به این افراد رای ندهیم

دسته: مقالات
۱۰ دیدگاه
دوشنبه - 7 فروردین 1396

426021570_35357_12227344942503484514-300x300

با پایان یافتن مهلت ثبت نام برای نامزدهای پنجمین دوره از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا این سوال که:«چه کسی می آید؟» به این سوالات که:«چه کسانی برای مسوولیت شورای اسلامی مفید هستند؟» و «به چه کسانی رای بدهیم؟» تغییر می باید.
البته قبل از آن سوال دیگری هم هست یعنی: «از بین ثبت نام کنندگان چه کسانی تایید صلاحیت می شوند؟» که چون رویه در شوراهای اسلامی شهر و روستا، تایید حداکثری است این سوال خیلی مهم جلوه نمی کند.
خبرها از ثبت نام ۳۸ نامزد برای رقابت شورای اسلامی شهر بافق حکایت دارد که این تعداد نسبت به جمعیت شهر یک عدد معقول و منطقی به نظر می رسد و با توجه به کاندیداتوری اقشار مختلف در این کارزار ،انتخاب اعضای شورا خیلی سخت نیست و با نگاهی اجمالی به سوابق افراد می توان یک انتخاب خوب داشت.
این روزها اگر فضاهای مجازی را رصد کرده باشید متوجه می شوید برخی از حامیان نامزدها و گاه خود افراد از تخصص داشتن به عنوان یکی از معیارهای اصلحیت در انتخابات شوراها حرف به میان می آورند و انتخاب درست را منوط به این شرط می دانند در حالی که اگر معتقد باشیم شوراهای شهر و روستا برگرفته از مفهوم دولتهای شهری( governments city ) هستند و این محفل محل شور نخبگان اجتماعی و معتمدین محلی برای امور ریز و درشت است و فلسفه وجودیشان سلب تمرکز قدرت از لایه های بالایی یک حکومت و تقسیم آن در لایه های پایینی است متوجه می شویم این معیار خیلی معیار صحیحی به نظر نمی رسد.
البته قصدم این نیست که بگویم تصمیم برای یک شهر از جنبه های مختلف نیاز به تخصص ندارد بلکه باید حواسمان باشد که ما قرار است شورای اسلامی شهر انتخاب کنیم نه شورای شهرداری !!!که حالا حتما نیاز باشد اعضایش تخصص در مدیریت شهری داشته باشند یا مدرک شهرسازی و ….
از دیگر ملاکهای غلطی که برخی در این انتخاب مد نظر قرار می دهند وابستگی یک نامزد به جناح و حزب سیاسی است یعنی می گویند چون نامزد مد نظر ما اصولگرا یا اصلاح طلب هست حتما به او رای می دهیم – البته این را بگویم اگر کسی عضو یک حزب یا گروه باشد و از این موضوع در چانه زنی های فرامحلی برای منافع مردم شهر خود بهره ببرد بسیار مفید هم خواهد بود – اما یادمان باشد به کسانی که منافع حزبشان را به منافع شهر و منطقه شان ترجیح می دهند رای ندهیم.
از آسیبهای انتخابات شوراها در شهرهای کوچک، نگاههای محلی و به عبارتی محله گری است. یعنی کسانی که شرایط احراز نمایندگی مردم با معیارهای اصولی که مهمترین آنها داشتن دغدغه ثابت شده برای همه امور شهر هست را ندارند با دمیدن در این بوق سعی می کنند فضای انتخابات را ناسالم کنند تا بتوانند در آب گل آلود اختلاف محلگی، ماهی قدرت بگیرند و در صورت رای آوری تازه ماجرا شروع می شود ،یعنی افرادی که قرار است در یک شورای ۵ نفره برای کل شهر تصمیم بگیرند فقط محله خودشان را می بینند و بودن این اختلاف و دعوا در شورا یعنی از دست دادن تمام فرصتهای آبادانی.
راستی یادمان باشد حمایت سردمداران قدرت و ثروت از نامزدهای خاص نشانه توانمندی شخص حمایت شده نسیت بلکه دقیقا برعکس، نشانه ضعف اینگونه افراد است .اگر دیدید برخی ملاک انتخابشان را حمایت یک صاحب منصب یا مدیر قرار می دهند با این توجیه که چون فلان آقای مدیر یا رئیس یا مسؤل از نامزد مد نظر ما حمایت می کند پس برای رونق شهر کمک بیشتری هم به واسطه بودن او در شورا خواهد کرد شاید در ظاهر یک استدلال خوب به نظر بیاید اما باید بدانیم معمولا در این زمینه افرادی حمایت می شوند تا در تصمیمات کلان اوامر و نواهی متنفذین را اجرا کنند و به عبارتی این افراد از قبل خریده شده اند تا به نفع صاحبان ثروت و قدرت کار کنند نه برای مردم.
و اما نکته ای که خوب است در انتخابمان به عنوان یک معیار اساسی مد نظر داشته باشیم: محرز بودن دغدغه و حضور نامزدهای محترم در عرصه های مختلف اجتماعی است.
مثلا اگر شخصی را می بینیم که تاکنون در عرصه های سیاسی،اجتماعی،اقتصادی،فرهنگی،ورزشی و … و مسایلی که برای مردم جامعه مهم بوده هیچ حضور یا موضعی نداشته و دنیا را آب برده او را خواب و یا اگر حضوری داشته بیشتر دنبال آلاف و علوف و منفعت شخصی بوده و یا چون مدرکی داشته خواسته اسم و رسمی در کند و به عبارتی خواسته شناخته شود ثبت نام کرده مسلما انتخابش یک انتخاب خوب نبوده و نیست؛ حتی اگر این شخص پسر ،پدر،برادر ، خواهر و یا یکی از اقوام خود ما باشد.
محمد علی قاسم زاده بافقی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۳۲
برچسب ها:
دیدگاه ها
رنجبر بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 7 فروردین 1396 - 12:08 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

