این کجا و آن کجا!

دسته: مقالات
یک دیدگاه
سه‌شنبه - 26 خرداد 1394

33333
استانداريزد در همايش ملي نقش معدن و صنايع معدني در اقتصاد کشور که هفته پيش در يزد برگزارشد، با توجه به معضل خام فروشي که امروزه گريبانگير معادن استان يزد شده است، گفت: ” بزرگترين مشکل اين بخش خام فروشي است؛ در حالي که با کمک تکنولوژي و فناوري مي توان به مواد معدني ارزش افزوده فراوان داد و به عنوان مثال يک ماده معدني کم حجم و کم ارزش را به فرآورده با ارزش بالا تبديل کرد.

استاندار يزد اضافه کرد : در اين خصوص توجهات خوبي در دولت به معادن اين استان همچون بافق و چادرملو شده؛ بويژه که صنايع جوار معدني خوبي در کنار اين معادن ايجاد شده است.

ميرمحمدي تاکيد کرد: با تکميل چرخه توليد در کنار معادن، در واقع مي توانيم از خام فروشي آنها جلوگيري کنيم و اين امر از سياست هاي اصلي دولت تدبير و اميد است. ”

اين گفته هاي استاندار يزد بود که صنايع جوار معدني بافق را در کنار صنايع جوار معدني اردکان گذاشت؛ درست عين حکايت فيل و فنجان است، صنايع اردکان کجا و صنايع ناچيز بافق کجا؟!

در اردکان صنايعي وجود دارد؛ نظير کارخانجات گندله سازي، نيروگاه سيکل ترکيبي چادرملو،کارخانه آهن اسفنجي (DRI)،

شرکت سرمايه‌گذاري فولاد غدير، فولاد ارفع، شرکت الکترود گرافيتي ايران، مجتمع فولاد اردکان، شرکت کاشي و سراميک گلسرام، شرکت کاشي ايفاسرام، کارخانجات کاشي صدف و زير مجموعه‌ها، کاشي خاتم، مجتمع چيني بهداشتي رزسفيد، شرکت سراميک هاي صنعتي ارکان، کارخانجات نساجي اردکان، شرکت دامپروري، کارخانجات شيشه شناور و ساير کارخانجات صنايع غذايي، بهداشتي، تبديلي، گرمايشي، سرمايشي، قطعه سازي و غيره؛ اما بافق که يکي از قطب هاي معدني کشور هست داراي صنايعي است؛ مانند: سنگ آهن چغارت، فسفات آسفوردي، سرب و روي کوشک ، اورانيوم ناريگان، ذوب و روي (هيچ گزارشي از مقدار توليد اين کارخانه گزارش نمي‌شود) کاشي زمرد(به علت مشکل گاز ناشي از يارانه ها هنوز حقوق کارگران خود را به موقع پرداخت نمي کند)، کارخانه کود و سم، کارخانه نئوپان مقاوم(تعطيل شده است)، کاشي آپادانا(تعطيل شده است)

طرح هاي مانند آگلومراسيون هنوز در مرحله آزمايش هست و هر از گاهي با مشکل بر مي خورد، کارخانه گندله سازي کشمکشي بر سر آن با فولاد بخش خصوصي است که آيا آن مقدار مواد اوليه در بافق هست که بتواند خوراک دو تا گندله پنج ميليون تني را جوابگو باشد. ما چه داريم؟ در شيلات هم که هنوز نمي دانيم تيلاپيا مقطوع النسل را مي توانيم پرورش بدهيم که مبادا يکي از آن ماهي در بستر رودخانه خشک ” شور” بيفتد و به سوي آبهاي آزاد پرواز کند؛ چرا که از راه خشکي در دل کوير راهي به آبهاي آزاد ندارد! در کشاورزي که جانا سخن از دل ما مي گويي؟ چگونه مي توان با کمبود آب و عدم صدور مجوز بهره برداري از چاه؛ کشاورزي را رونق داد! پس جناب استاندار اردکان و بافق در يک رديف نيستند و هر دو را با يک چوب نبايد راند!

ان شاا… در سايه توجهات حضرت وليعصر(عج) و به مدد دولت تدبير و اميد؛ و با حمايت هاي شخص آقاي استاندار، بافق نيز مانند اردکان شود؛ طرح هاي جوار معدني آن يکي پس از ديگري سر از خاک برآورده و مايه اميد زندگاني ديار نخل و آهن و آفتاب شوند.
محمد حسین تشکری


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹۶
برچسب ها:
دیدگاه ها
او این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 28 خرداد 1394 - 7:55 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

میشه ایشالا. غصه نخور.

You cannot copy content of this page