سالگرد عملیات بیت المقدس روز مقاومت ،ایثار وپیروزی گرامی باد

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 3 خرداد 1396

عملیات بیت المقدس بیست روز بعد از عملیات بزرگ فتح المبین در جنوب کشور انجام شد رزمندگان اسلام پس از پیروزی بزرگی که در عملیات فتح المبین بدست آوردند خود را آماده کردند که یک ضربه کاری دیگری بر رژیم بعث عراق وارد کنند رزمندگان اسلام از بسیج و سپاه و ارتش وجهاد همه وهمه آماده و گوش به فرمان بودند تا اجازه عملیات توسط فرمانده کل قوا صادر گردد.

منطقه عملیات شناسی شد و امکانات تدارکاتی ولجستیکی و تسلیحاتی موردنیاز هم فراهم شد مقرر گردید عملیات در جنوب کشور انجام شود لذا غرب اهواز و غرب رود کارون هدف عملیات بود.

سه قرارگاه می بایست عملیات را آغاز می کردند در تاریخ10/2/61عملیات با رمز یاعلی ابن ابیطالب آغاز شد در جمع رزمندگان آیت الله مشکینی و آیت الله شهید صدوقی نیز حضور داشتند و با بیسیم با رزمندگان اسلام نیز صحبت نمودند.

وسعت منطقه عملیات حدودا5500 کیلومتر مربع بود از محور شمال قرارگاه قدس از جنوب رودخانه کرخه با حمله به مواضع دشمن میبایست سرپل مناسبی را تصرف میکرد و دشمن را مشغول میکرد.

محور میانی قرارگاه فتح باید از رودخانه کارون عبور کرده و به سمت جاده اهواز خرمشهر پیش روی کند و در محور جنوبی و جناح چپ قرار فتح قرارگاه نصر بعد از عبور از رود کارون به سمت جاده ومرز پیش روی میکرد ولی در جبهه شمالی دشمن مقاومت کرد .

استحکامات زیادی داشت و پیش روی چندانی حاصل نشد مرحله دوم مجددا قرارگاه قدس شروع به پیش روی نمود وتوانست شهر هویزه و پادگان حمید را تصرف وتعدادی از نیروهای دشمن را اسیر کند قرارگاه فتح ونصر نیز باتصرف جاده اهواز خرمشهر به سمت مرز وشمال خرمشهر پیش روی کردندوتلفات زیادی به دشمن وارد کردند در مرحله سوم قرارگاه نصر به سمت خرمشهر پیش روی کردو دشمن نیز مقاومت سرسختانه ایی از خود نشان میداد اول خرداد تلاش برای ازادسازی خرمشهر شروع شدبا حمله سریع رزمندگان اسلام دشمن غافلگیر شد وتعداد زیادی از نیروها وافسران دشمن پا به فرار گذاشتند.

ارتباط نیروهای دشمن در خرمشهر قطع شد واین باعث سردر گمی دشمن وفرار انهاشد روز دوم خرداد شهرخرمشهر توسط رزمندگان محاصر شد وبیش از 2800نفر از دشمن اسیر شدند دشمن بین شلمچه ونهر عرایض که مقاومت میکردند تلفات سنگینی متحمل شد. پاتک های سنگین دشمن نیز کارساز نبود وتعداد زیادی از نیروهای دشنن داخل شهر به محاصر درامدند.

تیز پروازان نیروی هوایی با بمبارا ن ادوات دشمن وانهدام پل شناوری که دشمن بر روی اروند زده بودکمک زیادی به رزمندگانی که درحال نبرد بودند کردند روز سوم خرداد دلاوران رزمنده از سمت جاده شلمچه ونهر خین با درهم کوبیدن دشمن به شهر وارد شدند وکوچه به کوچه ومحله به محله. پیش روی وشهر را پاکسازی میکردند باتوجه به اینکه نیروهای دشمن که داخل شهر بودند دیگر تاب مقاومت نداشتن دسته دسته اسیر میشدند ورزمندگان با اب وغذا وجیر جنگی خود از انها پذیرای میکردند تااینکه ساعت 2بعدازظهر سوم خرداد شهر خرمشهرکاملا از لوث دشمن بعثی پاک شد وپرچم پرافتخار ایران بر فراز مسجد جامع خرمشهر به اهتزاز درامد ورزمندگان دران مسجد نماز شکر به جا اوردند .

در این عملیات بیش از 19000نفر اسیر وحدود15000نفر از نیروهای دشمن کشته وزخمی شدند. شهرخرمشهر که با مقاومت جانانه نیروهای مردمی ورزمنده مقابل چندین تیپ ولشکر دشمن 35روز مقاومت کرد بود ونهایت4 ابان سال59به اشغال دشمن درامده بود پس از 578روزاشغال درعملیات بزرگ بیت المقدس ازاد شد ودشمن با تو جه تعداد زیاد تیپ ولشکر های قدرتمندی که در خرمشهرداشت واستحکامات وموانع متعدد ساخته شده وقراردادن تله های انفجاری ومیادین مین وکاشتن داروالوار و تیر آهن وحتی ماشینهای مردم به صورت عمودی وقراردادن تله های متعدد انفجاری بین انها نتوانست جلو پیشروی رزمندگان را سد کند وشکست خفت باری را متحمل شد.

دراین عملیات بیش از 5500کیلومتر از خاک میهن وشهر هویزه پادگان حمید وچندین روستاه جاده اهواز خرمشهر وجاده شلمچه بصره ازاد شد وشهر اهواز سوسنگرد بستان حمیدیه وجاده ابادان اهواز نیر از دید وتیر دشمن خارج کردید و در مجموع خسارت وتلفات بسیار سنگینی به دشمن بعثی عراق وارد شد ،کشور های عربی به خاطر این شکست رژیم بعث کمکهای مالی فراوانی بعد از عملیات به رژیم عراق نمودند.

دراین عملیات تعداد زیادی از رزمندگان اسلام هم به شهادت رسیدند رزمندگان استان یزد و شهرستان بافق در تیپ8 نجف اشرف و لشکر 25کربلا در این عملیات شرکت نمودند و تعدادی از این عزیزان نیز به شهادت رسیدند.

شهدای شهرستان بافق در آزادسازی خرمشهر.

1_شهید سید احمد طیبی 2_شهید سیداحمد حسینی باقرابادی 3_شهیدمحمدرضا پورسلطانی 4_شهیدفضل الله عسکری 5 شهید اکبرسالاری 6_شهیدعلی فلاح شمس الدین 7_شهیدمحمودمرتضایی.
شادی روح همه شهدا به ویژه شهدای عملیات بیت المقدس فاتحه مع الصلوات.
محمدرضا دهقانزاده بافقی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۰
برچسب ها:

You cannot copy content of this page