آیا در بحران مالی هم میتوان تغذیه مناسب داشت؟

دسته: علمی - پزشکی
بدون دیدگاه
یکشنبه - 23 دی 1397

“توانایی مالی برای داشتن یک برنامه غذایی مناسب شرط لازم است , ولی کافی نیست”

بسیاری از مردم خوردن غذای سالم را عادتی گران تصور می کنند. غذای ناسالم به طور کلی بیشتر در دسترس هستند و نسبت به جایگزین های سالم تر ارزان ترند. مصرف بیش از اندازه ی غذاهای ناسالم موجب بروز بیماری های متعدد می شود که مخارج درمان این بیماری ها به مراتب بیشتر از هزینه های خوردن غذای سالم خواهد بود.

بیمار هایی که ممکن است افراد کم درآمد را دراثر سو تغذیه درگیر خود کنند, قبل از هر چیز چاقی یا کمبود وزن هستند. تعجب نکنید چون افراد کم درآمد هم چاق می شوند, علتش هم استفاده بیش از حد مواد نشاسته ای ارزان قیمت مثل نان, به جای مواد پروتئینی است. علاوه بر این, کم خوری یا پرخوری بی رویه برخی موادغذایی وحذف یک سری مواد غذایی دیگر می تواند باعث ابتلا به بیماری های ناشی از تضعیف سیستم ایمنی بدن شود و افراد را برای ابتلا به بیماری های دیگر مستعد کند.

افراد کم درآمد هم اگر از نیاز های بدن آگاه باشند وخصوصیت مواد غذایی مختلف را بشناسد می توانند یک برنامه غذایی ارزان و قابل اجرا برای خودشان تدارک ببینند.

توصیه هایی برای خوردن غذای سالم با بودجه ی مالی اندک:

  • هله هوله ممنوع

یکی از عادت های غلط, گرایش به مصرف تنقلات بی ارزش می باشد.”باید هله هوله را از برنامه غذایی حذف کرد وپولش را به خرید موادغذایی مفید اختصاص داد. از طرف دیگر می شود هزینه پوشاک را کم کرد و مبلغ بیشتری را به تأمین نیازهای تغذیه ای و حفظ سلامتی افراد خانواده اختصاص داد وبا این کار در هزینه های درمانی هم صرفه جویی کرد. در مورد نوزادان هم توصیه می کنیم که حتما در شش ماه اول تولد از شیر مادر استفاده شود وتا دوسالگی این کا را همراه باغذای کمکی ادامه داد تا درهزینه شیرخشک صرفه جویی شود. بچه هایی که در دو سال اول تولد از شیر مادر تغذیه می شوند کمتر از بقیه بچه ها دچار بیماری های ریوی و گوارشی می شوند و هزینه درمان کمتری را به خانواده تحمیل می کنند.”

  • ترکیبی غذا بخورید

پروتئین یکی از مواد لازم برای افزایش قدرت دفاعی بدن در مقابل عوامل بیماری زاست. منابع غذایی پروتئین عبارتنداز: انواع گوشت, تخم مرغ, شیرو لبنیات و حبوبات.

غنی ترین منبع پروتئینی, تخم مرغ است که نسبت به گوشت ها یک محصول ارزان قیمت به حساب می آید. تخم مرغ از نظر کفایت پروتئینی نمره ۱۰۰ را دارد.

برای افزایش ارزش و کفایت پروتئین موادغذایی ارزان قیمت, می توان آنها را به طور مخلوط با هم مصرف کرد, با این حساب غذاهای سنتی مثل کوکوی سیب زمینی, شیربرنج, سوپ جو, آش وآبگوشت, نان و لوبیا, نان وعدسی, نان وپنیر, عدس پلو, ماش پلو و لوبیا پلو می توانند منابع غنی پروتئینی باشند.

همچنین جمع آوری وخشک کردن تخمه کدو حلوایی , هندوانه , خربزه و طلبی  می تواند یکی از منابع ارزان وارزشمند پروتئین ومواد معدنی باشد.

  • غذایتان را درخانه تهیه کنید

بیرون رفتن همراه دوستان برای صرف شام راه بسیارخوبی برای گذراندن اوقات است , اما هزینه ی آن زیاد است. یک راه ارزان تر وسالم تر این است  که غذایتان را درخانه تهیه کنید وآن را با خود به بیرون ببرید.

  • مصرف گوشت قرمز را محدود کنید

برای داشتن رژیم غذایی سالم تر وارزان تر بهتر است مصرف گوشت قرمز خود را محدودتر کنید. به جای گوشت قرمز می توانید از جایگزین های سالم تری مثل ماهی , مرغ , حبوبات و آجیل بدون نمک برای منبع پروتئین استفاده کنید.

  • سبزیجات ارزان قیمت مصرف کنید

اگر چه برخی سبزیجات به طور کلی گران هستند, اما به کمک مصرف سبزی می توان مواد غذایی کلیدی را برای بدن با صرف هزینه ای معقول تأمین کرد. برای داشتن رژیم غذایی سالم باید حداقل یک بار درهفته میوه و سبزی تازه خریداری کنید. قیمت سبزیجات مختلف ممکن است بسته به ماه های سال تغییر کند اما به طور کلی میوه ها وسبزیجات فصلی در فصول مخصوص خود ارزان تر هستند و طعم بهتری نیز دارند.

گردآوری کننده : فهیمه غلام زاده

 


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۱۶
برچسب ها:

You cannot copy content of this page