده و در بافق برای اولین بار با همت مرحوم حاجی خلیل کارگران در صحن امامزاده و نیز حسینیه خواجه هارواج داده و سالها مرسوم بود.خداوند مرحوم حاجی خلیل و نیز پدرم مرحوم سید ابوالحسن میرسلیمانی را غریق رحمت بی انتهایش گرداند.

علی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 12 دی 1393 - 1:58 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

شمافرمودید اولین هیات سینه زنی را وزنجیر زنی را پدر شما تشکیل دادند یعنی قبل ازان مرد م هیات نداشتند؟

محمدحسین این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 12 دی 1393 - 5:21 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

گفتند اولین هییت اجقه زنی

ح-ا-ا این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 12 دی 1393 - 11:02 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

باسلام
باتشکرفراوان ازچناب آقای میرسلیمانی.انشاالله خداوند مرحوم حاجی خلیل و نیز پدر جنابعالی (مرحوم سید ابوالحسن میرسلیمانی )را غریق رحمت بی انتهایش گرداند.

00

میرسلیمانی بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 13 دی 1393 - 11:18 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

دروها بر شما. ممنونم از تمامی دوستان بزرگوار.بله تا قبل از آن هیاتی که از جایی هماهنگ با نوحه سرایی راه افتاده و وارد مجلسی شود چه سینه زنی وچه زنجیر زنی وجود نداشته وصرفا روضه خوانی ومجالس وعظ مرسوم بوده.بعدا هم یک هیات به عنوان بن ده از امامزاده ویکی هم به عنوان سرده از میانگاه وجود داشت وبس.دقت داشته باشید منظور بنده آغاز هیات یا دسته داری در بافق می باشد.

محمد این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 17 دی 1393 - 8:50 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

باسلام امکان دارد شماره تلفنی از آقای میر سلیمانی درج شود تحقیقی در این باره در حال انجام است نیاز به کمک دارم

ح-ا-ا این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 18 دی 1393 - 8:12 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

باتشکرازآقای میرسلیمانی
حضرت آقا اجقه همان حکم سنج ویا آلات دیگری است که درماه محرم بکاربرده میشه یانه؟.ببخشیداطلاع ندارم.شایدسخنم هم خوب ادا نکرده باشم.اگه امکانش هست بیشترتوضیح دهیدباتشکر

میرسلیمانی بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 20 دی 1393 - 7:11 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

دوست گرامیمم
اجقه زنی صرفا نوعی حرکت دست جمعی برای همخوانی با نوحه های عاشورایی است. سنج و طبل وسایل اعلام مراسم عزاداری است به عبارت دیگر حکم اعلامیه تبلیغاتی و پیامک را در قدیم برای بعض اخبار و وقایع حتی فوت بزرگان داشت که فعلا در عزادری های مرسوم کاربرد دارد ولی اجقه در کربلا بین بعض قبایل مرسوم بوده و به ایران آورده شده .البته در فرهنگ ایران زمین چوب بازی که در بهاباد هم اکنون هم مرسوم است شبیه به این آیین است ولی چوب بازی مخصوص جشن هاست واجقه مخصوص عزاداری اباعبدالله ع در ایام محرم.
اجقه را در اندکی از شهرهای سایر استانها هم دیدهبودم. اجقه همانند سینه زنی که صدای ضربات به سینه ها را با همحوانی نوحه ها آهنگین کرده و شوری به عزا می دهد را تداعی می کند که بابرخورد دو تکه چوب مدور بهم و صدای هماهنگ آن شور شیرینی به جمع القا می کند و نوحه خاصی که در قدیم خوانده میشد و تکرار بندی که شبیه به ترکیب بند محتشم کاشانی است :
زخمش شده افزون ز ستاره ….
نفسها را درسینه حبس می کرد والبته حرکات بیشتر نمایشی با پرش هایی کوتاه انجام می شد که در قدیم دربافق مرسوم و برای مردم هم جالب بود.اجقه زنان گروه خاصی بودند که از سایر سینه زنان وزنجیر زنان متمایز و آموزش دیده بودند وهنوز هم بعضشان همانند آقایان فتوحی و فتاحی و دهقانزاده (همسایه سابق حسینیه خواجه ها )در قید حیاتند.

ح-ا-ا این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 21 دی 1393 - 1:09 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

باتشکرازسرورگرامی جناب آقای میرسلیمانی

محقق این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 26 بهمن 1394 - 5:21 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

باسلام آقای میرسلیمانی، بنده در زمینه اجغه زنی در شهر بافق در حال تحقیق می باشم می خواستم حضورا خدمتتان برسم برای پاره ای از سوالات. می شه ادرس یا شماره تلفنتون رو مرحمت کنین.. با نهایت سپاس
ایمیل بنده:mahboobehgh66@gmail.com

You cannot copy content of this page