اقتصاد مقاومتی راه عبور از مقطع سرنوشت ساز کنونی

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
دوشنبه - 9 مرداد 1391

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از محققان، پژوهشگران، متخصصان و نوآوران در عرصه علم و فناوری، و مسئولان شركت‌های دانش بنیان و پارك‌های علم و فناوری، علم را سرمایه‌ای جوشان و تمام نشدنی برای كشور دانستند و با اشاره به نقش اقتصادِ مبتنی بر دانش و علم در ارتقای هویت ملی، قدرت سیاسی و استقلال كشور تأكید كردند: ایران، امروز در یك مقطع ماندگار تاریخی و حساس قرار دارد كه شناخت صحیح مسئولیت‌ها و ایفای آن‌ها، قطعاً ملت ایران را به افق‌های نوید بخش و آرمان‌های مورد نظر خواهد رساند.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: كشور در حال پیشرفت است و هیچ بن بست و مشكل برطرف نشدنی در حركت رو به جلو ملت ایران وجود ندارد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به برخی فشارهای سیاسی، ‌اقتصادی و تبلیغاتی در مسیر حركت كشور به سمت آرمان‌ها و اهداف والا خاطرنشان، كردند: ملت ایران مصمم است كه با همت و اراده، خود را به نقطه مورد نظر برساند.
ایشان تأكید كردند: ملت ایران در وسط میدان است و مشكلات و فشار‌ها، كوچك‌تر از تصمیم، اراده و آرمانهای این ملت است.
رهبر انقلاب اسلامی عرصه كنونی را میدانی شوق آفرین و در عین حال همراه با زحمت دانستند و افزودند: عرصه امروز ایران اسلامی همچون میدان مسابقات ورزشی است كه با وجود خستگی و دلهره اما حضور در آن میدان شوق آفرین است و ورزشكاران با انگیزه و شوق فراوان پا به عرصه آن می‌گذارند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای یكی از راههای عبور از مقطع حساس و سرنوشت ساز كنونی را، جدی گرفتن اقتصاد مقاومتی خواندند و تأكید كردند: اقتصاد مقاومتی یك شعار نیست بلكه یك واقعیتی است كه می‌بایست محقق شود.
ایشان افزودند: یكی از بهترین مظاهر و مؤثر‌ترین مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی، شركتهای دانش بنیان است كه می‌توانند اقتصاد مقاومتی را پایدار‌تر كنند.
رهبر انقلاب اسلامی رشد اقتصادی حقیقی را در گرو تولید ثروت از طریق دانش و علم دانستند و خاطرنشان كردند: اگر شركتهای دانش بنیان جدی گرفته شوند و از توسعه كمی و كیفی آن‌ها حمایت شود، بواسطه ثروت آفرینی از طریق علم، اقتصاد كشور به شكوفایی حقیقی خواهد رسید.
حضرت آیت الله خامنه‌ای تولید ثروت از طریق منابع تمام شدنی همچون نفت را خود فریبی خواندند و افزودند: خام فروشی دامی است كه میراث سال‌های متمادی قبل از انقلاب است و متأسفانه كشور گرفتار آن شده است و باید تلاش شود كه ملت ایران از این تله نجات پیدا كند.
ایشان رسیدن به باور و موقعیت بستن اختیاری درِ چاههای نفت و توقف خام فروشی مواد خام و معدنی را بسیار مهم ارزیابی و تأكید كردند: رسیدن به این شرایط، با تكیه بر علم و از طریق شركتهای دانش بنیان امكان پذیر است.
رهبر انقلاب اسلامی اقدامات انجام گرفته در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از شركتهای دانش بنیان را دلگرم كننده خواندند و افزودند: برخی نقاط ضعف و مشكلات نیز وجود دارد كه باید شناسایی و سریعاً برطرف شوند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به مطالب ارائه شده از جانب محققان و نوآوران، سیستم‌های سنتی و قدیمی اعتبار سنجی از طرف بانك‌ها و مؤسسات پولی، و نبود بیمه‌های خاص بمنظور حمایت از خطر پذیری شركت‌های دانش بنیان را از جمله ضعف‌ها برشمردند و خاطرنشان كردند: دستگاههای دولتی باید با رصد اختراعات و شناسایی نخبگان فكری و حمایت از آن‌ها، زمینه ایجاد شركتهای دانش بنیان جدید را بوجود آورند.
ایشان با اشاره به سرمایه گذاری برخی كشورهای خارجی برای شناسایی و جذب استعدادهای داخلی، لزوم جلوگیری از این پدیده را از طریق منطقی و ایجاد مشوق‌ها و حمایت‌های لازم خاطرنشان كردند و افزودند: یكی از مسائلی كه در زمینه شركتهای دانش بنیان وجود دارد، اجرایی نشدن قانون حمایت از این شركت‌ها است كه آیین نامه اجرایی آن باید هرچه زود‌تر ابلاغ شود.
تشكیل بانك اطلاعات برای شناسایی توانایی‌های علمی كشور و همچنین كاستی‌ها، گسترش عرصه فعالیت شركتهای دانش بنیان، و تقویت بخش خصوصی در شركتهای دانش بنیان از نكات دیگری بود كه رهبر انقلاب اسلامی به آن‌ها اشاره كردند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای پایه گذاری اقتصاد كشور بر تولید ثروت از طریق شركتهای دانش بنیان را زمینه ساز رسیدن به قدرت واقعی اقتصادی و همچنین تقویت روحیه خودباوری، خوداتكایی و هویت ملی و در ‌‌نهایت قدرت سیاسی دانستند و خاطرنشان كردند: باید با ایجاد زمینه‌های لازم و هموار كردن مسیر، نخبگان و زبدگان و اهل علم و صاحبان سرمایه را به تشكیل شركتهای دانش بنیان تشویق كرد.
ایشان افزودند: باید افق بالا‌تر از تشكیل ۲۰ هزار شركت دانش بنیان كه در برنامه پنجم پیش بینی شده است، ‌ مد نظر قرار گیرد.

