بافق، نگين گردشگري استان يزد

دسته: مقالات
۱۴ دیدگاه
دوشنبه - 7 فروردین 1396

بافق، كهن شهري است واقع در جنوب شرقي استان يزد و قرارگرفته بين دو سرزمين تاريخي يزد و كرمان و فرهنگ عامه و رفتارهاي اجتماعي آن نيز متاثر از دو جامعه يزدي و كرماني است.
در قديم، در مسير جاده معروف ادويه و همچنين در مسير ارتباطي يزد، كرمان، خراسان و فراتر از آن در مسير جنوب شرق ايران با نواحي مركزي بوده و امروز نيز در همين محورهاي مواصلاتي قرار دارد و روز به روز بر نقش آن به عنوان مركز ثقل ترانزيت كالا و مسافر افزوده مي شود.
شنيده شده كه روزگاري آن را “بافرگ” مي خواندند ولي آنچه كه در كتب تاريخي كه همگي مربوط به دوران اسلامي است و پس از ورود دين مبين اسلام به فلات ايران و در قرن هاي مختلف توسط جهانگردان فرنگي، عرب و ايراني نوشته شده است، از آن به نام “بافق” ياد شده است.
شخصيت هاي مهمي در اعصار مختلف داشته كه هر كدام از آنها كم و بيش در تاريخ ايران اثرگذار بوده اند كه از جمله علماي معروف آن مي توان به آيت الله شيخ محمد تقي بافقي، از عرفا و شعراي آن به وحشي بافقي، از نويسندگان و جهانگردان آن به مستوفي بافقي، از خوانين و حكام آنها به محمدتقي خان بافقي سرسلسله حاكمان يزد در اواخر افشاريه، تمام دوران زنديه و اوايل قاجار، از فرمانروايان كشوري آن به سلطان علي خان بافقي نوه عبدالرضا خان اولين نخست وزير كشور پس از امضاي قانون مشروطه اشاره كرد و در دوران معاصر و پس از انقلاب نيز علما و سرداران شهيدي داشته كه مجاهدت و شجاعت آنها مجددا لقب سرزمين دارالشجاعه را در اذهان تداعي كرده است.
بافق در گذشته، گستره وسيعتري از جغرافياي ايران را در بر مي گرفته و از تنوع اقليمي و تعداد آبادي ها، ابنيه تاريخي و عرصه هاي بيشتري برخوردار بوده ولي بافق امروز هم مجموعه اي از عرصه هاي زيست محيطي ارزشمند با قابليت گردشگري طبيعي (اكوتوريسم) و همچنين ابنيه و آثار تاريخي به جا مانده از دوران هاي قديم را در خود جاي داده و با داشتن بقعه ارزشمند امامزاده عبدالله به عنوان كالبد اصلي شهر، هتل هاي مجلل، هتل باغ سنتي و اقامتگاه هاي بوم گردي، كمپ هاي كويرنوردي با رمل هاي خيره كننده، چشمه سارهاي زيبا در مناطق روستاي با اقليم معتدل كوهستاني، نخلستان هاي پراكنده در حواشي و درون شهر با اقليم گرم كويري، ميدان، كاروانسرا و بازارچه هاي تاريخي، پيت معدني و … را در خود جاي داده به نحوي كه يك گردشگر مي تواند با ديدن اين جاذبه هاي گردشگري، تجربه اي متفاوت و خاطره اي ماندگار را از يك سفر براي خود
رقم بزند.
امكانات گردشگري بافق در حال افزايش است و قرارگرفتن نام اين شهر نمونه گردشگري در نقشه هاي راهنما و در فهرست نقاط هدف گردشگران داخلي و خارجي فرصتي است براي توسعه اين صنعت پاك و درآمدزا و در كنار آن انتقال ارزش هاي اسلامي و ايراني به گردشگران.

محمد زاده رحمانی
* فرماندار بافق و عضو انجمن نخبگان استان يزد


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۷
برچسب ها:
دیدگاه ها
محمد رضا برزگری این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 7 فروردین 1396 - 12:59 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

بعضی مواقع احساس می کنم فرماندار محترم از خیلی بافقیها، بومی تره،به خاطر اطلاعاتش در باره شهرستان، ممنون از قلم زیبایت تک خواج

فتاحی قلعه ای این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 7 فروردین 1396 - 1:20 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

عجب حس زیبا و اعتماد به نفسی میدمد در روح و روان مردم بافق با قلم قشنگ فرماندار محترم. سرتعظیم نثارت جگر طلا

امیر تفکری این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 7 فروردین 1396 - 2:39 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

امیدوارم مسوولان استان بافق را مثل گونی پول نگاه نکند و دم ساعت فکر تاراج ثروتهای بافق باشند و مثل دیدشان مثل فرماندار عوض شود.

