از ماست که بر ماست !

دسته: بانوان، کودکان
بدون دیدگاه
دوشنبه - 10 بهمن 1390

ما زنها با بسیاری از مسائل و مشکلات اجتماعی و فرهنگی که مواجهه هستیم، وقتی خوب بررسی اش کنیم و به کنه اش پی ببریم می بینیم تقصیر خودمان است ، می بینیم خودمان این مسائل را یکجورهایی پذیرفته ایم و پر و بالش داده ایم، ما زنها شاید منظورم ما زنهای مدرن تحصیلکرده الان نیست بلکه مادرها و خاله ها و عمه های ما هستند که هنوز که هنوز است خیلی از رسمها و ادابی که به ضرر خانمها هست را ،باز هم پاس می دارند و می خواهند ما را مجبور به اطاعت کنند.

ما در کرمان ؛ مثلا در امر ازدواج خیلی از آداب و رسم و رسومات داریم که واقعا دست و پا گیر و بیخود و دردسر ساز هستند ولی مگر از پس این خاله خانباجی ها بر می آیی که به آنها عمل نکنی و یا چیز دیگری جایگزینش کنی؟! آدم را مجبور می کنند که به خواسته هایشان عمل کنی، و اگر بخواهی مقابله کنی دیگر واویلا!! بیچاره می شوی از بس گریه و زاری می کنند و این حرفها را می شنوی :

” وا! حسرت داریم! هرچه به عالم است به آدم است، ما آنوقتها هرچه بهمون می گفتند سرمان را بالا نمی کردیم، حالا جوانهای حالا ببین چه می کنند! گریه گریه گریه… یه عمر بچه بزرگ کن … اینهمه زحمت بکش…گریه گریه گریه….” و خلاصه اینچنین است که جوانهای بدبخت از ترس عاق شدن و دل سوختن پدر و مادر و بزرگترها مجبورند که سکوت کنند و بگذارند بزرگترها هر کاری دلشان می خواهد بکنند. و در این میان همین زنها و خاله خانباجی ها ارزش بیشتری برای مردها قائلند و پسر را بهتر از دختر می دانند و شان داماد و خانواده داماد را اجل از عروس و خانواده عروس ! و وامصیبتا که این داماد یکدانه پسر باشد ! تمام حسرتهای دل همه باید همین جا و برای همین پسر برآورده شود!

من مدام به این فکر می کنم چند سال دیگر در ایران چه خواهد شد وقتی که همه خانواده ها نهایتا یک یا دو فرزند دارند حالا دختر یا پسر . و فرزندان آینده اینها چه خواهند کرد که دیگر کلکسیونی از عمه و خاله و عمو و دایی نخواهند داشت، دیگر کسی هفت هشت تا پسر خاله و دختر خاله نخواهد داشت . من تا به حال تعداد پسرخاله ها و دخترخاله هایم را نشمرده ام از بس که زیادند و خیلی هایشان را چند سال یکبار هم نمی بینم! بله درست است چیزی حدود 30 پسرخاله و دختر خاله دارم! بچه های من سه تا دختر خاله و یک پسر خاله دارند و فکر نمی کنم از این تعداد هم تجاوز کند.حالا فکر کنید نوه های من چگونه خواهند بود ، احتمالا اصلا خاله ای نخواهند داشت چه رسد به دختر خاله و پسر خاله ! حسابی آینده پژوه شده ام!

ناهید مظفری


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۹
برچسب ها:

You cannot copy content of this page