آئین سنتی قرآن و قل هوالله

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
یکشنبه - 4 تیر 1396

IMG_20170625_104230

هر ساله بر اساس سنت دیرینه جلسات ختم قرآن در شهرستان بافق در مکان های مختلف برگزار می شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بافق گفت: این جلسات توسط مردم و بانوان مومن که معمولا هرکدام از بانوان یک سال بانی این کار می شود و سالی دیگر نوبت یکی دیگر از بانوان می شود به نیت ثواب و تقرب به خداوند اجرا می شود.

IMG_20170625_104231

لیلی رنجبر افزود: در این میان در رسمی در مسجد قلعه این آئین متفاوت برگزار می شود. آئین ختم قران بانوان در مسجد قلعه با انجام آداب و رسوم خاصی توسط بانوان برگزار می شود که به نام “قرآن و قل هوالله” مرسوم است .

وی بیان داشت : براساس این رسم بانوان به صورت دسته جمعی در مسجد می نشینند و هر روز بر اساس جزئی که خوانئده می شود برخی از نذورات خود را وسط مراسم گذاشته و آن را متبرک می کنند.

رنجبر خاطر نشان کرد:در این آیین مرسوم است قاری وقتی به آیه “آیت الکرسی” می رسد به دلیل اهمین آن و فضیلت این آیه ، نبات نذری و انار شیرین پخش می کردند.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بافق افزود: در این سنت دیرینه بافق ،بانوان هنگامی قصد خواندن سوره یوسف را دارند ، ظرفی از سیب سرخ و برخی دیگر از تنقلات را برای تبرک بین مردم تقسیم می کنند.

رنجبر گفت: در این رسم سوره “یاسین” به سه قسمت تقسیم می شود که در پایان هر قسمت بانوان شرکت کننده صلوات فرستاده و برای مومنان دعا می کنند.

وی افزود: هنگامی که قاری قرآن به آیه های خاصی از سوره های پایانی میرسید مردم نذورات خود را تقسیم میکردند.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بافق تصریح کرد: در پایان این آیین رسم است در روز آخر ماه رمضان شور شوقی بین بانوان برای خواندن سوره “قل هوالله” برپاست و وقتی سوره “قل هو الله “توسط شخصی خوانده شود آن فرد در جلسه دیگر مراسم نذری برپا می کند و آیین شکر گزاری به جا می آورد.

درنجبر با بیان این که این رسم در مسجد قلعه بافق سنتی دیرینه دارد گفت:در پایان این محفل قرآنی پس از ختم قرآن و انجام آداب خاص توسط بانوان شرکت کنندگان در این آیین از یکدیگر حلالیت می طلبند.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۷۴
برچسب ها:

You cannot copy content of this page