کریم‌ترین درختان دنیا پذیرای گردشگران نوروزی+تصاویر

دسته: عمومی
۴ دیدگاه
شنبه - 5 فروردین 1396

نخلستان‌های بافق با نخل‌هایی که لقب کریم‌ترین درختان دنیا را به خود گرفته‌اند نماد بذل و بخشش کویر ایران است.

  نگاهش می‌کنی استوار است و پابرجا، ریشه‌دار است و مستحکم، بالابلند است و سرافراز، راست قامت است و همیشه سبز،  اینها بخشی از اوصاف کریم‌ترین درخت دنیاست.

نخل  زیباست تصویر نخل‌های در هم تنیده در قاب نخلستان رگه‌های سبز زندگی در بستر کویر، آری دست بذل کویر هیچ وقت خالی نیست.

جنگل نخل‌هایش تو را مبهوت خویش می‌کند. گویی نخل‌ها قد کشیده‌اند تا مردمان کویر حسرت جنگل‌های برافراشته افرا در دلشان نماند.

باید از کویر  بگذری تا نخل را بفهمی، آری سایه‌سار نخل از آن دست سایه‌هاست که لذت لحظاتی اتراق بر آن را تنها کسانی می‌دانند که صابون آفتاب کویر بر تنشان خورده باشد.

و چه شباهت‌های عجیبی است میان انسان و نخل، در حساب نفر شمارش می‌شود، .با قطع شدن و حتی صدمه به سر می‌میرد و با نفوذ آب در حلق خفه می‌شود و خوشه آوردنش زاییدن نامیده می‌شود.

نخل‌های نر گرده‌های عاشقانه‌شان را در زلف نخل‌های ماده می‌پاشند و اینگونه نخل بارور می‌شود، نخل‌ها عاشق هم می‌شوند، عاشق که شدند مجنون می‌شوند، سر خم می‌کنند مقابل معشوق و دیگر راستی بر قامت خود نمی‌پسندند.

نخل‌ها دلهایی دارند به سپیدی شوره‌زار کویر اما شیرین، نخل‌ها مکانیسم عجیب خدایند، پا در زمین می‌فشارند و در دست‌ها کریمانه‌ی خود خرما را به رهگذران می‌بخشند.

نخل‌ها می‌زایند، می‌میمرند، می‌سوزند، نخل که بسوزد جز خاکسترش چیزی بر جای نمی‌ماند.

بادبزن، حصیر، جارو و پادری هدیه زلف‌های افشان نخل است و تنه بزرگش را مشعل دیگ‌های آش حسین می‌کند تا نهایت پروانگیش را در میان عاشقان حسین(ع) به رخ بکشد.

نخل را باید از نزدیک دید تا زمختی‌اش را لمس و به مهربانی قلبش ایمان آورد، نخل‌ها برای خود داستان‌ها دارند و قصه‌های نخل‌های بافق شنیدنی است.

هر ساله گردشگران بسیاری برای دیدن این عظمت و بخشندگی به شهرستان بافق سفر می‌کنند و با حضور در نخلستان‌های این شهرستان اعجاب انگیز، انگشت حیرت از این عظمت به دهان می‌گیرند.

محمد علی قاسم زاده بافقی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۸
برچسب ها:
دیدگاه ها
محمد رضا رضایی بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 5 فروردین 1396 - 10:53 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

احسنت. عالی بود

بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 5 فروردین 1396 - 11:23 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام. خیلی زیبا توصیف کردید .

الف - برزگری بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 5 فروردین 1396 - 1:32 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

احسنت به این قلم و بیان زیبایتان

محمد این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 16 فروردین 1396 - 10:03 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام
عالی بود
نکته جالب اینکه اگه تنه نخل آتش بگیرد مدتها زمان لازم است تا بسوزد و درست مثل انسان از درون کم کم می سوزد
و خاموش کردن ان بسیار سخت است . برای مثال ما تنه خشک شده نخل را که آتش گرفته بود با کپسول آتش نشانی خاموش کردیم ولی فردای آنروز دیدیم دوباره دارد می سوزد و یک ماهی طول کشید تا کم کم تمام شد

You cannot copy content of this page