همكاري دستگاههاي عضو براي مقابله و ريشه كني بيماري سالك ضروري است

دسته: علمی - پزشکی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 29 شهریور 1391

سرپرست فرمانداري در کمیته فرعی شورای سلامت بافق:

همكاري دستگاههاي عضو براي مقابله و ريشه كني بيماري سالك ضروري است .

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بافق ، ” عليرضا صمدي” در نشست شوراي سلامت شهرستان بافق با بيان اينكه ريشه كني بيماري سالك جائز اهميت است افزود: اين بيماري كه با نيش پشه انسان را مبتلا مي كند اگر همت و همكاري مردم و مسئولان نباشد. افراد زيادي به اين بيماري مبتلا مي شوند.

سرپرست فرمانداري بافق پيشگيري را مهمتر از درمان دانست و گفت: مبتلايان به اين بيماري علاوه بر اينكه مدتها قادر به فعاليت نيستند بلكه درمان و مداواي آنها هزينه قابل توجه اي رانيز بر دستگاه بهداشت و درمان تحميل مي كند.

وي وظيفه جهادكشاورزي را در اطلاع رساني و راهنمايي كشاورزان، مهم خواند و گفت: اين بيماري بيشتر در محلهاي روستايي در بين كشاورزان ، دامداران و باغذاران ِاطراف بافق شايع است كه بايد نحوه پيشگيري از ابتلاء به بيماري سالك بيش از پيش اطلاع رساني شود.

صمدي : جونده كشي و دفن اجساد آنها را از اقدامات مهم در پيشگيري سالك دانست و گفت: پشه خاكي ناقل اين بيماري، ابتدا از خون جوندگان تغذيه و سپس بيماري را به انسان منتقل مي كند.

وي از منابع طبيعي بافق خواست تا نسبت به تهيه قرص فسفيد آلومينيوم جهت طعمه گذاري و جونده كشي اقدام كند.

سرپرست فرمانداري بافق اضافه كرد: اين قرص ها بايد تا شعاع 300 تا400 متري براي جونده كشي طعمه گذاري شود.

صمدي، نظافت شهر را بهترين عامل كنترل و پيشگيري از بيماري سالك خواند و افزود: شهرداري موظف است بر نظافت شهر، جمع آوري بموقع و نخاله هاي ساختماني نظارت دقيق داشته باشد و با طرح كنترلِ شبكه بهداشت و درمان بافق همكاري كند.

سرپرست مركز بهداشت بافق هم در اين نشست با اشاره به اينكه ارديبهشت و شهريور مناسب ترين ماه بري نيش زني پشه ي خاكي است، بر اجراي هرچه سريعتر طرح كنترل بيماري سالك تاكيد كرد.

“جواد فتاحي” شمار افراد مبتلا به بيماري سالك در بافق را هم اينك 5 نفر عنوان كرد وافزود: اين تعداد نسبت به سال گذشته رو به افزايش است كه بايد به همين نسبت فعاليت طرح كنترل را نيز افزايش دهيم.

وي اجراي طرح كنترل را شامل عمليات ميداني، طعمه گذاري و جونده كشي در شعاع 500  تا 700 متري اطراف شهر بافق عنوان كرد.

سرپرست مركز بهداشت بافق مدت اجراي اين طرح را حدود يك ماه اعلام و اضافه كرد: اين طرح با همكاري شركت سنگ آهن، جهادكشاورزي، منابع طبيعي، فرمانداري و شهرداري بافق با محوريت مركز بهداشت اين شهرستان اجرايي شده است.

 فتاحي هزينه اجراي طرح كنترل را افزون به 160 ميليون ريال عنوان كرد.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۹
برچسب ها:

You cannot copy content of this page