استحصال مروارید سیاه از دل کویر

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
شنبه - 16 خرداد 1394

فرشین کاکاوند کارشناس خاویار که قریب به25سال در امور ماهیان خاویاری استان گیلان مشغول به فعالیت است در گفتگو با خبرنگار «بافق فردا» هدف از سفر خود را به شهرستان بافق چنین عنوان نمود : هدف از سفر عمل آوری با کیفیت بالای فیله ماهی می باشد. وی با اشاره به پرورش ماهی خاویار در دل کویر اظهار داشت : در استان های قم و شیراز نیز این عمل آوری صورت گرفت اما خاویار بافق نسبت به دو استان ذکر شده از کیفیت بهتری برخوردار است. کاکاوند افزود : آب و هوای این شهرستان عاملی بوده تا خاویار رسیدگی بهتری داشته باشد. خاویار وحشی در دریای خزر 15سال طول می کشد تا به خاویار برسد در حالی که سیستم پرورشی 5الی6سال می تواند جوابگو باشد.
کارشناس خاویار ادامه داد : خاویار شاید غذای خوشمزه ای نباشد اما املاح و پروتئین زیادی را داراست.
وی با اشاره به حمایت مسئولین شهرستان افزود : بستری برای پرورش و تولید این گونه ماهی فراهم گردد. بازار کاری زیادی داشته و به ازای هر کیلو خاویار که به صورت صادرات انجام می شود ارزش افزوده زیادی عائد کشور می گردد.
نسرین مشایی رییس مرکز تحقیقات ملی آبزیان آبهای شور شهرستان بافق نیز گفت : ایران بزرگترین دارنده ماهی خاویاری جهان می باشد. 95درصد از خاویار جهان توسط گونه های دریای خزر به دست می آید که یکی از این گونه ها فیله ماهی است. این گونه از نظر کیفیت و ارزش خاویاری در مرحله بهتری بوده و مرکز بافق نیز همین گونه را رشد و پرورش داده است.
وی افزود : ذخایر این گونه ماهی ها در دریای خزر تقریبا در حال انقراض است به همین دلیل پرورش آن از اهمیت خاصی برخوردار می باشد.
مشایی ادامه داد : از سال 81گونه فیله ماهی وارد مرکز شد و در حال حاضر مولدین به مرحله تولید جنسی یا همان تولید خاویار رسید.
رییس مرکز تحقیقات ملی آبزیان آبهای شور عنوان کرد : این بهره برداری نشان داد امکان پرورش ماهی خاویار در شرایط آب و هوایی و در کویر وجود دارد. مشایی گفت : پرورش دهندگان در دو محور به شرط برنامه ریزی می توانند فعالیت و سرمایه گذاری نمایند. در عرض ٣الی 4سال ماهیان به وزن مطلوب می رسند و می توان از گوشت آنان استفاده نمود. در بحث مولد سازی خاویار نیز با برنامه ریزی و تاکید بر این که پرورش ماهی با منابع آب کافی صورت می پذیرد.
ریس مرکز تحقیقات شیلات بافق ادامه داد : این استحصال شروع خوبی برای آبزی پروری است.
در ادامه فرهاد رجایی پور معاون مرکز تحقیقات ملی آبزیان آبهای شور گفت : شایسته است از زحمات تمامی کارکنان این مرکز تقدیر و تشکر نمایم. چنین حرکتی که نشان داد می توان در منطقه ای که لم یزرع است کارهای اقتصادی بزرگ که نام طلای سیاه را به خود گرفته انجام داد.
لازم به ذکر است عمل آوری خاویار با حضور مهدی رعیت رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر بافق انجام شد.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۷
برچسب ها:

You cannot copy content of this page