یزد | رسم شیرین، شیرین کردن تنه زردآلو در قطرم + تصاویر

دسته: روستا
یک دیدگاه
جمعه - 9 فروردین 1398

مردم روستای قطرم و روستاهای همجوار در آیینی شیرین و دلنشین، همزمان با اعیاد بویژه عید نوروز، اقدام به برگزاری رسمی با عنوان «شیرین کردن تنه درخت زردآلو» می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، بانوان روستا تنه درختان زردآلویی را که در طی یکسال جمع‌آوری کرده‌اند درون تشت ریخته و بر روی آن آب می‌ریزند، این کار به مدت یک هفته انجام و هر روز آب این تشت عوض می‌شود و بعد تنه درخت را درون دیگ یا به قول محلی‌ها «قزغن» ریخته و آن را روی آتش می‌گذارند.

IMG_20190329_164643_243
البته هنوز مرحله شیرین کردن تنه درخت زردآلو به نیمه رسیده و باید آب جوشیده برای مدتی خالی و باز روی آتش جوشانده شود، در آب این دیگ مقداری نمک نیز اضافه می‌کنند.

در مرحله آخر جوشاندن، چند دانه‌ای توسط بانوی خانه چشیده می‌شود و چنانچه مزه تلخی به زبان نرسد، تنه‌ها را در محلی که آفتاب‌گیر باشد خشک می‌کنند؛ این رسم معمولا به منظور فراهم کردن آجیل در ایام گذشته انجام می‌شده که بعضا امروزه نیز برخی از بانوان هنوز این یادگاری را به ارث برده و آن را انجام می‌دهند.

IMG_20190329_164637_166
پوست تنه درخت زردآلو پس از چندین بار جوشاندن سست شده و به اصطلاح خندان یا به اصطلاح محلی”جیقو” می‌شود البته اینکه برای جلوگیری از خراب شدن دندان می‌بایست با دسته هاون یا گوشت‌کوب تنه آن را بیرون آورد.

در برخی مواقع که بانوی خانه حوصله زیادی به خرج دهد، مغز را خارج کرده و سپس آن را کمی تفت می‌دهد و درون آجیل‌های شب عید قرار می‌دهد تا اهل خانه و میهمانان از این خوش سلیقگی لذت ببرند.

IMG_20190329_164634_902
در ایام قدیم یکی دیگر از تنه درختان که شیرین می‌شد تنه درخت بادام کوهی بود، این تنه نیز به اصطلاح محلی «تنو» نام داشت و مراحل یاد شده برای شیرین کردن طی می‌شد.

بادام کوهی درختی با گل‌های سفید رنگ که قبل از رویش برگ‌ها در اوایل فروردین ماه ظاهر می‌شود، این درختچه‌ای بسیار مقاوم و در اواخر اسفند ماه با شکوفه بسیار زیبا در دره و کوهستان‌ها می‌روید.

کثرت دانه‌ها نیز بستگی به بارندگی دارد و چنانچه نزولات آسمانی در آن سال خوب باشد تمام شاخه‌های این درختان پر از دانه‌های بادام وحشی می‌شود.

IMG_20190329_164630_020
بادام کوهی دارای شکلی کوچک با پوسته محکم و هسته‌ای بسیار تلخ است که مغز این گیاه به علت داشتن کلسیم زیاد در درمان و پیشگیری از پوکی استخوان بسیار مفید است.

تصویر: فاطمه دهقان قطرمی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۶۲۰
برچسب ها:
دیدگاه ها
ع این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 10 فروردین 1398 - 8:53 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام. بهتر بود به جای تکرار کلمه تنه درخت زردآلو می گفتند تنه میوه زردآلو.کمی فکر کنید.

You cannot copy content of this page