درابتدای این دیدار ۱۰ نفر از محققان، متخصصان و نوآوران عرصه علم و فناوری و مسئولان و فعالان شركت‌های دانش بنیان به بیان دیدگاههای خود درخصوص شركتهای دانش بنیان، حوزه علم و فناوری، و برخی مسائل مربوط به آن‌ها پرداختند.

۱- دكتر قهاری مدیر عامل شركت همانند ساز بافت كیش:
– بومی سازی دانش تولید بیوایمپلنت‌ها در كشور، شكستن انحصار چند شركت امریكایی در این دانش و نقش این دانش جدید در درمان بیماری‌ها و جلوگیری از قطع عضو هزاران نفر.
– تاكنون بیش از ده كشور درخواست انتقال دانش فنی این علم را از ایران داشته‌اند.
– لزوم حمایت بیشتر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و وزارت كار، رفاه و تعاون از شركت‌های دانش بنیان
۲- مهندس فرحی رئیس ستاد توسعه فناوری هوا – فضا:
– ایجاد هماهنگی، استقرار الگوی همكاری داخلی و خارجی، بسترسازی برای تجاری سازی، توسعه فعالیتهای هوا و فضا و بومی سازی آن، چهار محور فعالیتهای ستاد توسعه فناوری هوا – فضا.
– فعال بودن حدود ۲۰۰ شركت خصوصی در بخش فناوری هوا – فضا.
– ضرورت تسریع در تصویب سند جامع هوا – فضا و هماهنگی میان بخش‌های مختلف.
۳- مهندس محمدرضا محمد – دبیر اتحادیه صادر كنندگان تجهیزات پزشكی:
– بومی سازی تجهیزات پیشرفته پزشكی و صادرات آن به كشورهای منطقه و حتی برخی كشورهای اروپایی.
– حمایت عملی از تولید كنندگان و صادر كنندگان تجهیزات پزشكی و ارتقای جایگاه آنان.
– اهمیت برطرف شدن بروكراسی موجود در این بخش و حمایت جدی از بخش خصوصی.
– توقف تخصیص ارز مرجع به واردات كالاهایی كه مشابه داخلی دارند.
۴- دكتر رضایی‌زاده – مدیرعامل شركت سیمرغ حكمت ایرانیان – متخصص طب سنتی:
– بیش از ۱۳۰ طرح مطالعاتی و تحقیقاتی در زمینه طب سنتی با همكاری دانشگاه‌ها در دستور كار است.
-تولید داروی ایرانی طبیعی برای درمان سرطان، بیماری‌ام اس و كبد چرب.
– اهمیت تأسیس یك مركز ملی برای تبدیل طب تجربی گیاهی به یك دانش تجاری و استفاده از تجربه افراد پیشكسوت در بخش طب گیاهان سنتی
۵- خانم مهندس علوی رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل شركت فرادشت كروچ:
– خودكفایی در تولید ریز غده و نقش آن در بهبود كیفیت محصولات كشاورزی بویژه سیب زمینی
– ضرورت توجه بیشتر وزارت جهاد كشاورزی به شركتهای فعال بخش خصوصی در تولید ریز غده‌ها
۶-دكتر چگینی رئیس مؤسسه اقیانوس‌شناسی:
– ناشناخته بودن اهمیت مطالعه و سرمایه گذاری در بخش دریا به منظور بهره برداری از فوائد علمی و فناوری آن.
– سرمایه گذاری در طرحهای مربوط به شناورهای تحقیقاتی اقیانوس پیما و آغاز ساخت اولین شناور زیرسطحی تحقیقاتی داخلی.
– ضرورت توجه بیشتر به طرح پایش مطالعات دریایی
-اهمیت تعیین اولویت نیازمندیهای علمی كشور و حركت پارك‌ها در این جهت.
– لزوم اصلاح ضوابط رتبه بندی شركتهای دانش بنیان
۷-مهندس ذكایی مدیرعامل شركت دانش بنیان پارس پلیمر شریف:
– تولید بیش از چهار هزار تركیبات پیشرفته پلیمری بویژه در حوزه نانو.
