از زبان یک کشاورز بافقی مطرح شد:مشکلات کشاورزی و نقاط قوت و ضعف جهاد کشاورزی بافق

دسته: کشاورزی،دامداری و شیلات
بدون دیدگاه
دوشنبه - 26 خرداد 1399

babf3782-cdd7-4a6c-8fa4-792dade2e531

به مناسبت هفته جهاد کشاورزی و برای آگاهی از مشکلات تولید در عرصه کشاورزی،به سراغ یکی از کشاورزان بافقی رفتیم و در این زمینه با وی گفتگو کردیم.
محمد دهقان قطرمی در ابتدای این گفتگو، ضمن تبریک هفته جهاد کشاورزی خدمت جهادگران عرضه تولید و کارکنان جهاد کشاورزی که تمام هم و غم خود را برای رفع مشکلات و بهبود وضعیت کشاورزی و دامپروری صرف می کنند به خبرنگار «بافق فردا» گفت:مشکلات کشاورزی در بافق به طور کلی به چند دسته تقسیم می شود، برخی مشکلات طبیعی است که معمولا برای رفع آن کمتر کاری از دست کشاورز بر می آید اما با برخی تدابیر می توان تا حدودی از خسارات در این بخش کاست.
وی ادامه داد: نمونه ای از این مشکلات طبیعی مربوط به خاک، شوری، سختی و سفتی آن است که این مشکل را می توان با روش های مختلف اصلاح کرد، اما مشکلات مربوط به شوری و سنگینی آب و بالا بودنEC در منطقه که باعث شده مقدار محصول و تولید تا حدودی کاهش یابد مشکلی است که رفع آن بسیار هزینه بر و مقرون به صرفه نیست.
این کشاورز بافقی وضعیت اقلیمی نامساعد از گرمای زیاد و مدت دار که موجب تخریب و آفتاب سوختگی محصولات می شود و نمونه آن در سال گذشته باعث شد درصد زیادی از محصول پسته بافق به این دلیل از بین برود تا سرمازدگی و حتی تغییرات دما در زمان شکوفه و گل دادن که گاهی منجر به ایجاد مشکل و از بین رفتن محصولات می شود را از دیگر مشکلات کشاورزی دانست و گفت: در این این زمینه گاهی اطلاع رسانی جهاد کشاورزی و اداره هواشناسی می تواند راهگشا باشد مثلا با آگاهی از جریان هوای سرد می توان اقدام به ایجاد آتش و دود در محیط اطراف درختان نمود و خسارات را کاهش داد.
دهقان وزش بادهای طوفانی و گرد و خاک همراه آن را از دیگر مشکلات طبیعی و اقلیمی منطقه عنوان کرد و ادامه داد: معمولا این مشکل خسارت زیادی به برگ،درخت و محصول می زند. ریزش تگرگ، باران های شدید و رگباری نیز از دیگر مشکلات طبیعی در کشاورزی است.
این فرهنگی بازنشسته برخی از مشکلات انسانی و مدیریتی را نیز از مسائل دیگر بخش کشاورزی قلمداد کرد و گفت: نبود برنامه های ترویجی برای آگاهی بخشی یا عدم حمایتهای لازم از کشاورز از عمده مشکلات این بخش است.
محمد دهقان افزود: در زمینه نهاده های کشاورزی و دامی، کشاورزان دارای مشکلات عدیده ای هستند از کیفیت پایین سم و کود گرفته تا نحوه غلط سمپاشی و دفع آفات بطوری که متاسفانه نظارت لازم بر کیفیت تولید کود و سم نیست و معمولا خصوصیاتی که بر روی کیسه های کود یا بطری ها سم درج شده در داخل آن وجود ندارد و از طرفی قیمت بسیار بالای سم و کود کشاورز را دچار مشکل می کند چون در بسیاری از موارد کشاورز نقدینگی لازم برای تامین سم و کود را ندارد و عدم تامین آن او را دچار خسارت می کند و انتظار است جهاد کشاورزی در این زمینه از طریق تسهیلات کم بهره با کشاورز همکاری کند و مشکل نقدینگی را حل کند.
این کشاورز بافقی در خصوص انتقادات وارد به جهاد کشاورزی گفت: همانطور که قبلا هم گفتم نبودن برنامه های ترویجی برای کشاورزان باعث شده کشاورز با نیازهای گیاهان و محصولات کشاورزی یا نوع و میزان استفاده از سموم و کود یا زمان مناسب استفاده از آن آگاه نباشد و گاه عدم رعایت همین موارد باعث شده خسارات جبران ناپذیر به او وارد شود مثلا در این زمینه بارها دیده و شنیده ایم در برخی موارد افرادی که از رفسنجان و نوق یا سایر مناطق برای کشاورزی و پسته کاری به بافق آمده اند توانسته اند محصول بیشتر و با کیفیت بالاتر در هکتار از کشاورز بافقی برداشت کنند چون شناخت کافی و لازم را داشته اند و مشکل نقدینگی را نیز ندارند.
دهقان افزود: هر چند سازمان جهاد کشاورزی یک سازمان تولیدی است و کشاورزی اهمیت دو جانبه تولید و اشتغالزایی دارد اما در بافق معمولا به عنوان اشتغالزایی و تولید ارزشی برای آن قائل نیستند چرا که کشاورزی برای بسیاری از مردم شغل دوم، سوم و یا حتی چندم محسوب می شود و در چند سال گذشته هم که ساخت خانه باغ برای تفریح در اولویت قرار گرفته و صدمات زیادی به کشاورزی و تولید زده است.
این کشاورز بافقی در خصوص فعالیتهای مثبت جهاد کشاورزی بافق در چند سال اخیر گفت: در زمینه بازار و خرید سیستم فراوری محصولات و نگه داری محصولاتی همانند خرما در سال های اخیر اقداماتی صورت گرفته و کارگاههای فراوری خرما راه اندازی شده اما نیاز است یکسری از اقدامات دیگر انجام شود.
محمد دهقان قطرمی در خصوص انتظاراتش از جهاد کشاورزی نیز گفت: در مرحله اول برگزاری برنامه های ترویجی و حمایت آموزشی متناسب با زمان برای کشاورزان، انجام تحقیقات لازم و اطلاع رسانی به مردم در این زمینه که چه نوع گیاهی در شرایط اقلیمی بافق موثر و سازگار است، ، تامین مالی با هماهنگی شرکتهای تعاونی، تامین نهاده ها و سم و کود برنددار و تاثیر گذار برای کشاورزان در اولویت است همچنین وجود آزمایشگاه خاک یکی از ضروریات است و لازم است جهاد کشاورزی از هر مزرعه یک یا دو نمونه گیری از خاک انجام دهد و به کشاورز اعلام کند که برای بهبود وضعیت چه اقدامی انجام دهد.

۷۲۶۶fd89-0b2f-426e-9744-72a5111b2bba


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۸۵۹
برچسب ها:

You cannot copy content of this page