یکشنبه ۶ام فروردین ۱۳۹۶ ۰۲:۰۵:۳۴ بعد از ظهر

سلام بر رمضان ، ماه عزیز خدا (۸)

کد خبر: 6638
تعداد بازدیدکننده: 100
تاریخ: ۱۴ مرداد ۱۳۹۱

« قیمت ماه مبارک رمضان »

                  «نَفَس‌هایتان در آن ، تسبیح است ، خوابتان در آن ، عبادت ، عملتان در آن ، پذیرفته و دعایتان در آن ، مورد اجابت است .پس با نیّت‌هاى راست و دل‌هاى پاک ، از پروردگارتان بخواهید تا براى روزه دارىِ آن و تلاوت کتاب خویش ، توفیقتان دهد ؛چرا که بدبخت ، کسى است که در این ماه بزرگ ، از آمرزش الهى محروم بماند .»

در شرایطی که خداوند متعال  فراهم می کند؛ نفس کشیدن و خواب روزه دار اثرگذار می شود

       شاید برایمان ایجاد سوال شده باشد که این همه ثواب عمل در ماه مبارک رمضان چگونه ممکن است ؟ چگونه است که خداوند متعال برای این اعمال به ظاهر جزئی که در شبانه روز خواه ناخواه انجام می شود، ثواب عمل قرار داده و حکم عبادت و تسبیح قرار داده است ؟!

به یاد داشته باشیم حکمران حقیقی اوست . اوست که به اعمال انسان توجه می کند. لذا با منظری صحیح به این موضوع نگاه کنیم اما جواب سوال چه می شود ؟ چرا خداوند اینگونه رفتار می کند؟

 ما سعی می کنیم در حد وسع فکری خودمان جواب هایی برای سوال مد نظر پیدا کنیم :

  • خداوند دریای رحمت است . در رحمت خدا اعمال شکلی احسن پیدا می کنند .
  • خداوند متعال انسان ها را به مهمانی فرا خوانده است لذا در مهمانیش به جزیی ترین اعمال بندگانش نظر لطف دارد.
  • در مهمانی خداوند متعال آنچه خریدار دارد عبادت و تسبیح خداوند است . لذا خداوند به بهانه ، نفس و خواب روزه دار را ارج می نهد
  • خداوند متعال از مهمانش هر عملی را می پذیرد و این نشان از عظمت میزبان دارد.
  • خداوند متعال قصد ارتقاء بشر را دارد لذا در مهمانیش حکم می کند نفس ها تسبیح و خواب عبادت محسوب شود.
  • برای بهره برداری از سفره ی ضیافت الهی باید مهمان در بهترین شرایط باشد لذا خداوند این شرایط را فراهم نموده است
  • خداوند به بشر می آموزد در فضایی که در میزبانی خدا قرار گیرند این همه ارتقاء برایشان مقرر گردیده است .
  • خداوند متعال به بشر می آموزد ، تنها اگر او بخواهد جزیی ترین اعمال بالاترین اعمال قرار داده می شوند
  • خداوند متعال به بشر می آموزد مسیر خدایی سخت نیست فقط باید به سوی او و برای او حرکت کرد و نیازی به ریاضت کشیدن نیست
  • خداوند متعال به بشر می آموزد لحظه به لحظه بشر می تواند رشد کند با کمترین عمل.
  • خداوند متعال  به بشر می آموزد برای رشد کردن نیاز به فضای بهشت گونه ضرورت دارد آن فضایی که فضل و رحمت خدا درآن  جریان و سیلان دارد و این مقوله در آن بسیار پررنگ است .

خداوند در ماه مبارک رمضان این نفس کشیدن را تسبیح و خوابیدن انسان را عبادت تلقی می کند . حال  این سوال ایجاد می شود که آیا هر کسی که لب از غذا فرو بست  روزه دار است و بدان لحاظ نفس و خوابش قیمتی است ؟

مهمانان واقعی چه کسانی هستندکه خداوند با آنها اینگونه رفتار می کند ؟

این جمله را چندین بار مرور کنیم :

پس با نیّت‌هاى راست و دل‌هاى پاک ، از پروردگارتان بخواهید تا براى روزه دارىِ آن و تلاوت کتاب خویش ، توفیقتان دهد ؛چرا که بدبخت ، کسى است که در این ماه بزرگ ، از آمرزش الهى محروم بماند

 چند موضوع به صورت تیتر وار به عنوان نتیجه در این جملات قابل تامل است :

  1. باطن اعمال باید درست باشد زیرا اساس الاعمال بالنیات . نیت ما از روزه داری چیست ؟
  2. آیا روح و قلب ما از آلودگی ها پاک شده است ؟ با توجه به اینکه خداوند متعال زمینه ی پاک شدن و تزکیه را در ماههای قبل فراهم نموده است .
  3. برای روزه داری مقبول باید از خداوند متعال خواست که توفیق روزه داری به او عنایت فرماید .