از مقاله خوب شما لذت بردم موفق باشید

    سعید این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 7 فروردین 1396 - 8:09 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

    کدوم رنجبر؟!

محمد رضا برزگری این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 7 فروردین 1396 - 1:02 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

اقای قاسمزاده، مردم روشنند و می دانند به چه کسانی رای بدهند و لی سپاس گذاریم که یاداروی کردید.

ولی الله این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 7 فروردین 1396 - 1:17 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

این نامزدها که همشون سر و ته یه کرباسن

بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 7 فروردین 1396 - 2:43 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

در ابتدا میتوان خبرنگاران را به عنوان بازوان خدمتگزار نظام و پل ارتباطی بین مردم و مسئولین بیان کرد و رسالت اصلی خبرنگار جریان سازی و بیان مشکلات شهرستان و مردم است
باید تولید خبر و بیان محتوای کامل خبری جریانی را پایه گذاری کند که خروجی آن حل مشکلات مردم باشد نه ایجاد تنش و تخریب دیگران درضمن فراهم آوردن وحدت و همگرایی بین مردم و مسئولین را از وظائف خبرنگاران است .
متاسفانه عده ای در کسوت خبرنگاری وارد شده اند که بجای تولید خبر اقدام به کپی کردن دیگر رسانه ها که اصالت خبرنگاری را انجام می دهند، می کنند که یک نوع بداخلاقی در حرفه خبری محسوب میشود واین رسالت ارزشمند را زیر سوال می برد. جناب آقای قاسمزاده از مطالب فوق کمال تشکررا دارم ولی یه انتقاد هم دارم که تمام سایتها، خبری را برای جلب خوانندگان سریع در سایت درج میکنند بدون اینکه حلاجی شود پس تعریف خبرنگاری این نیست و امیدواریم تمام سایتهای خبری اخباری را که در سایتها اعلام میکنند دنبال نتیجه اون خبر را هم اعلام کنند که گاهی وقتها بعضی از خبرها دوچار تنجش میشود و متاسفانه بعضی از افراد هم هستند که دوستدار گرفتن ماهی از آب گل آلود باشند به نظربنده بیان نقد منصفانه را یکی از اصول پیشرفت در حل مشکلات جامعه میتوان بیبان کرد
امیداوریم با کمک خانه مطبوعات بتوانیم علاوه بر فرهنگ سازی رعایت اخلاق رسانه ای با آندسته از مطبوعات و یا خبرگزاری ها وسایت های خبری که اقدام به سرقت خبر می کنند برخورد کنیم. نقد منصفانه بر اساس مستندات صحیح می توانند راه گشای حل مشکلات جامعه باشد و باید مسئولین ادارات ونهادهای دولتی با خبرنگاران و اصحاب رسانه تعامل داشته باشند. انشاله امیدواریم مردم با تفکر و تدبیر افراد شایسته را انتخاب کنند

صفر این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 7 فروردین 1396 - 8:10 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

یادمون باشه به اکیپ شما هم رای ندیم

حاجی فدائیه این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 8 فروردین 1396 - 9:55 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

آنانکه زمستان را
تنها از پشت پنجره دیده‌اند
و گرسنگی را درکتاب ‌خواندند
نخواهند توانست نماینده‌ای
شایسته برای مردم باشند …!!

#دکتر_علی شریعتی

    ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 19 فروردین 1396 - 3:33 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

    خیلی زیبا بود احسنت

رضا این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 8 فروردین 1396 - 4:24 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

آیا کسی هم برای کار کردن کاندید شده تا حالا همه برای پست و مقام کاندید میشدند امسال نمیدونین

بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 11 فروردین 1396 - 6:31 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

احسنت موردشماره5

You cannot copy content of this page