مروری بر سوره حدید (4)

دسته: عمومی
یک دیدگاه
یکشنبه - 7 تیر 1394

هُوَ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضَ فِی سِتَّةِ أَیامٍ ثُمَّ اسْتَوَى عَلَى الْعَرْشِ یَعْلَمُ مَا یَلِجُ فِی الأرْضِ وَمَا یَخْرُجُ مِنْهَا وَمَا یَنْزِلُ مِنَ السَّمَاءِ وَمَا یَعْرُجُ فِیهَا وَهُوَ مَعَکُمْ أَینَ مَا کُنْتُمْ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ ﴿٤﴾ لَهُ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الأمُورُ ﴿٥﴾
او کسی است که آسمانها و زمین زا در شش روز (دوران) آفرید سپس بر تخت قدرت استیلا یافت. آنچه در زمین وارد می شود و آنچه از زمین خارج می شود و آنچه از آسمان فرو می آید و آنچه در آن بالا می رود، را می داند و هرکجا باشید او باشماست و خدا به آنچه انجامه می دهید بیناست . فرمانروایی آسمان ها و زمین برای اوست و تمام برنامه ها به خدا باز می گردد.
نکات:
1. منظور از خلقت آسمانها و زمین در شش روز علی الظاهر شش دوره باشد چون قبل از خلقت آسمانها و زمین روز به معنای اصطلاحی وجود نداشته است گرچه می توان گفت شش روز است چون قرآن گزارش می دهد از گذشته و با توجه به فهم بشر سخن گفته است.
2. استواء بر عرش به معنای تخت قدرت است و این بدان معنا نیست که تختی وجود دارد و او بر آن قرار گرفت آنگونه که اهل تجسیم گمان کرده اند . این اصطلاح مانند این است که فلانی بر تخت قدرت نشست یعنی قدرت را به دست گرفت
3. او به جزئیات عالم هم علم دارد هر آنچه در زمین وارد می شود از بذر و قطرات باران و اجساد ووو می داند کما اینکه هرچه از زمین خارج می شود از گیاهان و آبها و مواد معدنی و نفتی و حشر را می داند آنچه از آسمان نازل می شود از دستورات الهی و فرشتگان وباران و برف و … را می داند و آنچه به آسمان بالا می رود از دعا و نیایش اهل تقوا و اعمال بندگان و بخار آب و… را می داند
4. همه در محضر خداییم هو معکم این ما کنتم فردی خدمت معصوم(ع) رسید و عرضه داشت نمی توانم گناه نکنم حضرت فرمود برو جایی گناه کن که خدا نباشد فرد توجه که کرد دید همه جا او است دست از گناه کشید حضرت امام(ره) می فرمود عالم محضر خداست در محضر خدا گناه نکنید
5. آیه توجه می دهد خدا هر کاری انجام دهید را بیناست و از دید او دور نیست اگر جایی دوربین نصب باشد افراد مواظب هستند تخلف نکنند حالا دوربین الهی دائماً در حال رصد است
6. او حکمران و فرمانروا آسمانها و زمین است همه به سوی او در حرکتند همه عملها و برنامه ها به او بازگشت می کند .
آری هم شاهد است و هم حاکم و همه در پیشگاه او حاضر و حکمش نافذ است مولای متقیان (ع)دمی فرماید:

إتَّقُوا مَعَاصِی اللّهِ فِی الْخَلَواتِ فَإنَّ الشّاهِدَ هُوَ الْحاكِم؛دوری و اجتناب كنید از معصیت‌های إلهی، حتّی در پنهانی، پس به درستی كه شاهد خودش حاکم (دادگاه) است.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۹
برچسب ها:
دیدگاه ها
مجيد جعفري این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 7 تیر 1394 - 11:12 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

با سلام خدمت استاد عزيز: ضمن قبولي طاعات، جا داردبه نوبه خودم از حضرتعالي در خصوص مطالب با ارزشي كه در سايت مي گذاريد تشكر و قدرداني كنم. التماس دعا

You cannot copy content of this page