کنش مردان و زنان ایرانی در طول تاریخ

دسته: مقالات
۶ دیدگاه
سه‌شنبه - 15 اردیبهشت 1394

untitled-300x16911
بر اساس پژوهش های انجام گرفته ، از زمان ورود آریایی ها به سرزمین پهناور ایران ، رفتارهای متفاوتی از زنان و مردان به چشم می خورد که در این گفتار به بررسی قسمتی از آن می پردازیم . هنگام استقرار طوایف بزرگ آریایی در شمال ایران آن هنگام که هنوز دریاچه مرکزی ایران رو به خشکی نرفته بود، زنان فرمانروایی می کردند . آریایی ها پادشاهی داشتند به نام ایران بان که همه گوش به فرمانش بودند . وی زنی بود قدرتمند که تصمیم های نهایی را می گرفت. مردان در کوچکترین کار با وی مشورت می کردند و نظرش را می پرسیدند . او دلسوز در عین حال بسیار جدی و سختگیر بود کارها را برنامه ریزی می کرد و برای اجرا در اختیار مردان می گذاشت . در اطراف او بیشتر زنان بودند . زنانی که در خانه و زندگی حرف اول را می زدند و رییس خانواده بودند . آن زمان زنان خود همسرانشان را انتخاب می کردند بچه ها از مادر حرف شنوی داشتند و تنها به فرامین او توجه می کردند . مردان کارهای سخت و سنگین را انجام می دادند و در جامعه آن روز فقط نقش پدر بچه ها را بر عهده داشتند . اختراعات و اکتشافات آن روزگار بیشتر به دست زنان بود این قشر با نیرویی فراوان هم به امور خانه رسیدگی می کردند و هم در بیرون از خانه فعالیت مهم و جدی داشتند . برخی پژوهشگران بر این عقیده اند که نخستین بلمی که در کنار دریای ایران به حرکت در آمد و پادشاه ایران را از یک نقطه به نقطه دیگر برد ، به وسیله بانوان ساخته شد . آنها برای حرکت بلم نخستین بار از نیروی گوزنهایی استفاده کردند که در کنار ساحل می دویدند و قایق را به دنبال خود می کشیدند .
به مرور زمان با اکتشافات جدید ، شناخت معادن ، کارهای کشاورزی و دامداری از آنجا که مهر زنان به فرزندان در همیشه تاریخ بسیار بود ، آنها را علاقه مند کرد تا کارهای سخت و سنگین را به مردان بسپارند و خود بیشتر به خانه و فرزندانشان رسیدگی کنند . از این رو کم کم جایگاه مردان و زنان تغییر کرد و اداره امور قبایل نیز بر عهده مردان نهاده شد . این تغییر جامعه را نیز دگرگون کرد . پس از گذشت سالیان بسیار و آن زمان که حکومت ماد ایجاد گردید ، می بینیم مردان نقش اصلی زندگی را بر عهده دارند و لی زنان در کنارشان فعالیت می کنند و زن و مرد در جامعه ایرانی به یک چشم نگریسته می شوند . زنان از حقوق مدنی برخوردارند ، می توانند مالک باشند ،از همسرانشان شکایت کنند، به وزارت برسند حتی در دورانی پادشاهی کنند . مردان تا به روزگار ساسانی تنها یک همسر داشتند و به خود اجازه نمی دادند پیش از مرگ همسر یا جدا شدن از وی ، بانوی دیگری اختیار کنند . مردان برای ازدواج دخترانشان از آنها نظر خواهی می کردند .
این رفتار نیک دوام بسیاری نداشت کم کم مردان خشنی پیدا شدند که زن را چون کالا نگریستند و او را در خانه نگهداشتند . زن بدون اجازه همسر نمی توانست کاری انجام دهد حتی از خانه بیرون بیاید . چند همسری پیدا شد . مردانی قامت برافراشتند که به زن به چشم کسی که فقط باید فرزندانش را به دنیا بیاورد و بزرگ کند می نگریستند ظلم به زن معمول بود و کسی حق مداخله نداشت . حرف اول و آخر با مرد بود .بچه ها از پدر می ترسیدند و بیشتر به مادر خود نزدیک می شدند .
زمان و جامعه تغییر کرد . باز نگاه به زن و زندگی عوض شد، از خشونت مردان کاسته شد فرهنگ برتر در جامعه حاکم شد . مردان با استفاده از سواد و دانش اندوزی ، دانستند چگونه باید رفتارها را تغییر دهند و مساوات ایجاد نمایند . حالا دیگر زنان همپای مردان کار می کردند و تلاش می نمودند . دیگر بیرون رفتن زنان از منزل و صحبت در جمع مردان آزاد بود به بانوان احترام بسیار می گذاشتند مردان خود را موظف می دانستند وسایل رفاه و آسایش همسر را فراهم نمایند .
این روش نیک تا روزگار ما ادامه داشته و باز ما شاهد آن هستیم که در خانواده ها قدرت تصمیم گیری و در بسیاری موارد آماده نمودن وسایل و امکانات رفاهی از ذوق و هنر زنان سرچشمه می گیرد . باز حرف اول حرف آنهاست و خواست و اراده این قشر در زندگی حاکم است . حال اگر چون هزاران سال پیش هنوز فرهنگ و سوادی چون امروز پیشرفته و مقبول در اختیارمان نبود ، باز شاهد حضور ایران بانان بسیاری در سطح کشور بودیم .

