نگاهي به رويدادهاي بافق در سال 93 (سياسي- بخش هفتم)

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
شنبه - 23 خرداد 1394

صفحات هفته نامه افق کوير را ورق مي زنيم و به شماره 643 به تاريخ 11 خرداد ماه، مي رسيم. اوج روزهاي فرياد اعتراض کارکنان و مردم شهرستان بافق نسبت به واگذاري بي حساب و کتاب اين معدن به بخش خصوصي. آنه م 5/71 درصد به صندوق بازنشستگي فولاد و 5/28 درصد قابل عرضع در فرابورس. مردم و کارکنان از اين وضعيت ناراحت شده و در يک اعتراضي که به بيش از 45 روز طول کشيد خواهان اصلاح اين وضعيت شدند. در اين مدت خبري از مسئولان عالي وزارتخانه نبود و ميئولان استاني در بين مردم حضور مي يافتند.

هفته نامه افق کوير بنا بر رسالت خود تلاش نمود تا جزء به جزء اين رويداد را به تصوير بکشاند تا در تاريخ بافق ماندگار شود. اين شماره ان قدر حرف هاي خواندني دارد که يکي از پرفروش ترين شماره هاي هفته نامه افق کوير محسوب شد و اگر تواني بود و مي شد مجددا چاپ شود قطعا با استقبال مواجه مي شد. اين شماره سعي شده تا نظرات مردم و مسئولان اورده شود. حتي خبرنگار ما تلاش کرد و مصاحبه اي با مديريت شرکت سنگ آهن بافق انجام داد و او حرف هايي زد که براي اولين بار از او شنيده مي شد.

عنوان تيتر درشت يا يک صفحه اول اختصاص يافت به صحبت نماينده کارگران شرکت سنگ آهن مرکزي؛ يعني محمد رضا صباغيان با اين جمله: ” ما مار گزيده شده ايم.” او گفت: “و قتي معدن تمام شود چه پاسخي به مردم خواهيد داد؟! همه مانند زابلي‌ها آواره شهرها خواهيم گشت. کشاورزي، جنگل، صنعت و ساحلي هم نداريم و فقط معدني هست که با اين روش به زودي به پايان خواهد رسيد. ” و يا اين جمله او : ” اين اعتصاب را به عنوان يک فرصت بدانيد تا مسئولين رده بالاي کشور صداي مردم را بشنوند. 5/28 درصد بايد از عرضه آن در فرابورس لغو شود و به اين مردم محروم واگذار گردد. معدن مال خود مردم است. هيئت دولت 5/28 درصد و درآمد آن را تصويب کند متعلق به مردم شود. اگر با اين وضعيت به آن توجه نشود مردم بافق آواره خواهند شد. سرمايه‌دار تا جايي که منافع آن ايجاب نکند پا نمي‌گذارند. در سال 79 با مصوبه امنيت شوراي کشور خصوصي‌سازي لغو گرديد. سيستم اداري کشور به گونه‌اي است هرگاه فشار و حرفي باشد کار انجام مي‌گيرد. دست به دست هم دهيم، يک دست صدا ندارد. در خود بافق سرمايه‌گذاري کنيد. آقاي استاندار محترم،! آقاي رييس جمهور که مردم بالاي 90% آرا را به شما داده‌اند و حتي مقام معظم رهبري خواهشمنديم به اين مشکل رسيدگي شود. ”

در اين رويداد بزرگ همه آمده بودند و از معدن محافظت مي کردند؛ کشاورزان، کاميونداران، اصناف و حتي کسبه و بازاري! کاظم فتوحي که خود بازاري است گفت: ” کاظم فتوحي هستم، برادر شهيد محمد جواد فتوحي هستم، بازنشسته بانک ملي. سه سال هست که لبنياتي دارم ، فقط مي‌دانم که خيلي در حق بافق ظلم شده، هر جاي کشور که برويد از بافق آبادتر هست. هر غريبه‌اي که در بافق مي‌آيد، مي‌گويد اين چه شهرستاني است که شما داريد. واقعاً در حق اين شهرستان ظلم شده است! ”

