پانصد هکتار از اراضی بیابانی شهرستان بافق با مالچ معدنی طبیعی تثبیت می شود

دسته: محیط زیست، منابع طبیعی، گردشگری
بدون دیدگاه
یکشنبه - 11 آبان 1399

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بافق در بازدید مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار و کارشناسان دفتر امور بیابان سازمان جنگلها، مدیرکل منابع طبیعی و مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد از تثبیت ۵۰۰ هکتار از اراضی بیابانی و کانون های بحرانی این شهرستان با مالچ معدنی طبیعی با اجرای طرح های مقابله با گرد و غبار و بیابان زایی استان یزد و با همکاری دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی دانشگاه یزد خبر داد.
در بازدید از عملیات بیابان زدایی کانون بحرانی فرسایش بادی گودگوار و تهیه طرح های اجرائی مقابله با گرد و غبار و بیابان زایی استان یزد تپه های شنی جاده قطرم که مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار و کارشناسان دفتر امور بیابان سازمان جنگلها، مدیرکل منابع طبیعی و مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد، رییس اداره منابع طبیعی شهرستان بافق و رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی استان یزد حضور داشتند، رییس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد ضمن شرحی از فعالیت های صورت گرفته، عنوان کرد: برای عملیات بیابان زدایی در کانون بحرانی منطقه گودگوار ۳ هزار و ۷۰۰ هکتار بادشکن زنده پیش بینی شده است که از سال ۸۷ تاکنون ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار آن با کاشت گونه تاغ بدلیل کم آب خواهی بالا و قسمتی با بره تاغ ( شور جنوبی) قره داغ و اسکمبیل بیابان زدایی شده است.
فتاحی، تجهیز چاه عمیق، استخر بظرفیت ۶۰۰ مترمکعب،برج دیده بانی، تنوع گونه ای با ایجاد فاصله کشت ها ۲۵ تا ۵۰ متر بصورت کانالی را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد.
در این بازدید، مشاور رییس سازمان و دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار عنوان داشت: مقابله با گرد و غبار رویکردی با کارهای پیشگیرانه با کمک مردم و مدیریت کردن چرا امکان پذیر است.
طهماسبی پروژه های کم هزینه با اثربخشی بیشتر را مهم دانست و افزود: در آیین نامه در حال اصلاح مقابله با گرد و غبار به مدیریت و سازگاری با پدیده گرد و غبار شده ایم.
در ادامه بازدید از تهیه طرح های اجرائی مقابله با گرد و غبار و بیابان زایی استان یزد تپه های شنی جاده قطرم، عظیم زاده عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی و کویر شناسی دانشگاه یزد عنوان داشت: اجرای تهیه طرح های اجرائی مقابله با گرد و غبار و بیابان زایی استان یزد با مالچ معدنی طبیعی را از اردیبهشت ماه سالجاری درتپه های شنی جاده قطرم و با همکاری ۳ شرکت برشمرد.
عظیم زاده تأثیرات زیست محیطی مالچ های غیر نفتی بر روی ۵ گونه شاخص منطقه، تاغ، رمس، اسکمبیل و گونه های علفی چون علف شتر و سبد ذکر کرد.
وی افزود: اجرای پایلوت در سطح یک هکتار و با قرق منطقه همراه است.
عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی یزد از دیگر اجرای آزمایشی این طرح را دشت یزد اردکان نام برد.
سپس رییس کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار ضمن تشکر از اعضای هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی و کویر شناسی دانشگاه یزد، مدیرکل منابع طبیعی و مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد و رییس اداره منابع طبیعی شهرستان بافق تصریح کرد: از سال ۱۳۴۶، از مالچ نفتی برای تثبیت ماسه های روان استفاده می شده که اثرات جانبی روی محیط زیست داشته است.
طهماسبی اضافه کرد: این سازمان، در سه سال گذشته اقدامات زیادی در بحث شناسایی مناطق غبار خیز مناطق کشور انجام داده است و جایگزینی برای مالچ نفتی را در دستور کار خود قرار داده است و موفق به تهیه دستور العملی شده است. ۸۶ شخص حقیقی و حقوقی نمونه های خود را در زمینه مالچ معدنی طبیعی ارائه دادند که بعد از بررسی، ۵ نمونه پذیرفته شده است.
وی تصریح کرد: برای رسیدن به نتایج این طرح تا یکسال و نیم آینده باید منتظر ماند و پس از آن با تائید محیط زیست، گواهی پنج ساله به مجریان طرح داده می‌شود و دستگاه‌های اجرایی موظفند طبق اصول آن عمل کنند.
وی استان یزد را جزء پرقدمت ترین استان های مقابله با بیابان زایی فرسایش بادی و گرد و غبار دانست.
رییس کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار گفت: بایستی حرکت ماسه های روان در این منطقه و دیگر مناطق را مدیریت کنیم و نفوذ خود مالچ در ماسه و اینکه از زیر آن بذر سبز شود دارای اهمیت است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد در حاشیه این بازدید میزان عرصه های درگیر در استان یزد در اجرای این طرح را هزار هکتار ذکر کرد و افزود: در صورت اجرای موفقیت آمیز این طرح در استان و اخذ مجوز‌های محیط زیست، بیش از هزار هکتار از بیابان‌های استان مالچ پاشی غیر نفتی می‌شود.
محمدرضا آخوندی خاطر نشان کرد: از این میزان، ۵۰۰ هکتار از عرصه های بیابانی شهرستان بافق تحت تأثیر مالچ معدنی طبیعی تثبیت شود.
وی تصریح کرد: در صورت اجرای طرح‌های بیابان زدایی در استان و تثبیت شن‌ها و بیابان‌ها در سطح شش میلیون هکتار از بیابان های استان، می‌توان تا ۵۰ درصد آسیب‌های گرد و خاک به بهداشت و محیط، تأسیسات و زیرساخت‌های اجتماعی را کاهش داد.

image_2020_11_1-8_17_33_918_Vss

image_2020_11_1-8_17_32_489_OCI


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۶
برچسب ها:

You cannot copy content of this page