آغاز صید ماهی تیلاپیا در بافق

دسته: اقتصادی
بدون دیدگاه
پنج‌شنبه - 20 مهر 1391

به گزارش خبرگزاری فارس از بافق، مدیر شیلات استان یزد امروز در مراسم جشن صید ماهی تیلاپیا در بافق با حضور کارشناسان شیلات و جمعی از مسئولان استان یزد، با تقدیر از دست‌اندرکاران و عوامل پرورش و تولید این ماهی اظهار داشت: خوشحالیم که هم اینک برای نخستین بار در کشور شاهد صید این گونه ماهی نادر از استخرهای بخش خصوصی در قلب کویر ایران یعنی بافق یزد هستیم.

محمدعلی مبینی با بیان اینکه حدود سه سال پیش افزون بر 3هزار ماهی مولد از کشور اندونزی وارد ایران شد، افزود: با فعالیت مرکز تحقیقات بافق و موفقیت تحقیقات این مرکز در زمینه تک جنسی کردن تیلاپیا، حدود 43 هزار قطعه بچه ماهی، اوایل سال جاری برای پرورش رهاسازی شد.

وی با اشاره به وزن ماهی‌های صید شده عنوان کرد: با توجه به اینکه وزن این گونه ماهی هم‌اکنون به 500 تا 600 گرم رسیده است، باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که وزن این ماهی‌ها به یک کیلوگرم افزایش پیدا کند.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان یزد، سازگاری این نوع ماهی را با شرایط اقلیمی و آب و هوایی استان بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: با توجه به مقاومت بالای این ماهی در آب‌های شور و لب شور، پتانسیل بسیار خوبی برای توسعه پرورش و تولید ماهی تیلاپیا در استان یزد است که باید از آن بهره‌گیری شود.

وی اضافه کرد: در شرایطی که استان یزد با محدودیت و کمبود آب مواجه است، پرورش اینگونه ماهی در استان مقرون به صرفه است.

مبینی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تقریباً در 70 کشور دنیا این ماهی پرورش داده می‌شود، تصریح کرد: چون تکثیر و پرورش تیلاپیا در کشور تنها به استان یزد واگذار شده است، انتظار داریم با ایجاد پایلوت در این استان، این ماهی به سراسر کشور عرضه شود.

وی ایجاد پایلوت تکثیر، پرورش و توزیع این ماهی در کشور را منوط به ایجاد زیرساخت‌های لازم، پرداخت تسیهلات ارزان قیمت به بخش خصوصی و حمایت همه‌جانبه دولت در این بخش دانست.

مدیر شیلات استان یزد، صنعتی شدن استخرهای پرورش ماهی را در استان ضروری دانست و گفت: با صنعتی شدن این استخرها، تراکم ماهیان رهاسازی شده به 50 عدد در متر مربع می‌رسد و شاهد بازیافت و جلوگیری از هدر رفتن آن خواهیم بود.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۷
برچسب ها:

You cannot copy content of this page