مشکلات تئاتر بافق از زبان هنرمندان

دسته: با هنرمندان
بدون دیدگاه
دوشنبه - 1 بهمن 1397
مشکلات تئاتر بافق از زبان هنرمندان

منصور رحیمی مدیر گروه هنری آرین از سال 65 در تئاتر دانش آموزی زیر نظر سید کاظم عباسزاده پیشکسوت تئاتر، کار هنری خود را شروع کرد و از سال 73با تشکیل انجمن نمایش آهنشهر زیر نظر پیشکسوت تئاتر" رضا سروی "و تشکیل گروه هنری آرین به فعالیت خود ادامه داد.

منصور رحیمی مدیر گروه هنری آرین از سال ۶۵ در تئاتر دانش آموزی زیر نظر سید کاظم عباسزاده پیشکسوت تئاتر، کار هنری خود را شروع کرد و از سال ۷۳با تشکیل انجمن نمایش آهنشهر زیر نظر پیشکسوت تئاتر” رضا سروی “و تشکیل گروه هنری آرین به فعالیت خود ادامه داد.

خبرنگار “بافق فردا” به منظور جویا شدن از وضعیت هتر تئاتر در بافق با این هنرمند به گفتگو نشسته است.

رحیمی معتقد است صنعت تئاتر به عنوان هنری فاخر و اصیل در شهرستان بافق از مشکلات زیادی از جمله نبود حمایت‌های مالی رنج می برند.

او می گوید:تئاتر به عنوان یکی از بازوهای فرهنگ و هنر در دنیا و یکی از مهمترین صنعت های هنری جهان مطرح است، این هنر فاخر سابقه دیرینه ای در ایران دارد و به موازات آن در شهرستان بافق علاقمندان به این هنر توانسته اند رشدخوبی داشته باشند.

رحیمی اضافه می کند صنعت تئاتر با توجه به سیاست های دولت‌ها، در دوره‌های مختلف خود فراز و نشیب فراوان داشته است و هنوز تا رسیدن به ایده‌آل فاصله داریم و تعادل و توازن در هنر ما وجود ندارد.

این بازیگر تئاتر و کارگردان پیشکسوت با برشمردن مشکلات تئاتر شهرستان بیان می کند: تئاتر شهرستان از مشکلات عمیقی رنج می برد، اصل مشکلات به نبود بودجه و عدم حمایت مسئولین از جمله اداره ارشاد به عنوان متولی بحث هنر و تئاتر برمی گردد.

وی نبود کارهای خوب نمایشی را از دیگر مشکلات این هنر در شهرستان عنوان می کند و می گوید: نبود اجراهای خوب و نمایش های فاخر و قابل قبول از دیگر مشکلات هنر تئاتر در سطح شهرستان است که ریشه این امر نیز به بحث عدم حمایت ها برمی گردد و تا زمانی که مسئولین از هنرمندان حمایت نکنند، قطعاً هیچ تئاتر مورد قبول روی صحنه نخواهد رفت.

رحیمی تصریح می کند: با گذشت ۱۰ ماه از سال، هنوز هیچ گونه حمایت مادی از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد استان و انجمن هنرهای نمایشی استان از هنرمندان و بازیگران تئاتر نشده است و فقط علاقمندان این هنر با عشق و علاقه خاص خود از جیب شخصی برای تئاتر هزینه می کنند.

رحیمی بزرگترین مشکل تئاتر شهرستان را نبود آموزش های آکادمیک در بین این قشر هنرمند عنوان و خاطر نشان می کند: بازیگران تئاتر در شهرستان نیاز اساسی به آموزش های دوره ای و آکادمیک مانند طراحی صحنه، نویسندگی، بازیگری، فن بیان و بدن دارند.

وی می افزاید: عدم حمایت های مالی از طرف مسئولین امر و اداره کل ارشاد استان و شهرستان مشکلی حاد برای تئاتر کاران شده است.

رحیمی ادامه می دهد: نبود بیننده تئاتر در بین مردم شهرستان به دلیل جشنواره محور شدن کارگردانان عرصه تئاتر است چرا که آنها به جای مخاطب محوری، جشنواره محوری را در دستور کار خود قرار داده اند و به دنبال مسئولین و جوایزشان هستند به جای این که هدفشان بیان مشکلات مردم و جامعه از طریق تئاتر باشد.

وی گسترش آموزش های آکادمیک در میان هنرمندان را خواستار می شود و عنوان می کند: باید دوره های آموزشی برای هنرمندان تئاتر تجربی توسط نهادهای مسئول و انجمن هنرهای نمایشی برگزار شود و درصورت امکان هنرمندان از سواد آکادمیک در رشته بازیگری برخوردار شوند.

