مباحث آموزشی گاز(تامین هوا)

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 8 اردیبهشت 1394

aks

گاز زدگی در اثر سوخت ناقص وسایل گاز سوز در اثر عدم وجود هوای لازم برای احتراق و یا از طریق نفوذ گاز های سمی از دودکش های معیوب به داخل فضاهای ساختمان تعریف می گردد. سوالی که مطرح می گردد این است که چه فضایی برای احتراق یک وسیله گاز سوز لازم است؟
ساختمان ها از نظر تامین هوا به دو دسته ساختمانها با فضای با درزبند معمولی و ساختمانها با فضای با درزبند هوابند تقسیم می شوند. در این مقاله ساختمانهای با درزبند معمولی را شرح می دهم:
ساختمانهای با درزبند معمولی به ساختمان هایی اطلاق می گردد که تعویض هوا از طریق نفوذ هوا از درزهای درب و پنجره ها به داخل فضای ساختمان صورت می گیرد.
مطابق با مبجث 17 به ازاي هر 177 كيلوكالري بر مترمكعب ظرفيت دستگاه حداقل حجم فضای نصب باید يك متر مكعب باشد .حال می خواهیم محاسبه کنیم برای نصب یک انشعاب بخاری چه مقدار فضا مورد نیاز است.
اگر ارزش حرراتی يك متر مكعب در ساعت گاز را تقریبا 10000 کیلوکالری در ساعت در نظر بگیریم برای بخاری که مصرف آن 0.6 متر مکعب بر ساعت است محاسبه به صورت زیر است:
0.6*10000=6000 مصرف بخاری برحسب کیلو کالری بر ساعت
6000/177=34 m3 حجم فضای لازم برای نصب بخاری
یعنی حجم فضا تقریبا باید 34 متر مکب باشد که با احتساب ارتفاع سقف 2.7 متر می توان گفت زیربنای مورد نیاز حدود 13 متر مربع است. در غیر اینصورت نصب بخاری مجاز نیست مگر اینکه فضای ناکافی از بیرون تامین گردد.

مجتبی دهقان زاده بافقی
ناظر گاز سازمان نظام مهندسی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۲۷
برچسب ها:

You cannot copy content of this page