هنر نمایش مهمترین روش برای فرهنگ سازی

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
شنبه - 5 اردیبهشت 1394

هفته نامه افق کویر قصد دارد در سال جدید به معرفی هنرمندان بافقی در شاخه های مختلف هنری بپردازد. تئاتر یا نمایش شاخه‌ای از هنرهای نمایشی است که به بازنمودن داستان‌ها در برابر مخاطبان یا تماشاگران می‌پردازد. در این شماره به معرفی یکی از هنرمندان شهرستان در حوزه تئاتر و نمایش پرداخته می شود.
افق کویر لطفاً خودتان را معرفی کنید؟
محمدرضا زبرجدی هستم. متولد تیرماه سال 1359، فارغ‌التحصیل رشته نمایش، گرایش بازیگری از دانشگاه سوره تهران. از سال 76 فعالیت نمایشی خود را شروع کردم، سال 80 وارد دانشگاه شدم و سال 87 که به یزد آمدم در حوزه تئاتر و کارهای نمایشی فعالیت خود را آغاز نمودم و سال 89 جوان فعال تئاتر استان شدم. تا به حال کارگردان چند کار نمایشی بودم که در جشنواره های مختلف هم شرکت نمودم. دو دفعه حضور با دو نمایش در جشنواره تئاتر فجر داشتم یکی با نمایش سه نخ آخر به کارگردانی سلمان فرخنده و نمایش کاریز با کارگردانی مهریزی زاده. سال 91 با آزمون استخدامی وارد اداره فرهنگ و ارشاد شدم.
افق کویر در خصوص رشته نمایش توضیحاتی ارائه دهید؟
رشته نمایش کاملترین و قدیمی ترین نوع رشته ی هنری در جهان هست نمایش کارکردهای ویژه ای دارد گفته می شود حرکات نمایشی از آئین های مختلف است. استفاده از هنر نمایش برای فرهنگ سازی کردن بعضی مسائل برای کودکان مهمترین روش هست.
افق کویر به نظر شما(به عنوان کارشناس فرهنگی و هنری اداره ارشاد بافق) سطح علاقمندی شهروندان به مسائل فرهنگی چه اندازه هست؟
سطح علاقمندی شهروندان بالاتر از بسیاری از شهرستان ها استان هست به خاطر پیشینه فرهنگی و هنری خوبی که دارند و به خاطر حضور علماء و شعراء و حضور انسانهای سرشناسی که به خاطر وجود معدن سنگ آهن، سطح فرهنگی و شعور هنری مردم سطح بالایی هست منتهی کار مفیدی برای آنها انجام نشده است؛ مثلاً در حوزه نمایش مثل هر سال ایام دهه فجر و ایام اعیاد قربان تا غدیر جشن هایی برگزار می شود استقبال خوب هست؛ زمانی که در کار این جشن ها دقیق می شویم متوجه می شویم برخی مخاطبان با آداب نمایش دیدن آشنا نسستند؛ چرا که وقتی کار زنده را بر روی صحنه تماشا می کنیم با سینما رفتن فرق می کند، ولی چون تئاتر زنده است و خطا و سوتی های آن هم زنده است به خاطر همین بازیگر باید تمرکز کند تا کارش را خوب اجرا کند. بعضاً دیده می شود که در حال اجرای بازیگران تماشگران حتماً باید تخمه، چیپس، و پفک بخورند در صورتی که این قبیل خوراکیها جزء ممنوعات سالن نمایش هست. شاید یکی از دلایلی که مردم این مقررات را رعایت نمی کنند خود هنرمندان بافق می باشند؛ چرا که مردم را به رعایت این موضوعات عادت ندادند، چون هنرمندها خط و جهت به سطح زندگی و افکار مردم می دهند. مردم بافق به هنر علاقه دارند، ولی باید تمرین و ممارست داشته باشند و پیگیر باشد.
افق کویر اداره ارشاد چه حمایتهایی از علاقمندان به رشته‌های فرهنگی دارد؟
اداره ارشاد کار تخصصی، هنری انجام می دهد هر کسی هم که وارد یکی از حوزه های هنری اداره فرهنگ و ارشاد شود به نوعی وصل می شود به آن رشته هایی که می خواهد. حضور هنرمندها و اساتید در اداره فرهنگ و ارشاد می تواند در شناسایی این افراد کمک کند.
افق کویر چه توقعی از افرادی که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت دارند دارید؟
کار فرهنگ سازی وظیفه همه هست منتها برای بهتر انجام شدن آن و حرفه ای تر شدن آن نیاز هست تا با ارگان های متخصصی مثل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشورت داشته باشند.
افق کویر اداره ارشاد بافق در خصوص شناخت چهره ها و استعدادهای فرهنگی، ادبی شهرستان و ایجاد ارتباط و تبادل نظر با آنان در رابطه با مسائل فرهنگی و ادبی چه اقداماتی انجام داده است؟
یکی از شرایط شناخت این هست که با حضور اداره فرهنگ و ارشاد خودشان را به اداره معرفی کنند. هنرمندان شهرستان به اطراف خود دیوار کشیدند در صورتی که باید هنر خود را به دیگران بشناسانند و در معرض دید مردم بگذارند.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۰
برچسب ها:

You cannot copy content of this page