نتیجه ی بی نتیجه جلسه اخیر مجمع هم اندیشی شهرستان بافق

دسته: مقالات
یک دیدگاه
چهارشنبه - 29 اسفند 1397

توجه توجه ، صدایی که هم اکنون می شنوید صدای آژیر خطر است ، از این لحظه تنها فرصت کوتاهی دارید تا . . .

چند سالی است که نفراتی از اهالی شهر دور هم جمع شده و مجمعی به نام هم اندیشی شهرستان را تشکیل داده اند. هر سال چند مرتبه دور هم جمع می شوند و نظراتی را ارائه می نمایند که هر نظر در جای خود قابل تامل است.
امروز که روز پایان سال ۱۳۹۷ می باشد به رسم هر سال این مجمع تشکیل شد و دیدگاههای مختلفی اما … در آن بیان گردید و من اخبار آن را لحظه به لحظه از کانال تلگرامی سایت بافق فردا رصد می کردم که این خبر رسانی نیز جای تشکر دارد.
هر لحظه که خبر به اصطلاح جدیدی می آمد تکرار خبر قبلی بود و من هم از اصل خبر و هم از تکرار آن و از آن بدتر از نوع برخورد با آن عصبانی تر می شدم. گویی هیچ کدام از افرادی که در این جمع برای هم اندیشی وارد شده بودند هیچ صحبت آماده شده ای از قبل نداشته و صرفاً جهت عقب نیفتادن از قافله اظهار نظر می کردند. البته این صحبت من تا اینجا در مورد مسئولینی که مرتبط با موضوع هستند نیست ولی در ادامه تمام صحبت من در مورد همان مسئولین و دیدگاههای آنان است.
تا آنجا که من در رسانه پیگیری می کردم موضوع هم اندیشی نخبگان بافق تنها معادن کوشک و بیشه در و عوارض معادن بود، مثل اینکه مشکلات بافق تا به امروز کاملا حل شده است و همین یکی دوتا مانده و نیازی به هم اندیشی برای آینده نیست.
در زیر به برخی از آنها (باستناد کانال تلگرامی بافق فردا) اشاره می کنم:
آقای محمدی رئیس شورای اسلامی شهر بافق: “معادن بیشه در و کوشک با توجه به تخریب محیط زیست و برداشت ذخیره های معدنی هیچگونه کمکی به شهر نمی کنند”، ” شرکت سنگ زاگرس که بهره بردار معادن سنگ زینتی بیشه در هست تاکنون هیچ عوارضی نپرداخته و حتی اجازه بازدید از خسارتی که به محیط زیست وارد کرده نمی دهد” و . . .
آقای محمد رنجبر رئیس شورای اسلامی شهرستان بافق: “چرا محیط زیست و منابع طبیعی در رابطه با تخریب بیشه در سکوت کرده اند ” ، ” به تمدید مجوز شرکت سنگ زاگرس معترضیم” و . . .
عباسی عضو سابق شورای اسلامی شهر بافق: ” شرکت سنگ زاگرس و معدن کوشک گردن کلفتی می کنند و . . . ”
قاسمزاده سردبیر سایت بافق فردا: ” بافق باید تکلیفش را مشخص کند آیا به خاطر اینکه برداشت سنگ های بیشه در محیط زیست را تخریب می کند و موجب به هم خوردن اقلیم شهرستان می شود با برداشتن مخالفیم یا چون عوارضش را پرداخت نمی کند” ، ” اگر عوارض معدن نباشد آبادانی بافق چگونه محقق خواهد شد؟”
حجت الاسلام سلیمانی امام جمعه بافق: ” چرا معدن کوشک برای بافق قدمی بر نمی دارد؟” ، “اگر معدنی عوارض قانونی خود را نمی پردازد نهادهای قضایی و نظارتی ورود کنند” ، “معادن که فوق العاده دارند از بافق می خورند آیا می دانند میزان سرطان در بافق خصوصاً سرطان پوست چقدر است؟”
صادقی فعال اجتماعی: بخشی از عوارض معادن به آموزش و پرورش اختصاص یابد”
کریمی رئیس پژوهشکده معدن : ” خواهش می کنم مسئولان واقعاً مسیر تولید را هموار کنند” ، ” برخی افراد وجود دارند رقم میلیاردی باج می خواهند” ، “انتظار از معدنکار قانونمند شود”.
مهدی رنجبر رئیس شورای اسلامی شهرستان بافق در دوره چهارم: ” به غیر تخریب وحشاتناک معادن کوشک و بیشه در که در جلو انظار است، در پس نهان معادنی مانند طبرکوه شامل چندین معدن خورد و کلان برای عدم پرداخت و دور زدن قانون نیز وجود دارند که می بایست مورد مداقه قرار گیرند”.
اختر عبدالهی فعال اجتماعی: “چرا عوارض معادن در زمینه فرهنگ و ادبیات سرمایه گذاری نمی شود؟” ، “اگر مسئولین محکوم به سکوت هستند در قبال معادن بیشه در و . . . به مردم بگوئید وارد میدان شوند”.
سرپرست کارگاه معدن آرتین: “مشکلات زیادی متحمل شدیم تا معدن راه اندازی شد”
مهندس فلاح سرپرست شرکت سنگ آهن مرکزی: ” شرایط کنونی کسب و کار سخت است” ، ” معدن داران بخشی از مشکلات را به دوش می کشند و چوب آن را می خورند” “حفظ اشتغال موجود سخت است و کارگران با و ضع معیشتی الان باید حقوقشان به موقع پرداخت شود”، ” باید وابسته به عوارض نباشیم”.

