ضرورت تلاش برای تغییرنگرش جامعه نسبت به بیماری های روان

دسته: علمی - پزشکی
بدون دیدگاه
دوشنبه - 24 مهر 1391

دکترسیدمحمدجوادمیرجلیلی به هفته بهداشت روان از 24 تا 30 مهرماه و نام گذاری روزهای این هفته با موضوع های مرتبط اشاره داشت و عنوان کرد: به مناسبت این هفته برنامه های متنوعی چون؛ تشکیل کلاس های آموزشی در مدارس مروج سلامت، کارگاههای آموزشی مهارت های زندگی جهت رابطین بهداشتی، شناسایی اختلال رفتاری کودکان و مشاوره، تهیه و توزیع پمفلت ها و تراکت های آموزشی، مسابقه های ورزشی، پیاده روی نمادین دانش آموزان ابتدایی مبارکه، ایستگاه سلامت در نمازجمعه و سایر موارد تدارک دیده شده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان بافق به شعار جهانی امسال«افسردگی یک بحران جهانیست» اشاره کرد و گفت: بیماریهای روان خیلی مواقع از بیماریهای جسمی اهمیتشان بیشتر است و بسیاری افراد ممکن است دچار این بیماری ها باشند و خودشان مطلع نباشند.

وی افزود: برخی موارد ریشه بعضی بیماریهای جسمی که افراد برای درمان به پزشکان مراجعه می کنند روحی است.

دکترسیدمحمدجوادمیرجلیلی با بیان این نکته که اضطراب و استرس می تواند زمینه ساز بیماری های جسمی باشد، ادامه داد: برخی مواقع درمان بیماریهای روحی و روانی باعث بهبود برخی علائم بیماری های جسمی می شود.

وی به دید نامناسب جامعه نسبت به بیماری های روانی و عدم استفاده از خدمات روانپزشک اشاره داشت و تصریح کرد: یکی از مهمترین دلایل ترس افراد از انگ خوردن از سوی دیگران در صورت اظهار و یا اقدام برای درمان این بیماری ها است.

این مقام مسئول ادامه داد: برخی باورهای نادرست جامعه در خصوص اعتیادآور بودن داروهای بیمارهای اعصاب و روان نیز دلیلی بر عدم مراجعه به روانپزشک و قطع درمان داروهای تجویز شده است.

وی اضافه کرد: عدم شناخت انواع بیماریهای روان و عادی تلقی نمودن برخی علائم این بیماری ها نیز از دیگر موضوعات است.

دکترمیرجلیلی بیماریهای اعصاب و روان را به 3 دسته تقسیم بندی نمود و عنوان داشت: گروه اول عقب ماندگی های ذهنی و ضرایب مختلف آن چون؛ آموزش پذیر و تربیت پذیر را شامل می شود و گروه دوم  بیماریهای روانی مزمنی ازجمله؛ اسکیزوفرنی و اختلال های دوقطبی و سایر موارد و گروه سوم بیماریهای اعصاب و روان خفیف مانند؛ اضطراب و افسردگی، خفیف است.

وی با بیان این نکته که بیماریهای روانی خفیف یکی از شایع ترین بیمارهای روان است، یادآورشد: بدلیل عدم شناخت این بیماری ها بسیاری از مردم برای درمان مراجعه نمی کنند و درمان نکردن این بیماری ها از سوی شخص می تواند منجر به برخی بیماری های جسمی مثل؛ اختلال های گوارشی و غیره  گردد.

وی با اشاره به تشکیل 118 پرونده روستایی در خصوص بیماری های روان در سطح شهرستان، اضافه کرد: متاسفانه در شهربافق بدلایلی چون؛ عدم مراجعه مردم به مراکز بهداشتی و درمانی بدلیل برخی باورهای اشتباه، نبود روانپزشک ثابت و سایر دلایل آمارهای دقیقی در این خصوص نداریم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان بافق با تاکید بر ضرورت تلاش برای تغییر نگرش جامعه نسبت  به این بیماری ها، خاطرنشان کرد: مردم اختلال های روانی را در ردیف سایر بیماری ها بدانند و برای درمان و بهبود به کارشناس، روانپزشک یا متخصص اعصاب و روان مراجعه کنند و قطعا با مشاوره و درمان بسیاری از این مسایل قابل درمان است.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۴
برچسب ها:

You cannot copy content of this page