تفریحی برای کودکتان ، تلنگری برای خودتان

دسته: مقالات
۳ دیدگاه
یکشنبه - 6 فروردین 1396

 

“مبارک”فیلمی متفاوت از سینمای ایران که به عنوان اولین فیلم به این سبک انصافا کار کم نقصی است. داستان فیلم داستان عروسک های پیرمرد نقالی است که با مدرنیته شدن دنیای امروز مشتری زیادی ندارد. پیرمردنماد فرهنگ ایرانی است که دور شدن مردم از سنت ها و اصالت ها  قلبش را رنجور و خسته کرده است.

داستان عروسک هایی که برای همه ما آشنا هستند داستان مبارک، داستان رستم دستان،داستان آرش کمانگیر داستان کاوه آهنگر و همه اسطوره های ایران که در ذهن ما دارند خاک میخورند و در ذهن کودکانمان جایی  ندارند .داستان هویت ایرانی ماست که دارد به دست اژی دهاک تکنولوژی گم می شود.

داستان عروسک های مدرنیته شده و جنگجویی است که به کودکمان جنگیدن را یاد میدهد اما جنگی پر از خشونت و بدور از جوانمردی های رستم صفت و فداکاری های آرش.  داستان شخصیت هایی پر از خشونت که دارند هم بازی کودکانمان می شوند .

داستان فیلم ، داستان گلپری نوه پیرمرد نقال است که درگیر شدن با سودای معروفیت و محبوبیت و توجه به دنیای بیرون او را از وجود حقیقی خودش دور کرده است .

داستان گلپری است که امید بازگشتن هویت  اسطوره های قصه  ایران است و این قدرت را در باور و فکر خودش پیدا میکند. داستان فیلم  داستان همه ماست که اصالت و قدرتمان را از یاد برده ایم و زنجیر دنیای بی روح و خشن امروز شدیم و حال سنت هایمان خوب نیست داستان ماست که اگربدست  خودمان از درون تغییر نکنیم این اهریمن تاریک دور شدن از هویت ایرانی  از ما یک انسان آهنی  می سازد.

با فیلمی قوی از نظر فنی روبرو هستیم فیلمی با سبک نوپای ترکیب انیمیشن و واقعیت در ایران که انصافا امید روز های بهتر سینمای ایران مخصوصا سینمای کودک  با  یک سبک خلاقانه  خواهد بودفیلمی با صحنه های شاد و موزیکال که کودکتان را خواهد خنداند.

اما این فیلم با همه پیام های عمیق و نکات مثبتی که دارد نقطه ضعف هایی هم دارد که شاید بزرگ تر هایی که این فیلم را میبینند به خوبی متوجه این حفره ها باشند.

اما ضعفی که شاید کودک شما هم درگیر آن شود ،آن هم کودکان کنجکاو و باهوش امروزی،این است که نمی تواند به صورت کامل  شخصیت ها را به  کودک معرفی کند و به داستان های نیمه از هر شخصیت  و به آشنایی مختصری از آن ها کفایت میکند و سوالات زیادی را در ذهن کودک میسازد.اما از یک فیلم کودک نباید بیشتر ازین انتظار داشت زیرا وارد کردن کودک به جزییات شخصیت های ایران در قالب یک  فیلم از حوصله کودک خارج است پس این فیلم  تمام کننده مسولیت آشنایی کودکمان با فرهنگ و اسطورهای ایران نیست   بلکه اولین قدم  و انگیزه برای این است که ما خودمان دست بکار بشویم و سر فرصت و با حوصله با سنت ها و فرهنگ  ایران آشنایش کنیم .

اگر بعد از خواندن این متن مشتاق شدید که تماشای این فیلم را به خودتان و کودکتان هدیه کنیدحواستان به نهادینه کردن فرهنگ حضور در سینما  برای کودکتان باشد.

مهدیه حیدری دهوئی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۴
برچسب ها:
دیدگاه ها
من این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 7 فروردین 1396 - 2:32 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

بچه ها خیلی دوست داشتن و برای ما هم جالب بود

بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 10 فروردین 1396 - 10:06 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

به نظرم از نظر محتوایی بسیار فیلم ضعیفی است.

    غیربافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 10 فروردین 1396 - 1:55 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

    اتفاقاشاید از نظر اجرا خیلی قوی نبودولی از نظر محتوا محتوای قوی و کم تر توجه شده در کشور رو داشت

You cannot copy content of this page