آثار گذشتگان، حوادث پند دهنده ای برای آیندگان است

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
شنبه - 28 آذر 1394

معاون فرماندار شهرستان بافق:
آثار گذشتگان، حوادث پند دهنده ای برای آیندگان است
معاون فرماندار بافق گفت: آثار گذشتگان، حوادث پند دهنده ای برای آیندگان است. مردم می توانند با بهره برداری ازآن ها از سیر حیات و زندگی اگاه شوند.
محمد علی طالعی در گفتگویی اختصاصی با بافق فردا در رابطه با بنای خانه باغ تیتو اظهار داشت: باغ تاریخی تیتو در شهرستان بافق و در محله علیا (سراستخر) واقع شده است.

01

تاریخچه این بنای تاریخی به اوایل قرن سیزدهم و دوران صفوی می رسد و به گفته برخی بانی ساخت آن محمدتقی خان دولت آبادی، حاکم یزد بوده است.
وی افزود: کلمه تیتو در فرهنگ لغت دهخدا به معنای نوعی مرغابی سنگ خوار است. اما مناسبت نامگذاری این باغ به نام تیتو مشخص نیست. و برخی نیز به علت این که چندین اتاق داخل یکدیگر قرار دارد و به اصطلاح بافقی (تودرتو) بوده به این نام آن را می شناسند.

 

01
طالعی تصریح کرد:این باغ با سبک معماری بسیار زیبا و از مصالح خشت و گل بنا شده و نمای ساختمان باغ با آجرهای زیبا تزیین شده و ایوان آن دارای ستون های استوانه ‌ای شکل است و زیبایی آن را دو چندان کرده است. و با شماره 3750 جزء باغ های ایرانی به ثبت آثار ملی رسیده است..

05
معاون فرماندار بافق ادامه داد:از خصوصیات دیگر این بنا می‌ توان به وجود بادگیر، اتاق‌های گچ کاری شده ایوان و حوض آب زیبایی که در جلوی نمای ورودی باغ است، اشاره کرد.

 

06
وی با اشاره این که با وجود دو قنات آبیاری این باغ انجام می شده است بیان کرد: قنات یوسف شاهی (شیهی) و قنات رحیم آباد مظهر پیدایش خانه باغ تیتو بوده، و در حال حاضر توسط قنات یوسف شاهی آبیاری می شود. قنات رحیم آباد هم اکنون فقط مزارع محله مظفریه را آبیاری می کند.

این باغ دارای مساحتی حدود شش هزار متر مربع است . پوشش آن از درختانی مانند نخل و انار و …که زیبایی خاصی به این بنای تاریخی بخشیده است. در داخل باغ نیز حوض آب نسبتاً بزرگی وجود دارد.

 

03
محمد علی طالعی عنوان کرد:مساحت کل باغ حدود 6 هزار مترمربع است و ساختمان آن در وسط باغ احداث شده که شامل بادگیر، هشتی ،خان نشین،تالار، و … است. عملیات مرمت و ساماندهی خانه باغ تیتو که با اعتباری معادل 27 میلیارد ریال توسط بخش خصوصی انجام شده است.
محمد علی طالعی بیان کرد: این مکان در حال حاضر آمادگی پذیرایی از مراسم های مختلف را دارد. و امید است در آینده این خانه باغ محلی برای بازدید گردشگران و توریست باشد تا بتوان از طریق منبع درآمد آن بخش دوم و اندرونی آن را مرمت و بازسازی کرد


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۴۱
برچسب ها:

You cannot copy content of this page