– تسریع در اجرای قانون شركتهای دانش بنیان.
-ایجاد مركز مشاوره ویژه علمی و حقوقی برای شركتهای دانش بنیان.
– پرهیز از تغییرات ناگهانی قوانین و مدیران در بخش صنعت
– ضرورت ایجاد بیمه‌های قوی برای حمایت از شركتهای دانش بنیان
۸- دكتر شكریه دبیر كانون كامپوزیت‌ها:
– توسعه صنعت تولید مواد كامپوزیت در كشور درسالهای اخیر
-لزوم ایجاد و توسعه مراكز كسب و كار برای ایده‌پردازی و بازاریابی و بازارسازی در شركتهای دانش بنیان
– توجه به ایجاد و توسعه آزمایشگاههای ملی برای ارائه تأییدهای فنی به شركتهای دانش بنیان.
-اهمیت تأسیس پژوهشگاه ملی توسعه علوم و فناوری كامپوزیت
۹- مهندس صابری از پارك فناوری پردیس:
– نقش ویژه ۳۰ پارك علم و فناوری كشور به عنوان حلقه‌های واسط مراكز عملی و تجاری سازی دانش.
-متناسب نبودن بودجه پاركهای علم و فناوری با رشد علمی شتابان در كشور
– ضرورت تعیین چارچوب تضمین خرید محصولات با كیفیت دانش بنیان
۱۰- دكتر شفیعی مجری طرح كلان تولید داروهای وارداتی:
– تولید هفت داروی نوتركیب برای درمان سرطان و تالاسمی و عرضه آن به بازار
– تسهیل واگذاری اعتبارات به محققان جوان
– حمایت جدی‌تر از داروهای تولید داخلی و جلوگیری از واردات داروهای خارجی مشابه
در این دیدار همچنین دكتر سلطانخواه معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این معاونت در زمینه حمایت از شركت‌های دانش بنیان با تأكید بر اقتصاد مقاومتی و كاهش وابستگی به منابع تجدید ناپذیر، به تمركز بر به نتیجه رساندن پژوهش‌ها، ارائه فناوری به جامعه، تجاری سازی و افزایش سطح رفاه عمومی، به عنوان راهبردهای علمی و فناوری علمی و فناوری كشور در دهه چهارم انقلاب اسلامی اشاره كرد و گفت: لایحه حمایت از شركت‌های دانش بنیان به تصویب نهایی رسیده و اولین جلسه شورای ملی نوآوری و شكوفایی نیز به تازگی برگزار شده است.
وی با بیان اینكه دولت خود را موظف به حمایت‌های مالی، ‌ایجاد تسهیلات كسب و كار، فراهم آوردن بازار داخلی و منطقه‌ای و تدارك تسهیلات غیرپولی اعم از بیمه و مالیات در حمایت از شركت‌های دانش بنیان می‌داند، ‌ افزود: تولیدات این شركت‌ها صرفاً در تولید محصولات با فناوری‌های پیشرفته خلاصه نمی‌شود بلكه فعالیت شركت‌ها به منظور ارتقای كیفی و رقابت پذیری بیشتر و جاری ساختن دانش و فناوری، در صنایع سطح پایین و مرتبط با زندگی روزمره مردم نیز توسعه یافته است.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از ساخت دو دستگاه ابر رایانه و ۱۵ رادیو داروی مؤثر در درمان بیماری‌های صعب العلاج و برخی تولیدات دارویی دیگر به عنوان بخشی از فعالیت‌های شركت‌های دانش بنیان یاد كرد و ادامه داد: تولیدات شركت‌های دانش بنیان رشد روزافزونی دارد به طوری كه در سال ۹۰ به ۸۴۰ میلیون دلار رسیده و پیش بینی می‌شود تا پایان برنامه پنجم توسعه كشور این عدد به چهار میلیارد دلار برسد.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۸
برچسب ها:

You cannot copy content of this page