۳۰ سال بهروزی یک بهورز بافقی

دسته: علمی - پزشکی , عمومی
بدون دیدگاه
چهارشنبه - 12 شهریور 1399
۳۰  سال بهروزی یک بهورز بافقی

افرادی از ميان مردم به پا خاسته اند و برای خشنودی و رضایت باریتعالی و ارتقاء سلامت مردم روستا و زادگاهشان تلاش می کنند.

افرادی از میان مردم به پا خاسته اند و برای خشنودی و رضایت باریتعالی و ارتقاء سلامت مردم روستا و زادگاهشان تلاش می کنند.

افرادی بومی و آشنا به آداب و رسوم و زبان دیار خود.

آنان که همواره برای تامین و حفظ سلامت مردم روستا و آبادیش می کوشند و با علمی که فرا گرفته اند در راستای تحقق اهداف بهداشتی مردمانش گام های مثبتی برمی دارند.

نامگذاری ۱۲ شهریور ماه به عنوان روز بهورز بهانه ای شد تا گفتگویی با یکی از بهورزان شهرستان بافق که به تازگی به کسوت بازنشستگی نائل آمده است ترتیب دهیم.

صدیقه ابراهیمی بهورز خانه بهداشت روستای مبارکه و شهرک آهنشهر که خدمات بهداشتی خود را برای مردم روستای قطرم نیز ارائه می داده است در این گفتگو با بیان اینکه ۱۲ شهریور در سال ۱۳۶۳ از سوی وزارت بهداشت و درمان به نام بهورز نامگذاری شده است گفت: دولت برای خدمت رسانی بهداشتی اقدام به تاسیس خانه های بهداشت در روستاها کرد.

وی با اشاره به اینکه به منظور تامین کادر و پرسنل درمان این خانه ها، افرادی پرورش یافته و آموزش های لازم را فرا گرفتند عنوان کرد: واکسیناسیون،مراقبت از کودکان زیر ۵ سال،بیماران واگیردار و غیرواگیر،بهداشت محیط و حرفه ای، بهداشت مدارس،کاهش میزان مرگ و میر در روستا، آموزش مادران باردار، مراقبت از سالخوردگان  و…از جمله مهمترین فعالیت های بهورزان است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه یک بهورز باید قادر باشد مهم ترین مفاهیم بهداشتی و نکات آن را به بهترین زبان و الفاظ برای روستائیان بازگو کند تصریح کرد: بهورز نمونه ناجی کودکان و سالخوردگان روستایی است که با هدف مشخص شده خود در شرایط سخت در کنار مردم و همراه با مردم گام بر می دارد.

وی همچنین در پاسخ به اینکه چگونه وارد این شغل شده است بیان کرد:۱۴ ساله بودم که به دعوت آقای پورامینی حراست شبکه بهداشت و درمان شهرستان بافق آموزش های لازم را در سال ۶۷ زیر نظر دکترآسایی و دکتر بشارتی در آموزشگاه بهورز استان یزد آغاز کردم که در آن زمان این اموزشگاه زیر نظر اقای زبرجدی هدایت می شد.

او افزود: پس از گذشت دو سال از فراگیری آموزش های مربوط به روستا بازگشتم و وارد شغل شدم.

بهورز نمونه شهرستان در پاسخ به این سوال که در خصوص سختی شغل خود بگوئید با بیان اینکه این شغل همانند حرفه های دیگر سختی و مشقت های خاص خود را دارد تصریح کرد:در ایام گذشته مشقت های زیادی به دلیل مسافت دور روستا از شهر و نبود امکانات حتی وسیله ایاب و ذهاب تحمل کردم بطوری که گاهی مجبور بودم برای انجام واکسیناسیون کودکانی که در مزارع کشاورزی زندگی می کردند مسافت ۲۰ کیلومتری رفت و برگشت را پیاده طی کنم.

ابراهیمی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به پیشرفت امکانات و وجود وسیله نقلیه کار بسیار سهل شده اما باز هم حجم کاری زیاد است.

او در پاسخ به این اینکه آیا در زمان شغل خود کارگاه آموزشی برگزار می شد ضمن تقدیر از حسین ابراهیمی و خانم محمدی مدیر و مربی اموزشگاه بهورزی بافق خاطر نشان کرد: هر ماه یک کارگاه با حضور کارشناسان شهرستان برگزار می شود اما آنچه مسلم است این است که یک بهورز برای بروزرسانی اطلاعات باید همواره مطالعه را سرلوحه کار قرار دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر از تلاش های دکتر دانشی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بافق و دکتر کوهگرد معاون فنی عنوان کرد:به نظرم این دو مسوول نعمت بزرگی برای حوزه بهداشت و درمان شهرستان هستند.

وی همچنین به خاطرات تلخ و شیرین در ایام کاری گریزی زد و گفت:زمانی که یک بهورز در محل دورافتاده در مقابل مشیت الهی باید تسلیم باشد و شاهد مرگ و میر نوجوانان و جوانان و هم ولایتی خود است سخت ترین صحنه ها برایش رقم می خورد و بالعکس کمک به مادران باردار و متولد شدن نوزادان بهترین خاطرات شیرین است.

ابراهیمی در پاسخ به اینکه به عنوان فردی که در سه سال به عنوان بهورز نمونه شهرستان انتخاب شده اید چه توقع و انتظاری از مسوولین شهرستان و استان دارید عنوان کرد:نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی می تواند با اقتدار خدمات بیمه درمان و حقوق بازنشستگان این حوزه را پیگیری نماید تا به حق واقعی خود دست یابند.

بهورز نمونه شهرستان بافق در پایان ضمن تقدیر از سایت خبری تحلیلی” بافق فردا” به دلیل اهمیت و توجه به شغل بهورز از تمامی هم ولایتی ها و مردمان روستای مبارکه و شهرک آهنشهر درخواست حلالیت کرد.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۳۴۶
برچسب ها:

You cannot copy content of this page