مرتعداران بافق خسارت وارده به مراتع تابستانه را دريافت مي‌كنند

دسته: محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری
بدون دیدگاه
شنبه - 4 شهریور 1391

 

رييس اداره منابع طبيعي بافق از پرداخت خسارت وارده به مراتع تابستانه به مرتعداران اين شهرستان در مرداد ماه سال‌جاري خبر داد.

 

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) – منطقه يزد، “محمد خسرواني”، گفت: براي حمايت از طرح هاي مرتعداري در برابر حوادث غير مترقبه‌اي چون سيل، خشكسالي و …، كه آسيب‌پذيري بالايي دارند، استفاده از صنعت بيمه براي جبران بخشي از خسارات وارده به مجريان طرح‌ها و ايجاد آرامش روحي و انگيزه كافي براي سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي مرتعداري بسيار مفيد و تعيين كننده است چرا كه ريسك‌پذيري سرمايه‌گذاري در طرح‌ها را كاهش داده و به مشاركت بيشتر مجريان و اجراي هرچه بهتر طرح‌ها مي‌انجامد‌.

 

وي ادامه داد: اين اداره با هدايت دفتر فني اداره كل و همكاري صندوق بيمه محصولات كشاورزي و بانك كشاورزي حركت مؤثر و قابل توجهي در اين زمينه به انجام رسانده‌اند و در سال قبل 12 فقره مرتع تابستانه داراي طرح مرتعداري به وسعت 34 هزار و487 هكتار از مراتع شهرستان بافق را تحت پوشش بيمه قرار داده‌اند.

 

او با اشاره به اينكه كمبود بارندگي و همچنين پراكنش زماني و مكاني نامناسب آن در سال آبي جاري به پوشش گياهي مراتع شهرستان بافق آسيب فراوان وارد كرده است، اضافه كرد: در مرداد ماه سال‌جاري 130ميليون ريال خسارت وارده به مراتع تابستانه داراي طرح مرتعداري اين شهرستان به سه شورا و 13 مرتعدار پرداخت شد.

 

رئيس اداره منابع طبيعي بافق، خاطرنشان كرد: در سال‌جاري نيز 16 فقره مرتع تابستانه داراي طرح مرتعداري شهرستان بافق با وسعت 51 هزار و667 هكتار تحت پوشش مزاياي بيمه قرار گرفته است.

 

وي يادآور شد: مراتع تابستانه شهرستان بافق داراي 27 سامانه عرفي مميزي شده با وسعت 99 هزار و 289 هكتار است كه تاكنون براي 20 سامانه با وسعت 75 هزار و 484 هكتار طرح مرتعداري تهيه شده است.

 

رييس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري بافق همچنين به مناسبت گراميداشت هفته دولت عملكرد يكساله اين اداره را شرح داد.

 

خسرواني ضمن گراميداشت هفته دولت، اظهاركرد: در بخش جنگل پروژه مراقبت و نگهداري از جنگلكاريهاي سنواتي، پاركها و فضاي سبز، عمليات تسطيح و كرت‌بندي بستر پارك شهداي قطروم با ماشين آلات سنگين هرس كاري و انتقال شاخه زايد به بيرون از محوطه اصلاح و لوله‌كشي قطره‌اي و تعويض قطره چكان انجام شده است.

 

همچنين وي با اشاره به تهيه طرح جامع احداث پارك جنگلي وحشي بافقي‌( بيشه در‌) به مساحت 50 هكتار اضافه كرد: تهيه طرح پارك وحشي بافقي، حفر يك حلقه چاه، خريد حق انشعاب برق، عمليات برق‌رساني به محل چاه آب بطول دو كيلومتر، آب رساني به فاصله 4.5 كيلومتر با دبي پنج ليتر بر ثانيه، آماده‌سازي و زيرسازي خيابان‌هاي اصلي داخل پارك و احداث شبكه برق در محل پارك از اقدامات انجام شده در طول اين مدت بوده است.

 

وي تصريح كرد: با توجه به وسعت 206 هزار و 27 هكتاري مراتع مميزي شده شهرستان بافق، در اين بخش عمليات احداث و مرمت دو دستگاه آب آنبار در مراتع تابستانه شادكام و كوشك – سيدآباد، تهيه طرح مرتعداري براي پنج فقره مرتع به وسعت 16 هزار و 720 هكتار، فعال‌سازي طرح‌هاي تهيه شده راكد براي پنج فقره مرتع به وسعت 17 هزار و 832 هكتار، تأمين آب شرب دام براي 14 فقره مرتع، نظارت بر اجراي طرح هاي مرتعداري براي پنج فقره مرتع به وسعت 26 هزار و 984 هكتار، ساماندهي دام در سامان‌هاي عرفي به وسعت 113 هزار و 20 هكتار، رقومي‌سازي نقشه‌هاي مراتع شهرستان بافق و بهاباد در سطح 550 هزار هكتار، بهسازي 100 كيلومتر راه دسترسي بين مراتع شامل مسيرهاي جاده قديم شيطور- دولت‌آباد، چاه شور به گزستان، كل حوض به گزستان و مسير بطرف بيكند شيدي، بيمه 16 فقره مرتع به وسعت 51 هزار و 667 هكتار، پرداخت خسارت بيمه 12 فقره مرتع تابستانه به وسعت 34 هزار و 487 هكتار و حفاظت و قرق براي يك فقره مرتع به وسعت سه هزار هكتار انجام شده است.

 

رييس اداره منابع طبيعي بافق همچنين از پيشرفت چشم گير عمليات بيابانزدايي خبر داد و گفت: در راستاي اجراي عمليات بيابانزدايي و تثبيت شن هاي روان در كانون هاي بحراني بافق در منطقه گودگوار و در جوار روستاي رضاييه اقدام به كشت نهال تاغ در سطح 4/64 هكتار با 6 نوبت آبياري، آبياري كشت هاي سنواتي در 14 نوبت، 213400 متر تخليه ماسه از كانالهاي كشت، ايجاد 2500 متر راه دسترسي، احداث دو هزار و 800 متر حصاركشي با سيم خاردار اطراف منطقه كشت و حفاظت از پوشش گياهي بيابانهاي بافق در سطح 464 هكتار شده است.

 

خسرواني ادامه داد: در بخش آبخيزداري، عمليات مرمت سيل بند حفاظتي روستاي حسن آباد به اتمام رسيده و پروژه مرمت و بازسازي ديوار ساحلي و تثبيت بستر فيروزآباد و مرمت پخش سيلاب دشت قطروم- شادكام در حال انجام است.

 

همچنين در بخش حفاظت، پروژه‌هاي تأمين تجهيزات و بكارگيري نيروي نظامي و انتظامي و يگان حفاظت، گشت و مراقبت و اطلاع‌رساني، عمليات كنترل آفات برگخوار و بذرخوار قيچ با استفاده از تركيبات بيولوژيكي از طريق فرمون جنسي در منطقه لرد شيطوربافق به وسعت 1200 هكتار و ايجاد كمربند حفاظتي با حجم يك 1176 مترمكعب در منطقه گودگوار بافق انجام شده است.

 

وي بر ضرورت توجه هر چه بيشتر مسوولين به تحقق اهداف منابع طبيعي تأكيد كرد و افزود: براي رسيدن به اهداف منابع طبيعي، كاهش خسارت‌هاي ناشي از طوفان و افزايش فضاي سبز نياز به توجه مسوولين به اين امر و تأمين اعتبار مورد نياز است.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۵
برچسب ها:

You cannot copy content of this page