وی می گوید: کمبود و یا به عبارتی نبود سالن های تمرین در شهرستان‌ها، جا نیافتادن تئاتر در بین مردم و جامعه، نبود حمایت های مالی ادارات متولی، بزرگترین مشکلات تئاتر در شهرستان بافق است .

رحیمی وظیفه اصلی تئاتر را روشنگری دانسته و تصریح می کند: باید مشکلات مردم و جامعه توسط هنرمندان تئاتر به تصویر کشیده شود تا هم باعث مرتفع شدن مشکلات جامعه شده و هم باعث رغبت مردم به تئاتر شود.

این هنرمند شهرستان بافق در ادامه می افزاید:هنر تئاتر شهرستان به مثابه مسافری است که گهی تند و گهی خسته میرود که یا به مقصد نمیرسد و یا درصورت رسیدن آنقدر خسته و آشفته است که نایی برای زندگی ندارد.

وی به برگزاری جشنواره استانی که قرار بود در بافق برگزار شود اشاره کرده و اظهار می دارد: به دلایلی نشد،در شهرمان حتی از داشتن یه پلاتو محروم هستیم و تا زمانی که اتحاد و همدلی در بین همه هنرمندان بوحود نیاید این مشکلات باقی است.

وی ادامه می دهد: از ۵ ماه گذشته با وجود پیگیری امام جمعه و فرماندار هنوز مشکل حقوق و دستمزد رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان حل نشده است!!!چطور ما از وی توقع داشته باشیم؟

رحیمی می گود مثلا هنین مشکل را چقدر گروههای نمایشی بافق پیگیر بودند؟؟
اصلا خیلی از آقایان آیا خبر دارند رئیس ارشاد حقوق ندارد.؟؟
شد یکبار هم از طریق اداره کل پیگیر باشیم؟؟

آنوقت چه توقعی داریم که رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با دلگرمی پیگیر مشکلات باشد وقتی ۵ ماه حقوق دریافت نکرده است؟؟

یعنی اینقدر برای اداره کل و شخص مدیر کل این قضیه سخت بوده است؟!!

رحیمی بیان می کند:بارها با انجمن نمایش یزد مکاتبه کردیم و تقاضا شد به بافق بیایند و نشستی با هنرمندان داشته باشند و از نزدیک مشکلات را لمس و پیگیر باشند ولی …

مدیر گروه هنری آرین با بیان اینکه قریب به ۷ ماه هست که درب انجمن نمایش بسته است و حکم ناصر سروی پیشکسوت تاتر و سینما به اتمام رسیده ولی هیچ کدام از گروهها حتی برای یکبار هم که شده پیگیری نکردند
رحیمی معتقد است:باید همه گروهها تلاش کنند تا دیدن تئاتر در سبد خانوار مردم خوب بافق قرار گیرد
متاسفانه گروهها فقط در مناسبتها به برگزاری جنگ شادی بسنده کرده اد و در طول سال سالنها خالی است و کسی برای دیدن تئاتر به سالن نمیرود.

رحیمی ادامه می دهد:تا آنجایی که باخبرم تئاتر های خوبی مثل پلی از جنس شیشه به کارگردانی گلستانیان و نمایش موزیکال (خاله سوسکه کجا میری)به روی صحنه رفت ولی آنطور که باید مورد استقبال قرار نگرفت باید نشست تخصصی بین هنرمندان برگزار و برای رفع این مشکلات فکری کرد.

رحیمی از پایین بودن نرخ بلیطها هم گلایه می کند و می گوید:هنور که چندین سال از برگزاری تئاتر و جنگهای شادی در مناسبتها میگذرد بلیط ۵۰۰۰ هزار تومان هست و هیچ تغییری نکرده که در استان و شهرهای تابعه مبلغ ۱۲ تا ۲۰ هزار تومان دریافت می شود.
باور کنید پول مخارج دکور و لباس و گریم و تبلیغات و … هم دستمان را نمیگیرد.

وی با اشاره به اینکه اعضای گروه با دو ماه تمرین با ۱۵ شب اجرا بالاترین مبلغی که دستشان را گرفته از ۱۰۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان بوده است عنوان میکند:باید با اتحاد و همدلی همه هنرمندان به قله های ترقی دست یابند .

وی با بیان اینکه چنانچه فرصتی در آینده پیش آید نام خواهم برد که مشکل اصلی کجاست و چه کسانی نمی گذراند این اتفاق در تئاتر بافق رخ دهد می افزاید:از شما بعنوان رسانه خواهشمندیم مشکلات را به گوش مسئولین استانی برسانید تا به خواست خدا قدم مثبتی در راستای توسعه این هنر برداشته شود.

به امید روزهای خوب برای تئاتر شهرستان


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۵۷
برچسب ها:

You cannot copy content of this page