رئیس اوقاف بافق: امامزاده بافق تا کنون ردیف بودجه دولتی نداشته است

دسته: عمومی
بدون دیدگاه
شنبه - 8 مهر 1391

  رئیس اداره اوقاف و امورخیریه بافق در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه بافق، هفته دفاع مقدس، دهه کرامت و روز بزرگداشت و تکریم امامزادگان را تبریک گفت و سپس به مراسم تکریم و بزرگداشت امامزاده عبدا…(ع) بافق به همت هیئت امنا اشاره نمود و هدف از این آئین را معرفی جنبه های ناشناخته شخصیت  امامزاده عنوان کرد.

 حجت الاسلام محمدعلی فلاح با بیان این مطلب که امامزاده عبدا…(ع)بافق سومین امامزاده شاخص استان است، ادامه داد: یکی از جنبه هایی که کمتر به آن پرداخته شده شخصیت فقهی امامزاده عبدالله(ع) که خیلی به آن پرداخته نشده است و باید روی آن کار بیشتری شود.وی افزود: برنامه هایی چون؛ نقاشی با موضوع امامزاده برای کودکان، داستان نویسی برای نوجوانان و مسابقات داستان نویسی و کرامات امامزاده، را در دستورکار داریم.

وی اضافه کرد: ثبت کرامات را همزمان با راه اندازی سایت برای جمع آوری کرامات امامزاده از سوی افراد، مجاورین و زائرینی که از شهرهای دیگر در این آستان حضور داشته اند را داریم.

حجت الاسلام فلاح در خصوص طلاکاری و مرمت ضریح امامزاده بافق ضمن دعوت از همشهریانی که تمایل دارند در این موضوع مشارکت کنند، بیان کرد: آبکاری ضریح مطهر امامزاده از برنامه های دردستورکار است و تا کنون 3 نوبت سایش جرم ها با مواد شیمیایی بطور علمی و تخصصی توسط گروهی که از اراک آمدند و گروهی از عزیزان بافقی زیرنظر استادکاری از اراک انجام شد.

وی همچنین با اشاره به نصب سیستم امنیتی و دوربین های مداربسته در آستان امامزاده بافق و طرح ابهاماتی در این خصوص، افزود: اینکار بر اساس دستورالعمل اداره کل اوقاف انجام می شود و سعی شده دوربین های دیجیتال و با کیفیت نصب شود و  هدف دوم  آمادگی برای پخش زیارت مجازی از طریق سایت امامزاده عبدا…(ع) که از طرف مرکز است.

رئیس اوقاف بافق خاطرنشان کرد: پخش تلویزیونی نمازجماعت آستان امامزاده بافق برای نخستین بار از شبکه سراسری و استانی از جمله برنامه هایست که پس از رفع مسایل مالی در دستورکار قرار دارد.

وی به مرمت رواق دارالسلام بر اساس ترکیب قدیمی آن اشاره کرد و گفت: گروهی از اصفهان بدین منظور در آستان حضور یافته اند و راس بندی و پایه این سقف آماده است و از شنبه آینده اینکار شروع می شود و از جمله مسایلی است که می توان از کرامات آستان یاد کرد و برای بنده جالب بود اینکه پس از برنامه ریزی برای تعمیر با صحبت های استادکار و برخی قدیمی ها متوجه شدیم در گذشته این رواق با ترکیبی از گچ و الیاف خرما و با محاسبات منظم و ریاضی ایجاد شده و با توجه به از بین رفتن این چوب و الیاف اگر برای تعمیر اقدام نمی شد و بخشی از آن ریزش می کرد، امکان بازسازی دشوار بود.

وی در زمینه تعمیر گنبد امامزاده بافق، ابراز داشت: گنبد امامزاده عبدا… بافق یکی از گنبدهای کم نظیر در نوع خود است و این نکته در کتاب شاهکارهای یزد و یاقوت طیبه به تالیف حجت الاسلام طباطبایی اشاره گردیده و سال 83 مبلغی حدود 200 میلیون تومان بدین موضوع اختصاص داده شده ولیکن بر اساس تحقیقی که بنده صورت دادم این بودجه جذب نشده است و نامه گذاری در این خصوص شروع کردیم و امیدواریم در اولین فرصت زمینه تعمیر فراهم شود.

وی با بیان این نکته که در برخی امامزاده ها ردیف بودجه دولتی  وجود دارد و در سالهای گذشته این موضوع برای امامزاد بافق تحقق نیافته است، افزود: سال گذشته در بودجه شهرستان هیچ اعتباری برای امامزاده تخصیص داده نشده و بدنبال این هستیم که در بودجه سال آینده اعتباری در بودجه 92 اختصاص یابد و همچنین سعی داریم با رایزنی هایی با حجت الاسلام زارع زاده نماینده بافق، برای سال آینده بودجه استانی جذب کنیم.

