کشاورزی بافق در سایه معدن گم شده است

دسته: عمومی
۴ دیدگاه
شنبه - 28 شهریور 1394
مسئول ترمینال پسته «برکت» بافق:
کشاورزی بافق در سایه معدن گم شده است
مسئول ترمینال پسته «برکت» گفت: سرانه کشاورزی در شهرستان بافق بیش از سرانه کشاورزی کشور است. اما متاسفانه در سایه معدن گم شده است.
احمد محمدی در گفتگو با خبرنگار ” بافق فردا” اظهار کرد: بنده بازنشسته آموزش و پرورش و مدت 35 سال به شغل کشاورزی اشتغال دارم. با توجه به نیازی که در حال حاضر منطقه ی بافق برای عمل آوری پسته دارد و با تشویق جهاد کشاورزی ترغیب شدم تا یک مجموعه بهداشتی و کاملاً اتوماتیک را تاسیس نمایم.
وی می افزاید: کشاورز 12 ماه ازسال را زحمت می کشد درخت را غرس می کند تا زمانی که محصول به دست می آید به بهترین شکل ممکن عمل آوری شود. قبل از این یک مجموعه سنتی داشتیم اما به دلیل فضا و حجم کم آنطور که باید و شاید امکان خدمات رسانی به کشاورز وجود نداشت. در همین راستا ترمینال برکت با اعتبارات بانکی و مشارکت با نک سپه با اعتباری بالغ بر 675 میلیون تومان راه اندازی شد.
محمدی ادامه می دهد: از ابتدا طرح معروف به نود ده، نود درصد مشارکت بانک و ده درصد مشارکت کشاورز تعریف گردید. اما متاسفانه در این معادله به دلایل زیاد قضیه برعکس شد یعنی چهل درصد اعتبارات بانکی و 60 درصد آورده کشاورز. این معادله ما را با مشکل مواجه ساخت. هنوز میدان آفتابی، ساختمان اداری، انبار تکمیل نیست و بخشی از ماشین آلات نیز خریداری نگردیده است.
وی می گوید: طرحی که تکمیل نباشد مطمئناً قادر به ارائه خدماتی کامل نخواهد بود. این مجموعه از نظر تجهیزات در استان منحصر بفرد است و می تواند بصورت کاملاً بهداشتی محصول پسته را همانند برخی ترمینال های شهرستان های استان عمل آوری کند. آب مصرفی در این ترمینال مصرف بالایی دارد. پیشرفته ترین ماشین آلات روز ساخت کشور نصب شده؛ تقریباً 5/3 برابر قیمت ماشین آلاتی که در بازار به صورت تک ساخته می شود.
مسئول ترمینال پسته برکت ضمن اشاره به فعالیت های انجام شده به منظور عمل آوری این محصول خاطر نشان می کند: یکی از مزیت های دستگاهها این است که در فرآوری پسته درجه یک هیچ گونه لطمه ای وارد نمی سازد. رطوبت گیری در کمترین زمان توسط نم گیر و خشک کن انجام می شود. و در مجموع عمل آوری ضمن بهداشتی بودن خسارتی هم در بر نخواهد داشت. متاسفانه برخی از ماشین آلات پسته خندان درجه یک را زمان پوست گیری خرد می کند و همراه با پوست و آب با فاضلاب دفع می کند.
3
وی می افزاید: کشاورز با تمام زحماتی که در شرایط سخت متحمل می شود نقش تعیین کننده ای در قیمت پسته ندارد و قیمت توسط تاجر، دلار و صادر کننده تعیین می گردد. در این زمینه بهتر است دولت تلاش کند تا تعاونی هایی را تاسیس و همانند گندم و برخی محصولات کشاورزی پسته را نیز مستقیم خریداری کند.
محمدی می گوید: در این ترمینال 15 نفر به صورت مقطعی فعالیت دارند. در صورتی که پروژه تکمیل و اعتبار تامین گردد می تواند این 15 نفر به نیروی دائم ترمینال تبدیل شوند. گرچه حمایت مسئولین در راه اندازی این مجموعه تاثیرگذار بوده اما در حال حاضر نیز برای ماندگار و دوام یک حامی و پشتیبان قوی می خواهد. 200 متر از جاده ورودی خاکی است . آسفالت جاده باعث می شود تا گرد و خاک و آلایندگی کمتری وجود داشته باشد.
کشاورز بافقی یادآور می شود: کشاورزی بافق در سایه معدن به نوعی گم شده است. بافق را کسی به عنوان منطقه کشاورزی نمی شناسد. در صورتی که سرانه کشاورزی در بافق بیش از سرانه کشور است. همه نگاه ها به سوی معدن می باشد. مسئولین به بخش کشاورزی توجه کمتری دارند. در شهری مانند بافق کشاورزی می تواند توسعه پایدار باشد وبه مراتب آورده بهتری ازصنعت و معدن دارد. هزینه هایی که دولت برای کویرزدایی در نظر می گیرد کشاورزبا عشق و علاقه آن را کاهش می دهد. مشکلات کشاورزان اعم از تامین آب بارها و بارها مطرح شده است. بافق حوزه غنی آبی را داراست. اما با ای سی بالای 12 هزار که به هیچ عنوان قابل شرب نیست.
2
وی ادامه می دهد: وزیر کشاورزی در یکی از مصاحبه های خود اعلام کرد 250 هزار حلقه چاه غیر مجاز در کشور وجود دارد. چوب برداشت از آب های شیرین و سفره های زیر زمینی به گوش کشاورز بافقی می خورد که دراین کویر با گرمای شدید و کمبود آب به کار کشاورزی مشغول می باشد. خوشبختانه به دلیل معتقد بودن مردم بافق از این 250 هزار حلقه چاه غیر مجاز در کشور یکی هم در بافق حفر نشده؛ اما این یعنی بی عدالتی، بی عدالتی که متاسفانه در کویر مردم شاهد آن هستند. مطمئناً اگر مسئولین به صورت علمی به این موضوع نگاه کنند نحوه ی برخوردها به شکل دیگری خواهد بود.
او خطاب به مسئولین می گوید: بر روی برداشت آب از سفره های زیرزمینی کنترل بیشتری صورت گیرد. نگاه ویژه ای به بخش کشاورزی و مشکلات کشاورزان داشته باشند تا باعث دلگرمی و دوام گردد
1
احمد محمدی در پایان این گفتگو ضمن تشکر از حضور خبرنگار ” بافق فردا” و انعکاس مسائل و مشکلات کشاورزان بیان می کند: یک سوم از وعده های داده شده مسئولین محقق شود مشکلات و مشقت های کشاورز حل می گردد.

پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۶۱
برچسب ها:
دیدگاه ها
م د این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 28 شهریور 1394 - 8:49 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

اقای محمدی خسته نباشی کار بسیار مورد نیاز و خوبی انجام دادید

مطلع این نظر توسط مدیر ارسال شده است. یکشنبه 29 شهریور 1394 - 7:51 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

آقای محمدی: کشاورزی که شما انجام دادی و می دهی شغل حساب نمیشه. ضمناً شغل شما معلمی بوده نه کشاورزی.
میشه بگی: جمله سرانه کشاورزی در بافق از کشور بیشتره را از کجا آوردی؟/ لطفا منبع را معرفی کن.
همه متخصصین منابع طبیعی می دونن که کشاورزی در بافق مقرون به صرفه نیست و توجیه اقتصادی نداره!
اگه می خوای ترمینال پسته و کسب و کار خودت رو رونق ببخشی یه فکر دیگه ای بکن و اذهان رو گمراه نکن.

دلداده این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 2 مهر 1394 - 12:09 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

شما که مطلع هستی جواب بده که سرانه چطور بیشتر هست

بی طرف این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 1 بهمن 1394 - 1:10 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

واقعا خجالت آوره
این آقا در شرایطی که میتونست سرمایه خودش رو به نقاط دیگر کشور منتقل کنه مثل صدها و بلکه هزاران نفر دیگه ،دست به این کار زده و دوستان همشهری ما هم بجای تشکر و ترغیب این افراد که از نظر هوش اقتصادی ضعیفن اما از نظر علاقه به شهر شون خیلی قوی ،با پست های جهت دار نا امیدشون میکنن
در مورد اقتصادی نبودن کشاورزی در بافق یک دلیل قانع کننده هست
چرا کشاورزان استان کرمان به شهر ما ریختن و زمین های کشاورز ها با قیمت های بالاتر از حد معمول خریداری میکنن
وای به حال مردمی که مطلعشون امثال این آقا باشه.

You cannot copy content of this page