(برگرفته از مقاله زنان در تاریخ ایران)
عالیه نقیب الذاکرین بافقی(مهرگان)


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۶
برچسب ها:
دیدگاه ها
یادگار این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 15 اردیبهشت 1394 - 1:05 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

با تشکر از نگارنده معزز . باید بعرض برسانم که شاید روایت تاریخی نوشته شده یعنی حاکمیت اولیه زنان بر ایران و سلسله تغییر ات بعدی در جهت تصدی گری مردان تا حدودی صحیح باشد ولی ادله عنوان شده در این تغییرات که براساس اراده تحکم خانواده دوستی از طرف زنان آورده شده نمیتواند منطقی و عقلانی باشد که اگر این نیت و اراده در زنان باعث این تغییرات گردید خود خواسته بوده و جایی برای گله و ناراحتی در خانمها باقی نمیگذارد . ولی آنچه بنظر حقیر صحیح می آید این است که زنان اگر میخواهند به جایگاه واقعی خود در خانواده و جامعه برسند باید قابلیت های خود را تقویت و در جهت محو ضعفهایی از قبیل قوای فیزیکی ، احساسات بی دلیل ، ترحم اغراق آمیز و حسادتهای خانمانسوز گام بردارند و همچنین به شیطنت های غریزی اغلب مردان که همان قدرت طلبی دیوانه وار و بی محابا است بعنوان سدی غیر قابل نفوذ ننگرند بلکه با قدرت منطق و تعقل و پشتکار و حمایت از همجنس خود این سد را در هم شکنند و در ضمن زنان شایسته و سزاوار پست های کلیدی و تصمیم ساز باید خود را کاندیدا و در معرض انتخاب قرار داده و زنان با همت و با پشتیبانی رای ، آنها را به مناصب حکومتی رسانده تا در جهت احقاق حق زنان گام برداشته و دفاع لازم را بنمایند .

سید محمد میرسلیمانی بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 15 اردیبهشت 1394 - 2:01 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

درودها بر پژوهنده و نویسنده زبردست شهرمان سرکار عالی.بسیار شایسته وبجا.بهره مند شدم

همکلاسی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 16 اردیبهشت 1394 - 10:32 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

مهرگان چون خورشیدی در آسمان استان یزد می درخشدتشکر تشکر

فلپل این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 19 اردیبهشت 1394 - 11:11 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام .
مطالب بدوک نبود
فقط بیشتر شعار بور

مریم این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 20 اردیبهشت 1394 - 12:33 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

شعار نی بنده خدا واقعیت تاریخیه

قزلباش این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 25 اردیبهشت 1394 - 7:15 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سرکارخانم
خیلی خوب بود

You cannot copy content of this page