بافق و نیاز به ترکیب تخصصی شورای پنجم

دسته: مقالات
بدون دیدگاه
سه‌شنبه - 8 فروردین 1396
پس از گذشت بیست سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 57 و تصویب سازوکارهای اجرایی و تشکیلاتی شورای اسلامی شهر و روستا و وظایف آن در مجلس شورای اسلامی ؛ اولین دوره از انتخابات این شورا با اهتمام و پیگیری جدی دولت اصلاحات در تاریخ 7 اسفند 77 برگزار شد و دوماه بعد از آن ؛ در سالروز صدور پیام تاریخی و شورایی حضرت امام (ره) و با قرائت پیام ویژه رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای ؛ در تاریخ نهم اردیبهشت 78 اولین دوره از فعالیت شورای اسلامی شهر و روستا با حضور بیش از 200 هزار عضو در چهار هزار نقطه شهری و روستایی ایران آغاز به کار نمود.
در فصل هفتم از قانون اساسی در اصول 100تا 106 ؛ به تفصیل هدف از تشکیل و فعالیت شورای اسلامی شهر و روستا و چگونگی انجام وظیفه و نحوه نظارت آن ؛ بیان شده است.
در اصل یکصدم قانون اساسی آمده است :
برای‏ پیشبرد سریع برنامه‏ های‏ اجتماعی‏، اقتصادی‏، عمرانی‏،بهداشتی‏، فرهنگی‏، آموزشی‏ و سایر امور رفاهی‏ از طریق‏ همکاری‏ مردم‏ با توجه‏ به مقتضیات‏ محلی‏، اداره‏ امور هر روستا، بخش‏، شهر، شهرستان‏ یا استان‏ با نظارت‏ شورایی‏ به‏ نام‏ شورای‏ ده‏، بخش‏، شهر، شهرستان‏ یا استان‏ صورت‏ می‏ گیرد که‏ اعضاءی‏ آن‏ را مردم‏ همان‏ محل‏ انتخاب‏ می‏ کنند. شرایط انتخاب‏ کنندگان‏ و انتخاب‏ شوندگان‏ و حدود وظایف‏ و اختیارات‏ و نحوه‏ انتخاب‏ و نظارت‏ شوراهای‏ مذکور و سلسله‏ مراتب‏ آنها را که‏ باید با رعایت‏ اصول‏ وحدت‏ ملی‏ وتمامیت‏ ارضی‏ و نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ و تابعیت‏ حکومت‏ مرکزی‏ باشد قانون‏ معین‏ می‏ کند.
همانگونه که در اصل صد قانون اساسی بیان شده است ؛ هدف اصلی شورا پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی ، اقتصادی ، بهداشتی ، فرهنگی ، آموزشی و سایر امور رفاهی مردم است که از طریق نظارت اعضای شورا شکل می گیرد و بخشداران و فرمانداران و استانداران بر اساس اصل یکصد و سوم ملزم به رعایت تصمیمات این شورا گردیده اند.
در ادامه ؛ به نظر میرسد پس از گذشت چهار دوره از فعالیت شورای اسلامی شهر و روستا ؛ علیرغم برخورداری از اختیارات و وظایف قانونی در نظارت بر امور اجتماعی ؛ اقتصادی ؛ آموزشی ؛ فرهنگی و بهداشتی و سایر امور رفاهی مردم ؛ عمده ترین عملکرد شورا در شهرداری و انتخاب شهردار تمرکز یافته به گونه ایکه نام شورای شهر در بسیاری از موارد مترداف با نام شورای شهرداری گردیده و متاسفانه از نظارت دقیق و همه جانبه در سایر امور شهری و خواست عموم مردم بازمانده است.
از سوی دیگر ؛ اگرچه زمینه پیدایش شورا و اصل و اساس آن بعنوان روش و شیوه ای با قابلیت اجرا در مدیریت سیاسی جامعه پذیرفته شده و در کتاب آسمانی (قرآن کریم) نیز ؛ پرودگار متعال با اختصاص سوره ای با عنوان شورا بر اهمیت شور و مشورت و استفاده از نظرات جمع ؛ تاکید نموده است که در این مبحث میتوان در مقیاس کوچکتر ؛ پیشنهاد نمود تا بنا به مقتضیات محلی و در نظر گرفتن علم و دانش اعضای شورا؛ ترکیب تخصصی را برای صندلی های این نهاد ؛ مدنظر قرار داد.
