بافق، سرزمین تنوع

دسته: مقالات
۳ دیدگاه
جمعه - 24 اسفند 1397

بافق، نامی آشنا از گذشته های دور تا کنون؛ شهرستانی که در بین سه استان و ایالت تاریخی یزد، کرمان و خراسان واقع و همواره در شمال شرق کرمان و جنوب شرق یزد در عرصه مختلف سیاسی، اجتماعی و تاریخی ایران زمین، نقش داشته است.

بافق را در صنعت و عرصه گردشگری، سرزمین تنوع می نامند چون انواع گردشگری را که در ذیل از آن نام می بریم را در خود جای داده است:

– بافق را می توان یکی از قطب های گردشگری مذهبی استان نامید زیرا وجود آستانه مبارک امامزاده عبدالله با آن گنبد گرد فیروزه ای و منحصر به فردش باعث جذب زائرین زیادی از شهرستان ها و استان های اطراف گردیده است.

– بافق به عنوان پایلوت کویرنوردی کشور انتخاب گردیده است زیرا رمل های ریگی آن در کویر کاراکال، چشم هر بیننده را به صورت سحرآمیزی مجذوب خود کرده و دوستداران ریگ نوردی را به سمت خود فرا می خواند. در اینجا آسمان و ستارگان به زمین احساس نزدیکی بیشتری کرده و بهتر و زیباتر رصد می شوند.

– بافق قطب ژئوتوریسم استان یزد است زیرا پیت دیدنی معدن چغارت هم از لحاظ پیشینه و هم از لحاظ عمق برداشت، در کشور منحصر به فرد است و موزه آهن نیز اطلاعات با ارزشی از تاریخچه معدن و معدنکاری در اختیار پژوهشگران و گردشگران قرار می دهد.

– اکوتوریسم بافق بی نظیر است و کمتر طبیعت گردی است که کوه بافق و مناظر جذاب آن را ببیند و تفاوت قابل توجه آن را با سایر کوهستان های فلات مرکزی ایران متوجه نشود. کوه بافق انواع گونه های حیات وحش بخصوص میش و قوچ و کل و بز وحشی را در خود پناه داده و به همین جهت است که پلنگ ایرانی در اینجا جا خوش کرده و زادآوری دارد. ترکیب کوهستان و ریگزار ها و تردد یوزپلنگ ایرانی و گربه وحشی (کاراکال) نیز وصف جداگانه ای از طبیعت را می طلبد.

– بافت تاریخی بافق، نمونه و مقیاس کوچکتری از بافت تاریخی شهر جهانی یزد است زیرا پدیدآورنده این آثار و ابنیه تاریخی یک نفر است و او هم محمد تقی خان بافقی است که بیش از نیم قرن حاکم یزد بوده است.

نوروز و تعطیلات نوروزی سال ۱۳۹۸ در پیش است و مردم و مدیران شهرستان بافق آماده می شوند که از عمق وجود پذیرای مسافرین و گردشگران نوروزی در زادگاه وحشی بافقی شاعر پر آوازه قرن دهم شوند.
شاهراه ریلی کشور از بافق عبور می کند و در هر نقطه کشور که باشی، قطارهای مسافربری شما را به پنج راه ریلی کشور می رسانند؛ بزرگراه یزد – بافق هم تکمیل شده و می توانید آسوده خاطر به این سرزمین مسافرت نمایید؛ به غیر از دو هتل چهار ستاره و سه ستاره، ۱۲ بومگردی با انواع سلایق در خدمت شما بوده و جدا از حسینیه ها، کاروانسرا ها، قلعه ها، آب انبارها و خانه های تاریخی، نخلستان های اطراف شهر نیز دیدن داشته و روستاهای هدف گردشگری در بخش مرکزی و منطق سبزدشت آماده شده اند تا مقدم شما را گرامی بدارند.

محمد زاده رحمانی
فرماندار شهرستان بافق


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۶۵
برچسب ها:
دیدگاه ها
علی اصغر رنجبر بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 25 اسفند 1397 - 12:15 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام ودرود میفرستم به شخصیت برجسته، لایق وشایسته پرتلاش وباهمت جناب آقای مهندس زاده رحمانی فرماندارعزیز شهرمان که به این زیبایی بافق را توصیف نموده ودرعین حال که این بزرگ مرد غیربومی است از بافق اطلاعات کامل ودقیق دارد وآمادگی خود ودیگرمسوولین را اعلام نموده تا هموطنان عزیز ازسراسرکشورباخیال راحت به این شهرکویری سفرکنند وازجاذبه های تاریخی وطبیعی وزیبای این شهر دیدن فرمایند وما بافقیها با کمال افتخار درخدمت مسافرین عزیز هستیم .قدم برچشم

باران این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 25 اسفند 1397 - 7:07 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

درود وخداقوت به فرماندارمحبوب شهرمان و هزاران آفرین به قلم شیوایتان که در وصف بافق درعین حال که شرحی کوتاه بود بسیارجذاب و دلنشین به رشته تصویر در اوردید. از تعریفتان از بافق ادم حس یک شهروندمتعصب بافقی بهش دست میده تا غیربافقی مسوول. ولی حقیقت اینه که رییس اجرایی یک شهر باید هم مثل شما خودش رو از مردم وشهری که در اون خدمت میکنه بدونه. پاینده و برقرار باشید جناب مهندس

ناشناس این نظر توسط مدیر ارسال شده است. سه‌شنبه 28 اسفند 1397 - 10:44 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

اگر بافق اینقدر زیبا و جذاب و دوست داشتنی هست چرا آقای زاده رحمانی شما که محل خدمتتون بافق هست ولی محل زندگی تون یزده؟؟؟!

You cannot copy content of this page