به کجا چنین شتابان؟
شاید به جرات بتوان گفت محور اصلی کلیه اظهار نظرها معادن بیشه در و کوشک بوده اند. شروع این موضوع جای تامل دارد و نحوه پایان آن بیشتر جای تفکر. چند سوال از مسئولین جا مانده است که برخی از آنها را اینجا مطرح می کنم: مسئولیت شما در قبال صنایع و زیرساخت های آنها چیست؟ یا یهتر بپرسم زیرساخت جهت جذب سرمایه گذار چیست؟ هموار نمودن مسیر تولید چگونه محقق می شود؟ آیا دفاع از حقوق کارگر نابود کردن کارفرما است؟ آیا شما مشکلات سرمایه گذار را می دانید؟ آیا احداث جاده روستایی با سرمایه گذار است؟ مگر شما داد عوارض قانونی را نمی زنید، علت جذب سرمایه گذار چیست و چرا باید سرمایه گذار از جیب خود به شهر کمک کند؟ اشتغال زایی چگونه محقق می شود؟ آیا از قوانین و آئین نامه ها محیط زیست و منابع طبیعی در مورد معادن اطلاعی دارید؟ راستی، شما اطلاع دارید چند درصد مردم شهرستان زیر خط فقر هستند؟
مطمئنم (امیدوارم) کلیه مسئولین شهرستان جواب این سوال ها را می دانند و من نظر شخصی خود را به عنوان یک شهروند که درگیر مسائل سرمایه گذاری در خارج از این استان است مطرح می کنم:
اینکه چگونه می شود سرمایه گذاری بر سر زبان ها می افتد و چنین حملاتی به او می گردد که در پایان هم مسئولین شهرستان وارد شده و چوبه دار را برای او مهیا می کنند ریشه در قوانین و آئین نامه های دست و پا گیر و فساد موجود در سیستم اداری دارد. اگر از همان روز اول کلیه امور یک سرمایه گذار مطابق با ضوابط و قوانین پیش می رفت و قانون های دست و پا گیر به صورت کارشناسی و تخصصی از سر راه برداشته می شدند در اینجا هر کس وظیفه خود را می دانست. دیگر بر کسی پوشیده نیست که جهت دور زدن این قوانین چه اتفاقاتی می افتد و در خوشبینانه ترین حالت زیر سبیلی رد می شود و از اینجاست که سرمایه گذار به ناچار یک غده سرطانی کوچک را در وجود خود می کارد. حرکت آغاز شده و سرمایه ای آورده می شود، در این بین یک اژدهای دوسر به سرمایه گذار خطر را گوشزد می کند که تو این قانون را دور زده ای و من در جریان هستم و . . .
این را برای نخبگان عزیز شهرم گفتم که به نظر شخصی من آنها در اینجا صرفاً تحریک شده اند و بهتر است با دید یک سرمایه گذار نیز به موارد معادن کوشک و بیشه در ورود کرده و هر مطالبه ای را با سیر مراحل قانونی و درک این مطلب که بسیاری از قوانین ما دست و پاگیر می باشند و حمایت از سرمایه گذار هر چند که گردن کلفت است لازم می باشد طی کنند.
اینها که تا اینجا بیان شد مقدمه ای چند خطی جهت نتیجه گیری جلسه بی نتیجه مجمع هم اندیشی شهرستان بافق بود.
و اما خطر . . .
اینکه جلسه هم اندیشی به چه هدفی بوده وچه هدفی را دنبال می کند بماند برای بعد!
ما همگی یک نقطه مشترک در شهرستان داریم ، فارغ از جناح های سیاسی و مسئولیت های خود پیشرفت شهرستان در اولویت اول می باشد. این پیشرفت در هیچ کجای دنیا محقق نشده است مگر با کارهای واقعاً کارشناسی و تخصصی در خصوص جذب سرمایه گذار. از دیدگاه من سرمایه گذار شخص حقیقی و یا حقوقی می باشد که حاصل دسترنج فکر خود را (چه درست و چه غلط) جمع کرده و جهت پیاده سازی فکر اقتصادی جدید هزینه می کند. مطمئناً در فکر خود در خصوص پیاده سازی بنگاه اقصادی جدید مواردی را در نظر می گیرد که تنها به اولین آن اشاره می کنم:
آیا در محل پیاده سازی این کار اقتصادی معارض محلی وجود دارد یا نه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جواب این سوال یک کلمه است و عکس العمل سرمایه گذار یک سرنوشت
حال باید از مسئولین شهرستان پرسید بازخورد این نحوه برخورد شما با سرمایه گذار هرچند به قول شما گردن کلفت چه جوابی را برای سوال سرنوشت ساز می سازد؟
خطر این کلمه آخر ” می سازد” .
کلیه برخورد مسئولین و تک تک مردم سازنده جواب های در ذهن سرمایه گذار است که خود آینده شهر را تعیین می کند.
کل این مطلب را ننوشتم که بگویم قانون رعایت نشود، بلکه از مسئولین بخواهیم به هر موضوعی عکس العمل صحیح و با فکر نشان دهند تا آینده شهرستان به دلیل یک بی فکری نابود نشود.

س. ط


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۴۷۲
برچسب ها:
دیدگاه ها
آشنا این نظر توسط مدیر ارسال شده است. پنج‌شنبه 1 فروردین 1398 - 9:31 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

قلمت درست آقای س.ط
کاش به جاده سرمایه‌گذاری دوطرفه نگاه میکردیم

You cannot copy content of this page