ناخرسندی بافقی‌ها از نازکی نان و کلفتی کار!

دسته: اجتماعی , اقتصادی
بدون دیدگاه
پنج‌شنبه - 12 دی 1398

بررسی‌های میدانی خبرنگار ایرنا از سطح شهر نشان می‌دهد که قیمت نان در نانوایی‌ها در سکوت مسوولان افزایش داشته و موجب گله مردم شهرستان شده و آنچه این نارضایتی را تشدید می‌کند اینکه در گویش محلی از چانه خمیر پیکو (مشکون) می گیرند که با این اوصاف افزایش نرخ مهمترین قوت شهروندان از ۴۰ درصد هم عبور کرده است.

یک بانوی میانسال بافقی که پنج عدد نان تافتون خریداری کرده بود به ایرنا گفت: قبل از گرانی این تعداد نان ۴۵۰ تومان بود ولی امروز ۶۰۰ تومان خریداری کردم ضمن اینکه وزن و گردی آن کوچکتر شده است.

وی افزود: افزایش نرخ نان در هشتم دیماه همانند بنزین در سکوت انجام شد و مردم غافلگیر شدند و بعضا پول به قدرکافی برنداشته بودند که مجبور شدند در نانوایی تعداد کمتری نان خرید کنند.

یک مرد ۶۰ ساله بافقی هم گفت: مسوولان ارشد کشور گفتند و اطمینان دادند هیچ کالایی به خاطر افزایش نرخ بنزین گران نمی‌شود ولی اینگونه نبود و بسیاری از کالاهای اساسی که با خودروهای بنزین سوز از مرکز استان مسافت ۱۱۰ کیلومتری را تا بافق طی می‌کند بیش از ۲۵ درصد افزایش قیمت دارد.

محمد رضا رنجبر خطاب به مسوولان افزود: مردم ایران اسلامی انسان‌های شریف نجیب و پر از استقامت و پایبند به ارزشهای انقلاب هستند باید قدر آنها را بدانند زیرا این ملت بود که تحت رهبری امام راحل هشت سال جنگ تحمیلی را اداره کرد و نگذاشت یک وجب از خاک ایران تجزیه شود و هنگام سازندگی تحت زعامت رهبر فرزانه، آبادانی را به کشور برگرداند.

وی خود را کشاورز و دارای چند سرعائله معرفی کرد و با بیان اینکه با مشقت زندگی می‌کند و گاهی محصول زراعی و باغی دارد و سالی هم هیچ گفت: بیشترین غذای مصرفی خانواده ، خوراک نان است و خرید آن برایم سخت است.

 رنجبر تصریح کرد: این رویه که در پیش است تا نوروز ۹۰ درصد کالاها افزایش قیمت دارند که واقعا برای افرادی مثل من طاقت فرساست و مسوولان دولتی هم این گرانی‌ها را به نوعی توجیه می‌کنند.

بانوی دیگری که فرزند خردسالش را در منزل جا گذاشته بود با عجله گفت: افزایش ۳۵ درصدی نان با کوچک شدن وزن چانه نوبره و باید به مسوولان آفرین و تبریک گفت چون قول داده بودند تا پایان دولت هیچ چیز گران نمی شود اما هم وزن کم چانه خمیر را باید تحمل کنیم هم قیمت گران نان را.

این بانو خانه دار افزود: هنوز از حال و هوای گرانی بنزین بیرون نیامدیم که باید افزیش نرخ نان را تجربه کنیم درحالی که بسیاری از کالاهای اساسی و لوازم خانگی افزایش قیمت دارند که این اقدام اجحاف به مصرف کنند و تضیع حق مردم است.

رییس اتحادیه نانوایان شهرستان بافق روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: افزایش خمیرمایه، دستمزد کارگر، پلاستیک و بالا رفتن حق بیمه کارکنان نانوایی و کمی هم قیمت کرایه حمل آرد باعث افزایش نرخ میانگین ۳۳ درصدی نان شده است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۳ فقط ۹ درصد افزایش نرخ نان را داشتیم افزود: اتحادیه نانوایان استان یزد یک سال است که پیگیر بالا بردن نان نانوایی‌های یارانه‌ای پز و آزاد پز است که پس از گذشت پنج سال اوایل دیماه ۹۸ دولت مجوز تغییر قیمت نان را به استان‌ها داد.

این مسوول کم شدن چانه خمیر را تائید و بیان کرد: چنانچه از چانه کم نشود باید بیش از ۴۰ تا ۴۵ درصد نان افزایش قیمت داشته باشد تا برای نانوا مشکل اقتصادی پیش نیاید.

معاون اتاق اصناف بافق هم به ایرنا گفت: هم اینک ۴۵ واحد نانوایی یارانه پز و آزاد پز در شهرستان فعال است و ۱۳۰ نفر در این واحدها به کار اشتغال دارند.

محمودحاجی حسنی، تافتون پزی، بربری، لواش، سنگک، کرنو، سه واحد نان فانتزی و هفت واحد آزادپز را از نانوایی‌های فعال شهرستان بافق برشمرد.

وی در واکنش به گران شدن قیمت نان و نظارت‌های اتاق اصناف بر نظارت بر اجرای قیمت‌های مصوب اخیر و برخورد با هرگونه گرانفروشی نان اظهار کرد: نکته قابل توجه آن است که قیمت نان در پنج سال گذشته هیچ افزایش نداشته و این در حالی است که با در نظر گرفتن افزایش دستمزدها، افزایش قیمت انرژی و بالارفتن هزینه‌ها طی این مدت منطقی بود که قیمت نان اصلاح شود.

ماهانه ۳۵۰ تن آرد در شهرستان بافق به نان تبدیل می‌شود که ۱۱۵ تن یارانه‌ای و بقیه نیمه یارانه‌ای است.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق – یزد در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق مرکز استان قرار دارد.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۰۱
برچسب ها:

You cannot copy content of this page