بازدید معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان و مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و هیئت همراه از بندخاکی دشت حسن آباد و کانون بحرانی فرسایش بادی گودگوار شهرستان بافق

دسته: محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری
بدون دیدگاه
یکشنبه - 13 مهر 1399

image_2020_10_4-8_31_13_503_eBW
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان بهمراه مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و هیئت همراه از اجرای مشارکتی بند خاکی حسن آباد و عملیات بیابان زدایی در کانون بحرانی فرسایش بادی منطقه گودگوار شهرستان بافق بازدید کردند.
در این بازدید که گرشاسبی معاونت آبخیزداری،امور مراتع و بیابان و جعفریان مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به همراه مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان،سرپرست فرمانداری بافق، مدیرعامل شرکت سنگ آهن، رئیس اداره منابع طبیعی بافق و دیگر مسئولان استانی و محلی شهرستان بافق حضور داشتند از بند خاکی مشارکتی دشت حسن آباد و عملیات بیابان زدایی منطقه گودگوار این شهرستان بازدید کردند.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد با بیان اینکه این پروژه از ۲ سال گذشته بصورت مشارکتی بین شرکت سنگ آهن و منابع طبیعی و آبخیزداری در سطح ۲هزار و ۸۵ هکتار با حجم آبگیری ۴۰۰ هزار مترمکعب در حال انجام است، افزود: مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان توسط شرکت سنگ آهن و ۴۰۰ میلیون تومان سهم منابع طبیعی و آبخیزداری بوده است و این بند خاکی ۲ متر دیگر ارتفاع پیدا خواهد کرد و طی سه ماه آینده با حضور معاون وزیر و رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور افتتاح خواهد شد.
سپس معاون آبخیزداری،امور مراتع و بیابان سازمان جنگلها با اشاره به آغاز فعالیت این سازمان از سال ۱۲۸۴ بیان کرد: تا ابتدای سال ۹۹ حدود ۳۰ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار تحت پوشش عملیات آبخیزداری قرار گرفته و در سال جاری نیز یک و نیم میلیون هکتار تحت پوشش قرار دارد. طی ۳ سال اخیر با اعتبارات صندوق توسعه رشد بهتری را در توسعه عملیات آبخیزداری کشور داشته ایم.
پرویز گرشاسبی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که این سازمان از دیرباز بدنبال آن است را مشارکت ذی نفعان حوزه آبخیزداری و پروژه های تلفیقی است عنوان کرد: اولویت تأمین اعتبار با پروژه های مشارکتی و تلفیقی است.
وی پیشرفت بند خاکی دشت حسن آباد را بسیار خوب دانست و گفت: پیرو توافق دو سال گذشته امروز در بافق حضور یافتیم و خوشبختانه قسمت اعظمی از پروژه انجام گرفته و طبق قول داده شده اگر امسال چنین پروژه هایی آورده شود معاونت آبخیزداری سازمان ۵ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی تأمین اعتبار می کند.
معاون آبخیزداری سازمان جنگل ها از دیگر پتانسیل بخش خصوصی را در سایر کارهای بیابان زدایی، تولید انرژی های نو، جلوگیری از تخریب سرزمین، جلوگیری از گرد و غبار و جذب اکوتوریسم دانست.
همچنین رضا فلاح مبارکه با بیان اینکه شرکت سنگ آهن در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود در احداث بند خاکی منطقه دشت حسن آباد بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومان طی تفاهم نامه بین منابع طبیعی استان یزد و این شرکت هزینه کرده است تا آبهایی که به روستاهای پایین دست و جاده های دسترسی آسیب می رساند مهار کند و سفره های آب زیر زمینی نیز تغذیه شود،اظهار کرد: شرکت سنگ آهن آمادگی دارد با توجه به تفاهم انجام گرفته با سازمان آبخیزداری، امور مراتع و بیابان کشور از محل اعتبارات مازادی که به شهرستان تخصیص داده می شود کمک به احداث بندهای خاکی دیگر کند.
در ادامه، مسئولین ازعملیات بیابان زدایی کانون بحرانی فرسایش بادی گودگوار بافق بازدید کردند.
در این بازدید ریس اداره بیابان زدایی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد ضمن شرحی از فعالیت های صورت گرفته، عنوان کرد: برای عملیات بیابان زدایی در کانون بحرانی منطقه گودگوار ۳ هزار و ۷۰۰ هکتار بادشکن زنده پیش بینی شده است که از سال ۸۷ تاکنون ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار آن با کاشت گونه تاغ بیابان زدایی شده است.
فتاحی، تجهیز چاه عمیق، استخر بظرفیت ۶۰۰ مترمکعب،برج دیده بانی، تنوع گونه ای با ایجاد فاصله کشت ها ۲۵ تا ۵۰ متر بصورت کانالی را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد.
در پایان وحید جعفریان، مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگلها اظهار داشت: استان یزد در کشور، یکی از موفق ترین استان ها در زمینه اجرای پروژه پایلوت ترسیب کربن است که با «یو ان دی پی» همکاری می کند.

image_2020_10_4-8_31_14_642_cYI


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۱۰
برچسب ها:

You cannot copy content of this page