رئیس اوقاف بافق، فروش قبور را جزو اولویت های این اداره ندانست و در زمینه قیمت گذاری قبور در مجموعه آستان امامزاده عبدا…(ع) بافق،  گفت: قیمت گذاری قبور آستان امامزاده ها هرساله از سوی کمیسیون سیاست گذاری نرخ قبور در اداره کل با حضور نماینده ای از اوقاف شهرستان صورت می پذیرد.

وی تصریح کرد: الان مانند گذشته نیست و باید مشخصات دقیق محل های تعیین شده در سامانه ثبت شود و  با انتخاب گزینه های تخفیف مثلا خانواده های شهدا 50 درصد تخفیف داده می شود.

این مقام مسئول در خصوص سرمایه گزاری برای آستان امامزاده بافق، گفت: سرمایه گزاری سهام کارخانه کاشی و 48 درصد کارخانه ظهیرپتاس در گذشته انجام شد که این 2 طرح هیچکدام به نتبجه نرسید و اخیرا از سوی هیئت امنای آستان از 2 نفر از فعالین سرمایه گذاری برای رایزنی و صحبت دعوت انجام شد.

وی با اشاره به محدودیت منابع مالی امامزاده بافق، یادآورشد: برخی مغازه های آستان از سال 83 اجاره ای نپرداختند و در بحث وقفیات آستان بدلیل وجود مسایل حقوقی و ادعای که برای متولی این موقوفات وجود دارد نمی توانیم وارد شویم و قبلا یکسری از زمین ها نیز به ازای قبر اختصاص داده شده که فعلا سرمایه گذاری خاصی در آنها صورت داده نشده و همچنین چند منزل نیز واگذار شده که درآمدی ندارد.

رئیس اوقاف بافق در خصوص هزینه کرد درآمد اوقاف با اشاره به سامانه وقفیات و مشخص شدن کلیه اطلاعات در این سامانه، تصریح کرد: حق برداشت از موقوفات بجز موارد مشخص شده از سوی واقف و نیات وی را نداریم و در سامانه ای که جدیدا ایجاد شده این مورد بطور دقیق و بر اساس نظر واقف باید هزینه گردد.

وی با بیان این نکته که متاسفانه عدم  آشنایی برخی مسئولین گذشته با قوانین اوقافی باعث بروز بعضی مشکلات شده است، افزود: یکی از مغازه های آستان بیش از 8 میلیون و دیگری 4 میلیون تومان بدهی دارد و شخصی از سال 83 قرارداد تنظیم نکرده است و فرد دیگری 3 میلیون و 763 هزار تومان بدهی دارد و در یکی از مغازه ها نفر اول با 35 هزار تومان با اوقاف قرارداد منعقد کرده و سپس به فرد دومی با 250 هزار تومان اجاره داد است.

وی با اشاره به ولایتمداری و دینداری مردم و مغازه داران بافقی، یادآورشد: البته معدود مغازه دارانی این مشکلات را ایجاد می کنند.

رئیس اوقاف و امورخیریه بافق با بیان این مطلب که جزو شهرستانهای برتر در ثبت اطلاعات املاک وقفی در سامانه اوقاف هستیم، عنوان کرد: ثبت اسناد موقوفات و اعتمادسازی بیشتر در نزد مردم از جمله ثمرات سامانه اوقاف است. وی ادامه داد: از 587 موقوفه شهرستان 498 عدد تا کنون تصویر مدارک شامل؛ وقف نامه، اقرارنامه، و غیره اسکن و اطلاعات کاملی از وقفیات در شبکه ثبت گردیده است.

وی در بیان مسایل و مشکلات ثبت موقوفات در سامانه، افزود: بزرگترین مشکل وقف نامه ها عدم تعیین حدود چهارگانه املاک وقفی است که باید کار کارشناسی دقیق شود و همچنین برخی مشکلات حقوقی نیز وجود دارد.

فلاح یادآورشد: قرارداد همکاری در گذشته بین سازمان اوقاف و ثبت اسناد برای 5 سال منعقد شد و الان که سه سال گذشته از 2290 رقبه وقفی تا کنون فقط تعداد 600 سند صادر شده است.

وی اضافه کرد: یکی از زیباترین وقف نامه های استان در بافق وجود دارد که در آنها نکات و جزئیاتی چون؛ نیات، حق تولیت و نحوه هزینه کرد مشخص شده و این ثمره وجود افراد عالمیست که در گذشته در شهرستان بوده اند.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۶
برچسب ها:

You cannot copy content of this page