بزرگمردی که در سال وبایی جانش را فدای مردم بافق کرد

دسته: عمومی
۶ دیدگاه
جمعه - 8 فروردین 1399

حدود صدسال پیش( ۱۲۴۹شمسی)که وباوقحطی خانمانسوز، میلیون‌ها ایرانی را به کام مرگ فرستاد، اهالی بافق هم ازشرش بی نصیب نماندند. آماری از مبتلایان و تلفات آن در بافق در دست نیست ولی بنا برخاطرات بزرگان، همه به کوه ها و دشت های اطراف فرارکرده بودند و کسی نبود که جنازه ها را کفن و دفن نماید و یک سوم جمعیت چند هزار نفره بافق از بین رفتند.

بزرگترها در خاطرات شنیداری از عالمی پرهیزگار نام می‌برند که برخلاف بقیه به تنهایی تاآخرین لحظات عمرش درکنار مردم ماند و مشغول کفن و دفن جنازه های رها شده در کوی و برزن بافق به ویژه صحن و سرای امامزاده عبدالله ع که مرکز تجمع تلفات بود گردید و عاقبت خود نیز به وبا مبتلا و ازدنیا رفت.! اوکه بود؟
ملاعلی بافقی فرزند ملا غلامرضا از عالمان دینی بافق و از اجداد خاندان طلابی امروزی در سده ۱۴قمری بود. او پس از تحصیلات مقدماتی در بافق از محضرآیت الله سیداحمد مدرس و علامه جهانگیرخان قشقایی در گذشته به سال۱۲۸۹ش.دریزدواصفهان وسپس آیت الله سیبویه درمدرسه سلیمان خان مشهد بهره ها برد وآنگاه به نجف اشرف عزیمت نمود. وی پس از تکمیل تحصیلات به بافق
باز گشته و به تبلیغ علوم دینی در مسجد حاج حسین پرداخت و در سال وبایی درگذشت و در صحن امامزاده عبدالله ع به خاک سپرده شد. روحش شاد🙏
سیدمحمد میرسلیمانی بافقی


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۵۶۵
برچسب ها:
دیدگاه ها
علی جواهری این نظر توسط مدیر ارسال شده است. جمعه 8 فروردین 1399 - 8:30 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

باسلام . ضمن تشکر از نویسنده ی متن
بنده به عنوان یک بافقی چند سوال از نویسنده ودارم
اول اینکه همه به کوه و دشت های اطراف فرار کردند و کسی نبود که جنازه ها رو کفن کند ؟ منظور از همه چه کسانی هست ؟؟
منظور کسانی هست که وظیفه ی کفن و دفن میت ، و انجام کارهای مربوط به دفن جان باختگان رو داشتند فرار کردند ( دیگر عالمان ) یا منظور نویسنده کل مردم هست !!!؟
دوم اینکه آیا در بیان این جور مسائل میشود تنها به نقل قول های شنیداری بسنده کرد و البته که در هر واقعه تاریخی هر کس از دید خود و در اطراف خود وقایع رو بررسی و نقل میکند و جامعیت ندارد
و در آخر بنده سر تعظیم فرود می‌آورم در برابر عظمت شرافت بزرگ مردان و بزرگ زنان کشور در طول تاریخ که به این مردم شریف خدمت کرده اند .

ح_ا_ا این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 9 فروردین 1399 - 4:15 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

آقا سلام
حدود صد سال.یابیش ازصدسال. ۱۲۴۹؟

    سیدمحمدمیرسلیمانی بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 16 فروردین 1399 - 1:51 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

    سلام وعرض ادب جناب جواهری عزیز. ببخشین که دیر متوجه سووالات شدم
    ۱-منظور همه مردم عادی هستن که از خوف ابتلا به وبا به اطراف بافق رفتند و داخل شهر یا بخش آنروز بافق تقریبا خالی شده بودحتی گفته شده که بعضی خودرا داخل کنو (سوراخهایی شبیه قبر در حالت نشسته یا خوابیده )محبوس می کردند و بعضا می مردند که البته چون جای شک بود ذکر نکردم. افرادی که براثر ابتلا در خانه ویا کوچه وبازار مرده بودند سایرین از ترس ابتلا به آنها نزدیک نمی شدند .آنچه ازبزرگان نقل شده اینکه سایر روحانیون هم برای دفن اجساد اقدامی نداشتند یا در محل نبودند و این بزرگوار تنها روحانی بود که خطر ابتلارا به خود خریده و شروع به انجام آداب تدفین نمود و خودنیز مبتلا گردید.
    ۲- اگر تنها سند دردسترس شنیداری باشد و یا اینکه مطلب شنیده شده ای به قول علما حالت شیوع یافته باشه یعنی خیلی ها آنرا نقل کرده باشند و به اصطلاح نقل مجالس شده باشد می تواند مورد استنادقرار گیرداگرچه باید مورخ به حداقل آن اکتفا نماید.حتی بسیاری از قوانین زبان ها مخصوصا در زبان وادبیات عربی تحت عنوان سماعی مورد استناد زبان شناسان هست .در این مورد هم کهنسالان بافقی خاطراتی را از پدرانشون نقل کردن که قابل توجه است وایثار مرحوم ملا علی یا به قول بعضی آشیخ علی را از زبان بزرگان زیادی بنده شنیده بودم.
    ازاینکه دغدغه زیبای خودرا بیان کردید و مطلب را مورد نقد قرار دادید سپاسگزارم.

    سیدمحمدمیرسلیمانی بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 16 فروردین 1399 - 1:59 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

    سلام و عرض ادب.از انجا که تاریخ دقیق تولد و فوت مرحوم ملا علی در دسترس نبود و فقط در شرح زندگانیشون گفته شده از شاگردان علامه جهانگیر خان بودن و تاریخ تولد وفوت مرحوم علامه مشخص بود واز طرفی حدود ۷ مرتبه در آن زمانها ایران عزیر مورد حمله بیماری وبا و یا تیفوس قرار گرفته بود حمله سال ۱۲۴۹ شمسی بیشتر به واقعیت و ایام زندگانی مرحوم ملا علی نزدیکتر است لذا با عنوان حدود صد سال ذکر کردم.از عنایت شما ممنونم دوست عزیز.

علی اصغر رنجبر بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. شنبه 9 فروردین 1399 - 8:32 ب.ظ پاسخ به دیدگاه

سلام ودرود بر استاد بزرگ وارجمند جناب آقای میرسلیمانی بزرگوار

    سیدمحمدمیرسلیمانی بافقی این نظر توسط مدیر ارسال شده است. دوشنبه 18 فروردین 1399 - 9:13 ق.ظ پاسخ به دیدگاه

    درود و عرض ادب جناب آقای رنجبر عزیز.از اظهار لطف و محبتتون بی نهایت سپاسگزارم.

You cannot copy content of this page