استفاده از صندلی ماشین کودک را جدی بگیریم

دسته: علمی - پزشکی
بدون دیدگاه
شنبه - 15 مهر 1391

استفاده از صندلي ايمني كودك: استفاده از صندلي نوزاد و كودك در پيشگيري از مصدوميت و مرگ نوزادان و كودكان در حوادث رانندگي بسيار موثر بوده است. استفاده از صندلي ايمني در ماشين، آمار مرگ و مير نوزادان در حوادث رانندگي را 71 درصد و كودكان را 54 درصد كاهش ميدهد.
باتوجه به اینکه بچه‌ها مسافران کوچولوي خودروها هستند در حالي که صندلي خودرو و کمربند ايمني براي بزرگسالان طراحي شده است. در يک تصادف حتي با شدت بسيار کم، کودکان با نيروي 30 تا 60 برابر وزنشان به جلو پرتاب مي‌شوند….

قرار دادن کودک روي پا، بغل کردن او و استفاده از کمربند ايمني خودرو در حالي که يک فرد بزرگسال کودک را در آغوش گرفته کارهاي غيرايمني هستند و سلامت بچه‌ها را به خطر مي‌اندازند. ايمن‌ترين راه براي حمل کودکان در خودرو اين است که آنها را در يک صندلي کودک متناسب با وزن و قد آنها بنشانيد.

يک صندلي و حفاظ کودک مناسب، کودک را در صندلي‌اش نگه مي‌دارد، از افتادن او در داخل خودرو يا پرتاب شدن‌او به بيرون پيشگيري و شدت ضربه‌ها را کم مي‌کند. اين به معني اين است که در صورت وقوع تصادف احتمال جراحت و مرگ کودکان به شدت کاهش پيدا مي‌کند.

چطور از صندلي کودک استفاده کنيم؟

استفاده از صندلي کودک در خودرو در بسياري از کشورها اجباري است و طبق قانون، کودک بايد هميشه حتي در مسافت‌هاي خيلي کوتاه روي صندلي مخصوص خودش بنشيند. کودک بايد به طور صحيح در صندلي قرار بگيرد و در آن احساس راحتي کند. سگك نبايد روي شکم او قرار بگيرد و حفاظ و بندها نبايد به بدن او فشار بياورند. اگر از بالش يا صندلي حامي ‌استفاده مي‌کنيد، کمربند ايمني خودرو بايد صندلي و کودک را نگه دارد، از ناحيه لگن عبور کند و روي شکم‌اش قرار نگيرد و قسمت مورب کمربند هم بايد از روي شانه عبور کند و به گردن فشار نياورد.

بررسي‌ها نشان داده که در تعداد زيادي از صندلي‌هاي کودک، اغلب به دليل اينکه کمربند خيلي شل بسته شده يا به شکل صحيح از صندلي کودک عبور داده نشده؛ سگک شکسته يا باز مي‌شود؛ صندلي کودک به شکل مناسب روي صندلي خودرو قرار نمي‌گيرد، صندلي با نوع خودرو هماهنگ نيست و براي صندلي که روي آن قرار مي‌گيرد خيلي بزرگ يا کوچک است يا کهنه و خراب است کارايي لازم را ندارد.

ويژگي‌هاي صندلي کودک

صندلي کودک بايد استاندارد و با وزن و قد کودک متناسب باشد و طبق دستورالعمل سازنده به شکل صحيح استفاده شود. هر نوع صندلي كودك بايد داراي يك برچسب ثابت شامل اطلاعاتي مانند نام سازنده يا توزيع‌كننده رسمي، نام يا شماره مدل، تاريخ ساخت شامل ماه و سال، محل ساخت، جمله‌اي كه مشخص مي‌كند، استفاده از صندلي در چه نوع خودروي موتوري و در كدام محل آن توصيه شده‌است و جمله «فقط براي كودكاني كه وزنشان بين … و … كيلوگرم و قدشان … سانتي‌متر يا كمتر است، استفاده ‌شود.» با حروف و اعداد خوانا باشد.

کمربند ايمني

کمربند ايمني براي افرادي با قد بيشتر از 150 سانتي‎متر طراحي شده است. بچه‌ها نبايد زودتر از اين زمان از کمربند ايمني استفاده کنند. بيشتر بچه‌ها از 11 سالگي مي‌توانند از کمربند ايمني خودرو استفاده کنند اما اين زمان در بچه‌هاي مختلف متفاوت است. کمربندهاي ايمني با سه نقطه اتکا ايمني بيشتري دارند. کمربند بايد در ناحيه لگن و تا جاي ممکن محکم بسته شود. فراموش نکنيم که بچه‌ها از اعمال و رفتار ما مي‌آموزند پس هميشه با استفاده از کمربند ايمني الگوي خوبي براي کودکان باشيم.

نصرت قاسمیان


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۹
برچسب ها:

You cannot copy content of this page