اسکیزوفرنی چیست؟

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
شنبه - 6 خرداد 1396

روز سوم خرداد بنام روز جهانی اسکیزوفرنی نامگذاری شده است و این بهانه ای شد تا اطلاعاتی اندک در مورد این بیماری برای اشنایی خوانندگان عزیز بیان شود.
اسکیزوفرنی چیست؟
اسکیزوفرنی به معنای لغوی یعنی شکاف ذهن و این بیماری بدین علت نامگذاری شده است که کارکردهای روانی خاص که معمولاٌ در افراد بهنجار هماهنگ هستند در بیماران اسکیزوفرنیک به گونه ای گسسته می شوند در واقع اسکیزوفرنی اختلالی است که در آن شخصیت فرد به کلی به هم می ریزد ،واقعیت تحریف می شود ،اختلال فکر و خلق ناارام است که معمولا به صورت دشواری در حفظ ،تمرکز و تشکیل مفاهیم خود را نشان می دهد ،فکرهای شخص از موضوعی به موضوعی دیگر می پرد طوری که نامرتبط به نظر می رسند ،بیمار نمیتواند محرک های نامربوط را کنار بگذارد ،در کنترل توجه و دقت و متمرکز ساختن افکارخویش احساس ناتوانی می کند این افراد غالباٌ نسبت به بیمار بودن خود بینش ندارند ،درک و شناختی از وضع خود ندارند و کمتر متوجه می شوند رفتارشان غیرعادی است .

این بیماران گرفتار هذیان (وجود اختلال در محتوای فکر) هم هستند که باورهای غلط را در فرد به وجود می آورد و به صورت احساس بدبینی ،گزند و آسیب بروز پیدا می کند و فرد تصور می کند دیگران قصد آسیب و آزار وی را دارند. انواع دیگری از هذیان هم وجود دارد مانند اینکه فرد خود را آدم مهم و بزرگی می داند ، معتقده می تواند افکار دیگران را بخواند یا اینکه افراد از کرات دیگر با او رابطه دارند.

رایج ترین هذیان آنان اعتقاد به تلاش نیروهای خارجی برای کنترل و اداره کردن افکار و اعمال آنهاست.این افراد دارای اختلال ادراک هستند که توهم مهمترین آن می باشد ،فرد ممکن است صداهایی را بشنود که دیگران نمی شنوند یا افراد و اشیایی ببیند که دیگران نمی بینند. این افراد معمولا نمی توانند پاسخ های هیجانی مناسبی از خود نشان دهند مثلاٌ در موقعیت هایی که بایستی غم و اندوه یا شادمانی نشان دهند بی اعتنا و بی تفاوت می مانند حتی ممکن اسنت عواطف در فرد کند یا ازبین برود و به نیازهای خود و عزیزانش اهمیتی ندهد.
میزان بروز این بیماری میان مرد و زن یکسان است و معمولا سن شروع آن بین 15 تا 35 سالگی است برای اینکه فردی اسکیزوفرنیک تشخیص داده شود باید نشانه ها را حداقل 6 ماه داشته باشد.
این بیماری به دنبال اختلال در عملکرد دستگاه عصبی مرکزی و به ویژه مغز به وجود می اید این اختلال در افراد مستعد و تحت تاثیر عوامل مختلف زیستی،روانی و اجتماعی رخ میدهد . از عوامل زیستی می توان از ژنتیک ،توارث ،اختلالات ساختاری مغز، عفونت ها ، سوءتغذیه ، بیماری های دوران بارداری مادر، صدمات زایمانی، و ضربه مغزی می توان نام برد.
تمام نشانه های این بیماری را می توان با درمان کنترل کرد . برخی از مبتلایان اسکیزوفرنیک برای کنترل نشانه های بیماری خود باید همیشه دارو مصرف کنند .برخی دیگر برای دوره ی محدودتری نیاز به دارو دارند و بالاخره عده ای که بیماریشان در پی استرس های حاد مانند بیماری های جسمی و یا زایمان شروع شده ممکن است مدت زمان کوتاهی بهبودی حاصل کنند .
طول دوره درمان در اسکیزوفرنی ها بسته به زمان مراجعه در هرمرحله از بیماری متفاوت است و برای مداوای این بیماران از روش هایی مانند درمان دارویی، رفتاردرمانی، شناخت درمانی و کاردرمانی نیز استفاده می شود.
روابط عمومی جامعه معلولین بافق


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۹۱
برچسب ها:

You cannot copy content of this page