هاشمی و میراثش

دسته: مقالات
۱۱ دیدگاه
چهارشنبه - 22 دی 1395

اکنون او درگذشته است و از فارغ از درودها و نفرین ها، زنده بادها و مرده بادها، می توان راجع به او و کارنامه اش  سخن گفت. حالا دیگر نیست که خاطره ای ناگفته بگوید و دوستدارانش را شاد و دشمنانش را ناراحت کند. او به تاریخ پیوسته و از حالا فقط تاریخ است که راجع به او و کارهایش قضاوت خواهد کرد. میراث هاشمی رفسنجانی برای تاریخ چه بود؟ آیا این میراث، از او باقی خواهد ماند و در ادامه تاریخ معاصر ایران، جای پایی خواهد یافت؟

به نظر من، هاشمی، متعلق به نسلی از ایرانیان بود که در هوای آرمانها، دم زدند و برای آن رنج ها بردند و سرسختانه تا پای جان، بر هر آنچه فکر می کردند درست است، پای فشردند. آن نسل بسیار سخت گیرانه عمل کردند. آنها در آرزوی ساختن جهانی دیگر بودند. جهانی عادلانه تر. آن نسل، علاقه اش در مبارزه بود. مبارزه ای جانانه. هاشمی متعلق به آن نسل خودساخته بود. آنها می دانستند چه می خواهند، اما نمی دانستند، چگونه.

عالی ترین میراث هاشمی رفسنجانی با وجود همه آرمان خواهی او و هم نسلانش، مشی اعتدال و میانه روی او بود. مصلحت، خصلت و خصیصه او بود. هاشمی نماد و نمود، رفتن بر راه میانه بود. آهسته و پیوسته. همیشه بود و حادثه ای در این تقریباً چهار دهه در ایران اتفاق نیفتاد، مگر آنکه ردی و اثری از هاشمی داشته باشد. نشسته در وسط راه. نه چپ شد و نه راست. هم چپ به او تاخت هم راست. هم چپ به او پناه آورد، هم راست. نه رنچید و نه رها کرد. آرام و هموار، در تاریخ راه پیمود. روزی در صدر انتخاب مردم بود و روزی دیگر در ذیل. نه در فراز، سخن تندی گفت و نه در روزهای فرود، شکوه ای کرد. مرد متین سیاست بود. من می گویم، این، میراث جاودانه هاشمی در تاریخ خواهد بود. متانت.

هاشمی بازی تاریخ را می دانست. به همین دلیل پیش از آنکه بنشیند تا تاریخ برایش حرف بزند، خودش با تاریخ سخن گفت. نشست و نوشت. خودش تاریخش را نگاشت. هاشمی رفسنجانی این همت را کرد که هر شب با نوشتن خاطرات روزانه اش، دیگران را وادارد که از دریچه نگاهش، به حوادث بنگرند. این از هوش هاشمی نشات گرفته بود. او بازی تاریخ را می دانست. بی جهت نبود که علاقه اش به امیر کبیر بود.

هاشمی، اهل ریسک بود. هیچ کس به اندازه او خودش را در معرض انتخاب مردم نگذاشت. این نیز از ویژگی های منحصر بفرد او بود. آنچه از این رفتار هاشمی استنباط می کنم این هست که او به صورتی بسیار عمیق، به رای و نظر مردم و صندوق رای، اعتقاد داشت. او آزادی خو بود.

اکنون او درگذشته است و همه معترفیم که نمی توان تاریخ معاصر ایران را نوشت، بدون آنکه سخنی از او و میراثش گفته شود. در چند بزنگاه مهم و سرنوشت ساز ایران، حضوری تاثیرگذار داشته است. این لطف زمانه بوده و هوش سرشار او، که موفق شد خودش را از پایین ترین سطوح اجتماعی، تا عالیترین مناصب بالا بکشد و خطر کند و تصمیماتی بگیرد، که امروز برایش بنویسیم، هاشمی، چه بخواهیم و چه نخواهیم، در تاریخ می ماند. و تاریخ، قاضی عادلی است. در نهایت او رای خواهد داد، که، هاشمی چه کرد.

محمد علی پورفلاح


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۶
برچسب ها:
دیدگاه ها
محمد رضا برزگری این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 22 دی 1395 - 10:11 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

مقاله جالبی و بی طرفانه ای بود . ممنون

ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 22 دی 1395 - 11:42 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

ممنون

ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 22 دی 1395 - 6:49 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام هاشمی مردانه کار کردومردانه زندگی کردچه کنم که عده ای ازسادگی این مردم استفاده کردن وهرناحق خواستن گفتن ء

علیرضا این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 22 دی 1395 - 6:53 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

چشم بعضی ها کور که هرگز نتوانستن این مردخداراببیند

محمود این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 23 دی 1395 - 9:07 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

با سلام
به نظرمی رسدانچه اقای پورفلاح نوشته اید قضاوت در باره سال های پایانی زندگی او ست زیرا فشارهای طا قت فرسایی اقتصادی وسیاسی را که نسل اولی های انقلاب تحمل کردند هرگز فراموش نخواهند کرد .وشاید متانت سال های پایانی عمر ایشان هم به واسطه مرور خاطرات دوران اولیه انقلاب باشد.

حمید این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 23 دی 1395 - 9:23 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

خیلی عالی .ممنون

رضا این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 23 دی 1395 - 5:58 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

تاریخ زمان قضاوت خواهد کرد هاشمی که بود وچه کرد ممنون جالب بود

مهدی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 24 دی 1395 - 10:33 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

بافق فردا شده مسخره بازی یه سری پست ها هست که از سایای دیگه کپی میکنن میزنن تو این سایت – بابا برین پیش 4 تا کارشناس با سواد و با تجربه ، پزشکی ، ورزشی ، هنری و صنفی خبره و از اونا بخواین نظر بدن اونم تو رشته خودشون نه هر زمینه ای

محمد این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 24 دی 1395 - 9:32 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

بنازید به رهبرتان که نگذاشت هاشمی لگد مال شود
گویند فرزندان آدم می توانند برای انسان باقیات الصالحات باشند ان شاءالله فرزندان هاشمی اینطور باشند و خداوند به ما هم رحم کند و توفیق دهد فرزندانی تربیت کنیم تا برای فردای قیامتمان کاری بکنند . البته انسان اول خودش باید ای خودش کاری کند و به امید فرزند نباشد اینکه سیره ی ائمه را پبش بگیریم و خوبیها. را ببینیم عالیست اما به قول خود شما تاریخ قضاوت خواهد کرد

محمد هادی سمتی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 30 دی 1395 - 7:17 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

جناب آقای پور فلاح لطفا توضیح بدهید که هاشمی چگونه بسیار عمیق، به رای و نظر مردم و صندوق رای، اعتقاد داشت؟

بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 9 بهمن 1395 - 4:00 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

اقا ممدعلی میراثش مگه به شمارسیده؟ مگه میشه؟ مگه اقا مهدی و یاسر و سمیه!! فائزه میگذارند؟ نکنه میخای ب…..؟ای ناقلا نکنه خبرائیه؟ اشی برات بپزم که خودت بگی :
خری که بار ما بارش نیست هون هون ما کارش نیست

You cannot copy content of this page