بررسی رژیم غذایی پلنگ ایرانی در پارک ملی ساریگل

دسته: محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری
یک دیدگاه
چهارشنبه - 19 مهر 1391

عضو انجمن یوزپلنگ ایرانی از آغاز بررسی رژیم غذایی پلنگ ایرانی در پارک ملی ساریگل خبر داد.

محمد صادق فرهادی نیا در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: ارزیابی نیاز غذایی گوشتخواران بزرگ جثه بخصوص پلنگ ایرانی از اهمیت زیادی در میان مدیران و کارشناسان برخوردار است.

وی در ادامه گفت:  دانستن اینکه چند درصد جانورانی مانند قوچ و میش و کل و بز در هر سال طعمه پلنگ می شوند، می تواند کمک به ارائه راهکارهای مدیریتی مناسبی برای حفاظت کارآمد تر هر منطقه حفاظت شده کند.

فرهادی نیا اظهار داشت:  به علاوه، در زیستگاه هایی که گوشتخواران متعدد زندگی می کنند همواره این پرسش مطرح است که چطور این گونه ها در کنار یکدیگر زندگی می کنند از همین رو، انجمن یوزپلنگ ایرانی درحال انجام مطالعه ای کاربردی است تا براساس آن بتواند به این پرسش پاسخ دهد که میزان برداشت سالیانه پلنگ ایرانی در مناطق مختلف از سمداران وحشی و اهلی به چه میزان است.

این عضو انجمن یوزپلنگ ایرانی تصریح کرد: در همین راستا، پایلوت اصلی  این پژوهش، پارک ملی ساریگل در استان خراسان شمالی است که در آن از دوربین های تله ای، روشهای سرشماری سمداران و روشهای بررسی رژیم غذایی استفاده می شود.

به گفته وی،  نتایج این پژوهش به دو منطقه زیستگاه پلنگ در حوزه استان قزوین و همینطور منطقه حفاظت شده کوه بافق تعمیم داده می شود تا براساس آن بتوان تصویری صحیح از نیاز غذایی پلنگ و حداقل امکانات و شرایط حفاظتی برای تضمین بقای آن در یک منطقه ارائه داد.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۴
برچسب ها:
دیدگاه ها
حسن این نظر توسط مدیر ارسال شده است. چهارشنبه 19 مهر 1391 - 11:44 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

راستی جاذه گزوئیه چی شد

You cannot copy content of this page