بلاتکلیفی کارگران آنومالی شمالی علی رغم شروع به کار مجدد

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
دوشنبه - 17 فروردین 1394

کارگر بیکار شدهٔ معدن آنومالی شمالی در بافق یزد، در حالی از پنجم فروردین ماه کار خود را در معدن جدید آغاز کرده‌اند که به گفتهٔ کارگران هنوز وعده‌های داده شده ه آنان محقق نشده است.
در حالیکه پیش از این منابع کارگری از توافق به وجود آمده بین کارگران بیکار شده معدن آنومالی شمالی با مدیران این شرکت معدنی جهت کار در معادن اطراف بافق خبرداده بودند، کارگران به ایلنا گفته‌اند وعده‌های داده شده مانند تامین سرویس رفت و برگشت برای نقل و انتقال کارگران از بافق به مهریز و برخورداری از قراردادها و مزایای مناسب هنوز محقق نشده است.

به گزارش ایلنا، در پی اعتراضات و پیگیری‌های انجام شده توسط کارگران بیکار شدهٔ معدن آنومالی شمالی، روز پنجشنبه ۱۶ بهمن ماه ۹۳ جلسه‌ای با حضور فرماندار بافق و مدیریت سنگ آهن مرکزی و همچنین مدیریت شرکت پیمانکاری شهداب (پیمانکار معدن آنومالی شمالی) جهت رسیدگی به وضعیت کارگران بیکار شدهٔ که خواستار بازگشت به کار بودند برگزار شد و در ‌‌نهایت مقرر شد نسبت به بکارگیری این نیرو‌ها در معادن اطراف بافق اقدامات لازم به عمل‌ آید. بر این اساس قرار شد،۴۵ ذکارگر بیکار شده ی آنومالی شمالی،برای مدت ۶ ماه، کارشان را در معدن سرب و روی مهدی آباد مهریزدر ۹۰ کیلومتری آنومالی ادامه دهند و پس از آن مجددا در ارتباط با ادامه ی کار آنها در بافق تصمیم گیریهای لازم گرفته شود.

به گفته ی منابع آگاه، این وعده با شروع به کار کارگران در پنجم فروردین ماه ۹۴ عملی شد و در حال حاضر از ۴۵ نفر کارگر بیکار شده ۳۵ نفر در معدن سرب و روی مهریز مشغول به کار هستند.

کارگران به ایلنا گفته اند، ۴نفر از کارگران به دلیل آنچه تخلف انظباطی از سوی مسولین عنوان شده نتوانستند در معدن جدید کار کنند و چند نفر دیگر هم به دلیل شرایط نامناسب کار و فاصله‌ای که بین محل کار و زندگیشان وجود دارد از ابتدا از کار در معدن جدید انصراف دادند.

فاصله معدن آنومالی شمالی تا معدن سرب و روی مهدی آباد در مهریز حدودا ۹۰ کیلومتر است. به گفتهٔ کارگران علی رغم اینکه قرار بود برای کارگران سرویس رفت و برگشت در نظر گرفته شود اما به دلیل باز نشدن اتوبان اصلی محور بافق-مهریز که قرار بود برای نقل و انتقال کارگران از آن استفاده شود مسولین شرکت ترجیح داده‌اند اقامتگاهی (خوابگاه) برای کارگران درنزدیکی محل کار جدید در نظر بگیرند تا کارگران در‌‌ همان جا مستقر شوند و رفت و آمدشان کمتر شود. برخی از کارگران، تجربه سکونت در خوابگاه را مطابق با شرایطی که پیش از این با مسولین پیرامون آن توافق کرده بودند نمی‌دانند. به گفتهٔ کارگران اقامت در خوابگاه و آن هم برای ۴ روز در هفته و دوری از خانواده از نظر روانی روی کارگران اثرات مخربی می‌گذارد، از طرفی شرایط زندگی در خوابگاه هم به شکلی نیست که همه بتوانند با آن کنار بیایند.

وجود بیکاری و اقساط معوقه‌ای که تقریبا بیشتر کارگران بیکار شده با آن درگیرند باعث شده تا علی رغم مساعد نبودن شرایط، کارگران نسبت به کار در معادن همسایه هم آماده باشند. کارگران می‌گویند، شنیده‌ها نشان می‌دهد قرار است به نسبت قبل یعنی زمانی که در آنومالی کار می‌کردیم دستمزد کمتری دریافت کنیم. و این خلاف وعده هاییست که در جلسهٔ رسیدگی به وضعیت کارگران به آن‌ها داده شده است. به گفتهٔ آن‌ها، وعده‌های مدیریت شرکت آپادانا کاوش ایرانیان پیمانکار سنگ آهن مهدی آباد مهریز درباره پرداخت به موقع دستمزد‌ها باعث شده کارگران فعلا با قراردادهای سه ماهه و به صورت آزمایشی به کار در معدن مشغول باشند. به گفتهٔ آن‌ها این اولین تجربهٔ شرکت آپادانا در پروژهٔ مهریز است.

کارگران می‌گویند ما روی قول مدیریت سنگ آهن مرکزی و فرمانداری بافق حساب کرده‌ایم و امیدواریم هرچه سریع‌تر شرایط کار بعد از ۶ماهی که خودشان وعده داده‌اند بهتر شود. مشکل اصلی کارگران علاوه بر مسئلهٔ استخدامشان، فاصله محل کار و محل زندگیشان است. آن‌ها می‌خواهند در شهر خودشان کار کنند.

لازم به یادآوری است، نزدیک به ۸۵ کارگر معدن آنومالی شمالی دی ماه سال جاری پس از اتمام پروژه استخراج سنگ آهن در حالیکه به آن‌ها وعدهٔ استخدام داده شده بود، بیکار شدند. منابع کارگری ایلنا می‌گویند پیمانکار معدن آنومالی شمالی با کارگران قرارداد کار یکساله بسته بوده است اما آن میزان سنگ آهنی را که می‌خواسته در این مدت استخراج کند طی مدت ۵ ماه استخراج کرده است. پس از آن به جز ۴۵ کارگر، بقیه با مصوبهٔ شورای تامین و تعدادی هم به دلیل اینکه نیروی ماموریتی بودند مجددا به کار بازگشتند. ۴۵ کارگر بیکار شده تجمعاتی را در مقابل شرکت پیمانکاری شهداب (پیمانکار معدن آنومالی شمال) و همچنین فرمانداری بافق برگزار کردند و خواستار رسیدگی به وضعیت استخدامیشان بودند. در پی این اعتراضات فرمانداری بافق وارد عمل شد و با برگزاری جلسه‌ای با مسولین سنگ آهن مرکزی و توافقات به وجود آمده کارگران در معدن مهدی آباد مهریز در ۹۰ کیلومتری آنومالی شمالی در بافق مشغول به کار شدند.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۰
برچسب ها:

You cannot copy content of this page