پنج شنبه ۱۰ام فروردین ۱۳۹۶ ۰۳:۱۸:۰۳ بعد از ظهر

مروری بر سوره حدید( بخش پایانی)

کد خبر: 60466
تعداد بازدیدکننده: 102
تاریخ: ۲۴ تیر ۱۳۹۴

لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَیْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِیزٌ ﴿٢۵﴾ وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا وَإِبْرَاهِیمَ وَجَعَلْنَا فِی ذُرِّیَّتِهِمَا النُّبُوَّهَ وَالْکِتَابَ فَمِنْهُمْ مُهْتَدٍ وَکَثِیرٌ مِنْهُمْ فَاسِقُونَ ﴿٢۶﴾ ثُمَّ قَفَّیْنَا عَلَى آثَارِهِمْ بِرُسُلِنَا وَقَفَّیْنَا بِعِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ وَآتَیْنَاهُ الإنْجِیلَ وَجَعَلْنَا فِی قُلُوبِ الَّذِینَ اتَّبَعُوهُ رَأْفَهً وَرَحْمَهً وَرَهْبَانِیَّهً ابْتَدَعُوهَا مَا کَتَبْنَاهَا عَلَیْهِمْ إِلا ابْتِغَاءَ رِضْوَانِ اللَّهِ فَمَا رَعَوْهَا حَقَّ رِعَایَتِهَا فَآتَیْنَا الَّذِینَ آمَنُوا مِنْهُمْ أَجْرَهُمْ وَکَثِیرٌ مِنْهُمْ فَاسِقُونَ ﴿٢٧﴾

به راستى [ما] پیامبران خود را با دلایل آشکار روانه کردیم و با آنها کتاب و ترازو را فرود آوردیم تا مردم به انصاف برخیزند و آهن را که در آن براى مردم خطرى سخت و سودهایى است پدید آوردیم تا خدا معلوم بدارد چه کسى در نهان او و پیامبرانش را یارى مى ‏کند آرى خدا نیرومند شکست ناپذیر است«۲۵»

و در حقیقت نوح و ابراهیم را فرستادیم و در میان فرزندان آن دو نبوت و کتاب را قرار دادیم از آنها [برخى] راه‏یاب [شد]ند و[لى] بسیارى از آنان بدکار بودند«۲۶»

آنگاه به دنبال آنان پیامبران خود را پى‏درپى آوردیم و عیسى پسر مریم را در پى [آنان] آوردیم و به او انجیل عطا کردیم و در دلهاى کسانى که از او پیروى کردند رافت و رحمت نهادیم و [اما] ترک دنیایى که از پیش خود درآوردند ما آن را بر ایشان مقرر نکردیم مگر براى آنکه کسب خشنودى خدا کنند با این حال آن را چنانکه حق رعایت آن بود منظور نداشتند پس پاداش کسانى از ایشان را که ایمان آورده بودند بدانها دادیم و[لى] بسیارى از آنان دستخوش انحرافند«۲۷»

نکته ها:

۱٫ خداوند پیامبران را با بینات(معجزات و دلایل روشن عقلی) و کتاب و میزان(وسیله سنجش قوانین شریعت) فرستاد تا مردم را به عدالت دعوت کنند.

۲٫ هدف از ارسال رسل این بوده که مردم خود مجری عدالت و قسط شوند و خود بدین کمال دست یابند و لیکن هرچند جامعه و افراد آن فرهیخته شوند باز همه در پی عدالت نیستند لذا لازم است ضمانت اجرای نیز داشته باشد بنابرین از انزال حدید یعنی خلقت آهن برای برخورد با این گونه افراد سخن می گوید که مولی علی(ع) انزال حدید را به سلاح و غیر سلاح تعبیر می کنند .

۳٫ در آیه از فوائد دیگر آهن نیز سخن گفته است و در سوره سبأ/۱۰و۱۱ از آهن برای زره بافی و در سوره کهف/۹۶ از استفاده آن در صنعت سد سازی آمده است.

۴٫ کتاب برای پنج پیغمبر نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و محمد(ص) نازل شد.

۵٫ پیامبران بعد از نوح و ابراهیم همه از نسل این دو پیامبر الهی هستند .

۶٫ همه ذریه پیامبران لاجرم هدایت یافته نیستند چه بسا افرادی چون پسر نوح باشند
۷٫ خداوند پیامبران متعددی را فرستاد و از آن جمله حضرت عیسی بود که پیروانش چند ویژگی خوب داشتند:۱٫رأفت ۲٫ رحمت که خداوند به آنها عطا کرده
و ۳٫ رهبانیت که خود برای خود برگزیده بودند که برای خدا و مقابله با مستکبران و حفظ ایمان خود گوشه گیری را اختیار می کردند گرچه بعد ها آن هدف گذاری اولیه را رعایت نکرده و رهبانیت باطلی را رقم زدند که در اسلام به طور کلی مورد نهی قرار گرفت.

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَآمِنُوا بِرَسُولِهِ یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَیَجْعَلْ لَکُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَیَغْفِرْ لَکُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِیمٌ ﴿٢٨﴾ لِئَلا یَعْلَمَ أَهْلُ الْکِتَابِ أَلا یَقْدِرُونَ عَلَى شَیْءٍ مِنْ فَضْلِ اللَّهِ وَأَنَّ الْفَضْلَ بِیَدِ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ ﴿٢٩﴾

اى کسانى که ایمان آورده ‏اید از خدا پروا دارید و به پیامبر او بگروید تا از رحمت‏ خویش شما را دو بهره عطا کند و براى شما نورى قرار دهد که به [برکت] آن راه سپرید و بر شما ببخشاید و خدا آمرزنده مهربان است«۲۸»
تا اهل کتاب بدانند که به هیچ وجه فزون‏بخشى خدا در [حیطه] قدرت آنان نیست و فضل [و عنایت تنها] در دست‏خداست به هر کس بخواهد آن را عطا مى‏ کند و خدا داراى کرم بسیار است«۲۹»
نکته ها:
۱٫ مخاطب آیه می تواند مسیحیان آیه قبل باشد که به اسلام گرویدند مانند مسیحیان حبشه که با هدایت گری جعفر بن ابی طالب ایمان آوردند و به کمک مسلمین برخاستند و می تواند مراد مؤمنانی باشد که ایمانی عمیق توأم با عمل دارند باشد
۲٫ به این مؤمنان سه موهبت داده می شود:الف: دو سهم و نصیب از رحمت الهی ب:نور و روشنایی در دنیا و آخرت که در دنیا همان نور قرآن و بصیرت است و در آخرت نور ایمان ج: غفران و آمرزش گناهان
۳٫ بین تقوا و روشن بینی رابطه است انسان متقی اهل بصیرت است آن که آلوده به گناه است بصیرت هم ندارد آیات ۲۹ انفال و ۲۸۲ بقره بر این مطلب دلالت دارد.
۴٫این عنایت به مؤمن در مقابل ادعای اهل کتاب است که خود را اهل فضل می دانستند و دیگران را بی بهره و حال آنکه فض و عنایت از آن حداست به هر که بخواهد می دهد و فضل او بزرگ است
پس از خدا درخواست می کنیم با فضلش با ما رفتار کند.
بخش پایانی
احمد علی زاده فلاح