و اما شي عيد مبعث جشتي در شرکت سنگ آهن توسط کارکنان و کارگران و مردم با حضور مسئولان و منتخبين مردم در شوراي اسلامي شهر، فرماندار، امام جمعه و نماينده عالي استاندار؛ يعني معاون سياسي و امنيتي استاندار که چند دفعه به بافق در طول اين مدت امد تا مسئله را ختم به خير گرداند. اين مراسم گرچه انجام شد و مردم و کارگران همه حرف هاي خود را زدند اما به ياد دارم که صدا و سيماي استان از آن به عنوان يک جشن نام برد و اين هم از کارهاي عجيب صدا و سيماي مرکز استان است که فرياد اعتراض مردم را با نام جشن پخش نمود. تا جايي که دخيل عباس زارع زاده که قطع اميد از يزد کرده بود گفت: ” با رأي مردم نماينده شده ام، همراه شما بوده و خواهم بود. همين امشب با 20:30 هماهنگ کرده بودم و چادر انفرادي آماده نمودم تا امشب به جاي شما در شرکت سنگ آهن بمانم و مردم شب عيد به زندگي خود برسند. نتايج به دست آمده را تا لحظه آخر دنبال خواهم کرد. ” به هر حال بگذريم و برسيم به صحبت هاي دکتر طالبي، معاون سياسي و امنيتي استانداري يزد که از اهالي همين خطه بوده و با مردم بافق بزرگ شده است. او هم گفت: ” استاندار در چند روز آينده ملاقاتي با معاون رييس جمهور خواهد داشت و بر روي مطالبات و انتظارات تأکيد مي شود.

نظرات و ديدگاه مشترک مسئولين استان و شهرستان مورد پيگيري قرار خواهد گرفت. مهم‌ترين لغو واگذاري 5/28 درصد مي باشد و خريد 5/28 درصد توسط مردم که طي بازه زماني مشخص خواهدشد خريد صورت بگيرد. توافقات که با وزير رفاه انجام شد وي متولي 5/71 درصد واگذار شده مي‌باشد. تعهداتي مکتوب به معاون اول رييس جمهور داده شده و تعهداتي است که مورد انتظار مردم بوده و از طريق شوراها پيگيري مي گرديده است.

طالبي عنوان کرد: بحث واگذاري درصدي از سهام سنگ آهن براي توسعه آباداني شهر بوده است که در جلسه استانداري مصوب و از طريق مذاکره متوليان موضوع اين بحث نيز دنبال خواهد گرديد. تا درصد مناسب که حد نرمال 15 درصد مي‌باشد به شهرستان تخصيص پيدا کند.

وي تصريح کرد: انتخاب هيئت مديره که حتماً دو نفر بومي، مديرعامل در اولويت بومي مي باشد. در رابطه با نوع بهره برداري از معدن، پروانه بهره برداري شفافيت شود. اموالي که از شرکت سنگ بفروش مي رسد در توسعه خود شرکت باشد.

طالبي گفت: بحث مازاد 40 درصدي که شرکت سرمايه گذاري فولاد مي تواند آن را در بازده زماني بفروشد مشخص شد؛ اگر قرار گرديد به فروش برسد به مردم شهرستان فروخته شود. درصدي از درآمد شرکت براي توسعه و آباداني شهرستان هزينه شود. هفته آينده وزير سفري خواهند داشت با همين وحدت کمک کنيد حسن نيت برقرار باشد و فضا براي کار و تلاش بيشتر فراهم نماييم؛ اگر به نتيجه مطلوب نرسيد با شما همراه خواهيم بود و مطالبات پيگيري مي شود از حوصله و صبرتان تشکر مي نمايم. ”