در توضیح این پیشنهاد میتوان گفت که بعنوان مثال ترکیب تخصصی صندلی های شورا در شهری همچون بافق که فعالیت معدنی – صنعتی و کارگری در جامعه شهری آن وجهه و نمود بیشتری یافته است نمود با ترکیب تخصصی همین شورا در شهری مانند هرات و مروست و یا جیرفت که بیشتر فعالیت مردمان آن در زمینه کشاورزی می باشد ؛ بنا به نیاز مردم و منافع و مصالح شهر ؛ ترکیب اعضای شورا نیز کمی متفاوت می گردد.
البته تا از قلم نیافتاده اشاره می نماید که در سایر امور نظارتی مختص شورا نیز ؛ می بایست کاندیداهایی با دانش و تخصص ویژه در امور فرهنگی؛ آموزشی و بهداشتی و اقتصادی و غیره در این ترکیب حضور داشته باشند و صرفا تمام یا بخش عمده ای از اعضای شورا در یک رده و شاخه علمی و تخصص عملی نباشند.
شایسته است نامزد های فعالیت در شورای شهر بافق و انتخاب کنندگان آنها خارج از مباحثی همچون محله گرایی و علقه شخصی و فامیلی به یک گروه یا افراد خاص ؛ به پشتوانه تجربه و تلاش اجرایی و همچنین به پشتکار و قدرت چانه زنی و داشتن دانش و آگاهی لازم در یکی از زمینه های تخصصی فعالیت در شورای پنجم ؛ توجه و التفات بیشتری بنمایند.
شایسته است کاندیداهای شورای پنجم پس از بررسی و برآوردهای اولیه و رسیدن به سطحی از همفکری و همگامی با سایر نامزدها ؛ در صدد تنظیم و ارائه لیست ترکیبی بر اساس نیازها و درخواستهای مردمی برآیند.
ناگفته پیداست که افرادی میتوانند در ترکیب تخصصی و اجماع نظر قرار گیرند که ضمن داشتن آگاهی و اطلاعات کامل از دغدغه های عمومی جامعه ؛ برای کاهش نگرانی مردم و عمل به خواست آنها ؛ برنامه ای منسجم با قابلیت اجرایی و هدف گذاری مرحله ای و دقیق در حوزه تخصصی خویش ارائه نمایند.
در این ترکیب که ماموریت ویژه در صندلی های 1- فرهنگی ،آموزشی 2- کارگری ، معدنی 3 – اجتماعی ؛ اقتصادی 4 – بهداشتی ؛ درمانی 5- سایر امور تعریف میشود می بایست کاندیداها تعهد و پایبندی خویش را اعلام نمایند که با قرار گرفتن در جایگاه شورا ؛ نسبت به آحاد مردم به یک میزان مسئول می باشند و از اختلاف افکنی و درشت نمایی نقطه نظرات و دیدگاه های شخصی خویش در جلسات اجتناب می ورزند.
و در حین تبلیغات با رعایت اخلاق حرفه ای و تنها با تکیه بر توان و پتانسیل خویش به ارائه راهکارها و بیان برنامه های ترکیب می پردازند.
و کاندیداهای محترم می بایست از دامن زدن به اختلاف نظرهای سیاسی و تعصب افراطی داشتن به برنامه یا افراد مشخص پرهیز نمایند و در آنچه که خیر و صلاح عموم است گام نهند و در راه اجرای نقطه نظرات کارشناسی شده و تخصصی اقدام نمایند.
در پایان شایان ذکر است که لیست های ترکیبی دیگری نیز میتواند با ارائه خویش گره از رفع مشکلات بگشاید و تلاشی مضاعف برای قرار گرفتن بافق در مسیر توسعه و رشد روزافزون باشد.
و آخرین نکته اینکه داشتن گرایش سیاسی و وابستگی فکری به گروه های مورد تایید در جناح های مختلف کشور و همچنین میزان سن و سال متفاوت برای جوان بودن یا مسن بودن اعضای لیست نه تنها هیچ منافاتی با کار جمعی و شورایی ندارد بلکه در زمینه پیشنهاد می نماید در صورت راه نیافتن تمامی اعضای یک لیست به شورا ؛ منتخبین مردم در شورای پنجم متعهد به استفاده از ایده ها و نظرات نامزدهایی گردند که از ردیف ششم تا دهم یا پانزدهم قرار میگیرند و از این بزرگواران بعنوان شورای در سایه و فعالیت ویژه در کمیسیون های تخصصی مشاوره و راهنمایی بگیرند.
احمد برزگری بافقی

پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۹
برچسب ها:

You cannot copy content of this page