بزرگترین بدبختی در ماه مبارک رمضان چیست ؟

      بزرگترین بدبختی طبق کلام رسول اکرم (ص) این است که کسی در این ماه از آمرزش الهی محروم بماند . برای درک خوشبختی و بدبختی چند آیه از قرآن کریم ذکر می کنیم .

به این آیات سوره هود توجه کنیم .آنجا که خداوند متعال پس از مجادله ی طولانی  رسولانش با قوم مشرک خود ، آنان را به مجازات عملشان می رساند و سپس در  ادامه ، برای اهل عبرت نکاتی را مطرح می کند و انسان ها را در قیامت به دو طایفه ی خوشبخت و بدبخت تقسیم می کند . و اینک کلام الهی :

إِنَّ فی ذلِکَ َلآیَهً لِمَنْ خافَ عَذابَ اْلآخِرَهِ ذلِکَ یَوْمٌ مَجْمُوعٌ لَهُ النّاسُ وَ ذلِکَ یَوْمٌ مَشْهُودٌ (۱۰۳)

در این، نشانه‏ای است برای کسی که از عذاب آخرت می‏ترسد؛ همان روزی است که مردم در آن جمع می‏شوند، و روزی که همه آن را مشاهده می‏کنند.

وَ ما نُؤَخِّرُهُ إِلاّ ِلأَجَلٍ مَعْدُودٍ (۱۰۴)

و ما آن (مجازات) را، جز تا زمان محدودی، تأخیر نمی‏اندازیم!

یَوْمَ یَأْتِ لا تَکَلَّمُ نَفْسٌ إِلاّ بِإِذْنِهِ فَمِنْهُمْ شَقِیٌّ وَ سَعیدٌ (۱۰۵)

آن روز که (قیامت و زمان مجازات) فرا رسد، هیچ کس جز به اجازه او سخن نمی‏گوید؛ گروهی بدبختند و گروهی خوشبخت!

فَأَمَّا الَّذینَ شَقُوا فَفِی النّارِ لَهُمْ فیها زَفیرٌ وَ شَهیقٌ (۱۰۶)

امّا آنها که بدبخت شدند، در آتشند؛ و برای آنان در آنجا، «زفیر» و «شهیق» [= ناله‏های طولانی دم و بازدم] است…

خالِدینَ فیها ما دامَتِ السَّماواتُ وَ اْلأَرْضُ إِلاّ ما شاءَ رَبُّکَ إِنَّ رَبَّکَ فَعّالٌ لِما یُریدُ (۱۰۷)

جاودانه در آن خواهند ماند، تا آسمانها و زمین برپاست؛ مگر آنچه پروردگارت بخواهد! پروردگارت هر چه را بخواهد انجام می‏دهد!

وَ أَمَّا الَّذینَ سُعِدُوا فَفِی الْجَنَّهِ خالِدینَ فیها ما دامَتِ السَّماواتُ وَ اْلأَرْضُ إِلاّ ما شاءَ رَبُّکَ عَطاءً غَیْرَ مَجْذُوذٍ (۱۰۸)

امّا آنها که خوشبخت و سعادتمند شدند، جاودانه در بهشت خواهند ماند، تا آسمانها و زمین برپاست، مگر آنچه پروردگارت بخواهد! بخششی است قطع نشدنی!

رفتار خوبان در این مواضع پناه بردن به خداست

رفتار ما چگونه است ؟ آیا انسان می تواند به خود اطمینان بدهد که بله من مشمول مغفرت الهی شده ام و از سفره ماه مبارک بهره ها برده ام ؟ انسان الهی باید در فضایی از خوف و رجا زندگی کند . این حس نگرانی است که انسان را به مناجات در پیشگاه الهی سوق می دهد و انسان را انیس خدا می کند.

وقتی به ادعیه ی وارد شده در این ماه مبارک توجه می کنیم ،‌ شدت التجاء و پناه بردن خوبان الهی را به خداوند متعال در می یابیم . خدا نکند من جزء انسان های بدبختی باشم که خداوند متعال در روز قیامت با آنها تکلم نمی کند . ماه مبارک رمضان ماه التجاء و پناه بردن به خداوندی است که آمرزش و بخشش او  زبان زد خاص و عام است .

کلاممان را با این بخش از دعای وداع ماه مبارک رمضان  امام سجاد (ع) به پایان می رسانیم :

 پروردگارا ! دلهای ما را از خوف عقاب و وعده عذاب و شوق ثواب و وعده اجر و رحمت دائما نصیب گردان و از آنانکه رجوع به طاعتت را از آنها قبول فرمودی قرار ده ؛ ای عادل تر از همه دادگران عالم .

محمد جواد عسکری