مباحث آموزشی گاز الزام در نصب شیر اصلی و فرعی

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
شنبه - 8 فروردین 1394

aks
آیا نصب شیر اصلی و شیر فرعی در لوله کشی گاز الزامی است؟
طبق الزامات مبحث هفده بعد از کنتور اولین شیری که تعبیه می شود به نام شیر اصلی (یا اصطلاحا شیر کنتور) بوده و در ورودی یک واحد بایستی شیر فرعی (یا اصطلاحا شیر قطع کن) جهت کنترل شیرهای مصرف نصب نمود. و از آنجا که این دو شیر جز الزامات مبحث می باشد لذا طراحی و اجرای هر دو شیر ضروری است. ممکن است جهت نصب شیر فرعی واحد طول لوله کشی ساختمان افزایش یابد که این امر به خاطر افزایش هزینه لوله کشی مطلوب بسیاری مالکین نبوده که بایستی به این نکته توجه کنند که اولین اولویت در سیستم لوله کشی ساختمان ایمنی است.
آیا در ساختمانهایی که کلا یک واحد ویلایی دارند نصب شیر فرعی است؟
مبحث نصب شیر فرعی را برای چنین ساختمان هایی ضروری ندانسته است ولی بهتر است در ساختمانهای ویلایی که فاصله کنتور تا ساختمان بیشتر از 10 متر است و یا شرایط به گونه ای است که دسترسی به شیر اصلی مشکل است این شیر در ورودی ساختمان نصب گردد که با نظر مهندس ناظر نصب آن لازم الاجراست.
محل نصب شیر فرعی کجاست؟
همان طور که گفته شد این شیر در ورودی ساختمان و در ارتفاع مناسبی که در معرض صدمات فیزیکی نباشد ولی قابل دسترسی برای ساکنین آن ساختمان باشد ( در حدود 180 سانتیمتر ) برای قطع سریع و کامل جریان گاز نصب می شود. اما اینکه این شیر باید در داخل و یا خارج واحد نصب گردد مورد سوال می باشد؟
مبحث (قانون گذار) صراحتا محل نصب شیر را اعلام نداشته است و لذا اجازه اجرا را بر حسب عرف استانی که تاکنون انجام شده را تایید می کند. مثلا در استان یزد این شیر در داخل واحد نصب می گردد و مردم یک عمر یاد گرفته اند که این شیر داخل واحد است و در زمان حادثه به آن محل مراجعه نموده و جریان گاز را قطع نمایند. لذا در بافق این شیر باید در داخل نصب گردد.

مجتبی دهقان زاده بافقی
مدرس رشته مکانیک دانشگاه آزاد بافق
مهندس ناظر گاز از سازمان نظام مهندسی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۵۷۵
برچسب ها:

You cannot copy content of this page