اما رئيس وقت شوراي اسلامي شهر بافق؛ مهندس محمد حسن تشکري هم صحبت هاي نمود و اظهار رضايت نمود که مسئولان استان در اين باره بسيار همکاري داشته اند؛ او گفت: در اين چند روز گذشته و يا حداقل يک ماه قبل، يکسري بحث‌هايي پيش آمده و پيگيري گرديد. ماحصل اين پيگيري ها در روز يکشنبه با حضور مديرکل اطلاعات استان در دفتر امام جمعه انجام شد و چند بند نوشته تا به شوراي تأمين استان انتقال داده شودو پس از آن به دولت منعکس گردد. همچنين در روز دوشنبه جلسه‌اي در ساعت 3:30 با حضور استاندار صورت گرفت. پيشنهاداتي که از سوي شما بود انتقال داده شد و مورد تحليل قرار گرفت. نتيجه آن دستورالعمل گرديد و استاندار خود را موظف کرد تا در تهران پيگيري و به خواست خدا مصوبه را بگيرد.

رييس شوراي شهر بافق افزود: جا دارد بگويم استان در اين باره خيلي به ياري ما شتافت. برخلاف قبل که هميشه خواسته هاي شهرستان توجهي به آن نمي‌شد؛ همه به اين نتيجه رسيدند که آنچه اتفاق افتاده است تضييع حقوق مي باشد و از راه هاي مختلف آن را برمي گردانند.

وي تصريح کرد: از طرف شما مردم مي‌گويم استاندار خدا قوت! نماينده مردم دست مريزاد! مسئولين محترم استان ممنون! همت شما ستودني است.

فرماندار بافق هم مثل هميشه مردم را به صبر و متانت دعوت کرد و گفت: ” طلايي مقدم افزود: تمام دوستان در جريان مبحث شرکت سنگ آهن و اتفاقاتي که افتاده است هستيد. خوشبختانه با فضايي که در حال حاضر بوجود آمده است همه پيگير اين موضوع مي‌باشيم؛ همراهي خواهيم کرد تا به آنچه شايسته مردم بافق هست برسيم. وي تصريح نمود: کاري بود جمعي و در يک راستا، تا به دست آمدن نتيجه اصلي قطعاً تمام عزيزان همراهي خواهند کرد. اين همراهي در فضاي آرام با متانت و صبوري بايد روي دهد. ”

اما امام جمعه بافق هم دفاع جانانه ايي از حقوق مردم نمود و گفتند: ” بارها گفته ام؛ افتخار مي کنم که امام جمعه شما هستم، چون بافق ورق‌هاي زريني در طول انقلاب داشته است. تا زنده هستم از حقوق از دست رفته مردم دفاع خواهم کرد و در رفع آن از هيچ کوشش و تلاشي دريغ نخواهم کرد.

اگر به نتيجه مطلوب نرسيديم با شما همراه خواهيم بود. در اينجا جا دارد که تسليتي خدمت امام جمعه بزرگوار ديارمان داشته باشم؛ امروز که اين سطور را مي نويسم در غم از دست دادن برادر عزيزالوجودشان هستند. خداوند به ايشان و ساير بستگان صبر و بردباري و براي آن عالم آگاه علو درجات مرحمت نمايد.

اين شماره هم گفتگويي با عالم علم انساب بافق هم انجام شد. حجت الاسلام حاج شيخ حسن نقيب الذاکرين که به نوعي نسب هاي مردم بافق را مي شناسد؛ يعني تشخيص مي دهند که مردمان اصيل بافق از چه تيره و پشتي هستند. خداوند ايشان را صحت و سلامتي کامل عنايت بفرمايد.

به هر حال بحث به درازا نکشد؛ اين شماره مطالب آن متنوع و خواندني است و اگر دوست داشته باشيد که دنبال کنيد به آرشيو هفته نامه و يا پايگاه اينترنتي هفته نامه به نشاني http://www.ofogh-kavir.com مراجعه شود.
محمد حسین تشکری


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۳
برچسب ها:

You cannot copy content of this page