کتاب «حیات وحش بافق» نوشته عالیه نقیب الذاکرین رونمایی شد

دسته: فرهنگی، هنری، مذهبی , کتاب
بدون دیدگاه
یکشنبه - 16 شهریور 1399

آیین رونمایی از کتاب حیات وحش بافق نوشته عالیه نقیب الذاکرین با حضور جوادیان زاده مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و معاون وی،حبیبی پور معاون اداره کل محیط زیست استان و حدادیان مدیر روابط عمومی این اداره، مدیرعامل شرکت سنگ آهن،معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی فرمانداری بافق،بخشدار،رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی دیگر از مسئولان شهرستان و مدیران و معاونین شرکت سنگ آهن در هتل نیکان برگزار شد.

عالیه نقیب الذاکرین مؤلف کتاب حیات وحش بافق در آیین رونمایی از این کتاب ،با بیان اینکه این کتاب مجموعه پژوهشی از یک گروه است،درباره چگونگی نگارش آن گفت: سال ۹۵ برای اولین بار جرقه نگارش کتابی درباره گونه های جانوری در دفتر روابط عمومی شرکت سنگ آهن از سوی فلاح مبارکه در ذهن من ایجاد شد و از آن زمان تا حال که کتاب آماده رونمایی و انتشار است وی در همه زمینه ها همراه و همگام بوده و همیشه حامی اینجانب و سایر پژوهشگران و اهل قلم بوده است.

وی مهمترین فرد در تألیف این کتاب را به عنوان کارشناس، موسوی رئیس اداره محیط زیست بافق معرفی کرد و اظهار داشت:  وی علیرغم دغدغه کاری زیاد اما همیشه با روی باز و مناعت طبع نوشته ها را مطالعه و ما را راهنمایی می کرد.

نقیب الذاکرین همچنین از مدیر روابط عمومی شرکت و مجموعه وی که در این راستا کمک بسیاری نمودند،به ویژه در بحث طراحی جلد کتاب تشکر و قدردانی کرد.

وی کتاب حیات وحش بافق را متشکل از ۱۸۱ گونه جانوری دانست و افزود: این کتاب در چند فصل پیرامون پستانداران، خزندگان، پرندگان، دوزیستان و آبزیان است.

این بانوی فعال و نخبه با بیان اینکه در طبیعت شهرستان بافق ۳۵ گونه جانوری پستاندار داریم،ابراز کرد: از ۸ گونه گربه سانی که در کشور وجود دارد ۶ گونه در این شهرستان است و مهمترین و بزرگترین آن پلنگ ایرانی و کوچکترین گربه شنی است.

نقیب الذاکرین ادامه داد: ۱۸۱ نوع پرنده در بافق وجود دارد که ۷۳ پرنده بومی و ۴۵ پرنده مهاجر هستند. جغد طلایی پرنده بومی شهرستان است که در هیچ کجای استان و استان های همجوار وجود ندارد و تنها در حوالی خلیج فارس است.

وی با اشاره به  ۲۶ خزنده و دوزیست در شهرستان بافق عنوان کرد: از بین خزندگان ۹ گونه مار وجود دارد و تنها ۲ گونه افعی شاخدار و افعی جعفری خطرناک هستند .

مؤلف کتاب حیات وحش اضافه کرد: محیط زیست شهرستان بافق به تازگی گونه مار کوتوله را شناسایی کرده است که در روستای قطرم زندگی می کند.

وی در خصوص تصاویر آورده شده در کتاب نیز بیان کرد: در این کتاب گونه هایی معرفی شده که تصاویر آن وجود داشته است و آنچه تنها شنیده شده بیان نکردیم. تصاویر توسط اداره محیط زیست شهرستان و برخی عکاسان کشوری جمع آوری شده است.

نقیب الذاکرین خاطر نشان کرد: این کتاب پنج کارشناس دارد که از دانشگاه های مختلف کشور بودند و با ما همکاری کردند.

وی افزود: در این کتاب برای هر گونه جانوری به معرفی زیستگاه آن،ویژگی های شناختی،زیستی،تغذیه و زادآوری آن پرداخته ایم تا مردم با آنان آشنا و تلاش برای حفاظت آن کنند.

نقیب الذاکرین در پایان امیدوار شد با همکاری مردم و محیط بانان همه در پاسداری محیط زیست کوشا باشیم.

اطلاع رسانی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران- بافق

photo_2020-09-05_17-06-53-1024x682

photo_2020-09-05_17-04-41-1024x682

photo_2020-09-05_17-05-19-1024x682

photo_2020-09-05_17-05-48-1024x682

photo_2020-09-05_17-05-50-1024x682


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۲۶۶
برچسب ها:

You cannot copy content of this page