محمد رضا رضایی بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 7 فروردین 1396 - 3:30 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

زیبا بود وماندگار خواهد بود قلم زیبایتان.ممنون فرماندار دوست داشتنی شهرمون

عالیه نقیب الذاکرین بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 7 فروردین 1396 - 4:55 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

درود بر فرماندار گرامی و احساسات پاک مردم بافق، جناب آقای زاده رحمانی پیش از آنکه فرماندار و یک مهندس کاربلد باشند، یک نویسنده و مترجم ماهرند که بارها مقالات علممیشان در نشریات خارجی درج گردیده است امیدوارم اهل قلم بافق حضور ایشان را نیک بدارند و از نوشته هایشان درس بگیرند – با سپاس استاد

بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 7 فروردین 1396 - 5:46 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام وخسته نباشی فرماندار عزیز

علي اصغر رنجبر بافقي این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 8 فروردین 1396 - 4:12 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

باسلام ودرود به فرماندار محبوب شهرمان جناب آقاي مهندس زاده رحماني. حقيقتا سنگ تموم گذاشتيد اين از تلاش ر. وپشتكار جنابعالي. اينهم از قلم زيبا واطلاعات بسيار مفيد وارزنده ودلسوز ي براي شهر. بقول دوست عزيز بافقي كامنت. شماره. يك. شما از بومي هم بومي. تريد مرحبا. همين كه مردم حقيقت را ميدانند وبيان ميكنند اين نشانه لياقت وشايستگي. شماست. مرحبا. ودرود. دست مريزاد.

رضایی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 8 فروردین 1396 - 7:05 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

ممنون و سپاس از مقاله قشنگتان، توفیق روزافزون در سایر برنامه های اجرایی شهرستان را برای شما خواستاریم.

منتقد تا حدی منصف این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 8 فروردین 1396 - 7:22 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

اینقدر در طول سالها گفتند مردم زحمت کش بافق که درد مای فلان وبهمان کار میکنند.مردم سخت کوش و….اخرش هم از همه جا دیر تر به گاز رسیدیم اون هم با هزار تا منت و دعوا ومشاجره.هنوز جاده ای که ده ساله مقام معظم رهبری با سفرشون به استان بودجه اش را بستند تموم نشده.دلتون رو به این به به چه چه ها خوش میکنید.دستشون درد نکنه ولی مسئولین محترم به فکر باشید.

مجتبی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 8 فروردین 1396 - 7:28 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

تشکر از فرماندار جوان، فعال و اهل کتاب شهر مان بافق. و به قول اقای برزگری از خیلی بافقی ها بومی تر به نظر می رسند.

مهدی رنجبر بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 8 فروردین 1396 - 11:58 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

ممنون و قدردانی از فرماندار محترم به خاطر مطلب خوبشان، امید توفیق روزافزون برای اجرای هرچه بهتر برنامه ها و پروژههای مختلف شهرستان بافق با همکاری و همدلی کلیه مسئولان را از خداوند منان برای جنابعالی خواستارم و قطعاً در آینده با ادامه روند روبه رشد بافق نام نیکی در اذهان مردم شریف شهرستان بافق برای حضرتعالی باقی خواهد ماند.

رضا دهقانزاده بافقی( رخصت) این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 11 فروردین 1396 - 9:49 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

ضمن تشکراز فرماندارمحترم شهر جهت گرداوری مطالب زیبا خواهشمند است با همین قلم وبیان شیوا مشکلات مردم را خدمت استاندار یزد وریاست محترم جمهور مرقومه فرمایید وپیگیری نمایید تا این مشکلات مرتفع شود. این کارسبب خواهدشد نام شما در کنارنام بزرگانی چون بزاز, مهندس دهستانی. ایت الله میرغنی زاده. خاندان سلیمانی وهمه کسانی که دل درگرو پیشرفت وآبادانی شهر داشتند درقلوب مردم مظلوم وزجرکشیده بافق تا ابد باقی بماند. توفیق روز افزون خادمین مردم آرزوی قلبی ماست. تابعد…رخصت

شهروند این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 14 فروردین 1396 - 9:17 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

باسلام وعرض ادب خدمت فرماندار عزیز شهرمان
از مطالب ارزنده حضرتعالی بسیار خوشحالیم زیرا آنچنان پیرامون شهر ومفاخر آن نوشته اید که هرخواننده ای مجذوب میشود وفکر او به این سمت وسو سوق پیدا می کند که فرماندار با اینهمه مشغله کاری به سوی نگارش تاریخچه بافق قدم گذاشته اند….بی شک کسانی که علمشان توام باعملشان می باشد موفق وپیروزند (ضمنا از جناب آ قای صباغیان نماینده محترم شهرمان درمجلس متشکریم که چنین فردی را انتخاب نمودند جهت مقام ارشدسیاسی شهرستان بافق

زاده رحماني این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 25 فروردین 1396 - 12:27 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام و سپاس از همه شما عزيزان

You cannot copy content of this page