گفتگوی” بافق فردا” با رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بافق

دسته: کشاورزی،دامداری و شیلات
بدون دیدگاه
شنبه - 8 آذر 1399
گفتگوی” بافق فردا” با رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بافق

به منظور پاسخ برخی از سوالات ارسالی از سوی شهروندان به سایت خبری تحلیلی "بافق فردا" به سراغ فرزانه سالاری رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بافق رفتیم و با وی به گفتگو نشستیم.

به منظور پاسخ برخی از سوالات ارسالی از سوی شهروندان به سایت خبری تحلیلی “بافق فردا” به سراغ فرزانه سالاری رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بافق رفتیم و با وی به گفتگو نشستیم.

بافق فردا:چند راس دام در شهرستان وجود دارد؟

رییس اداره دامپزشکی شهرستان بافق:در رابطه با جمعیت دامی شهرستان بافق بالغ بر ۲۱ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز)، بالغ بر ۹۰۰ راس دام سنگین وجود دارد.‌

بافق فردا:چه تعداد مرغداری در شهرستان موجود است و آمار جوجه ریزی در هر دوره چند قطعه است؟

سالاری:تعداد مرغداری های بافق ۲۵ عدد می باشد که از این تعداد ۲۲ مرغداری فعال می باشد. ظرفیت جوجه ریزی در هر دوره ۴۳۰ تا ۴۷۰ هزار جوجه در هر دوره جوجه ریزی می باشد که براساس فصول سال متغیر است.

بافق فردا:آیا دام هم به کرونا مبتلا می شود؟

رییس اداره دامپزشکی شهرستان بافق:تاکنون شواهدی معتبر مبنی بر این که حیوانات نقش مهمی در انتشار ویروس کووید-۱۹ دارند، وجود ندارد و تحقیقات نشان می دهد که احتمال خطر انتشار کووید-۱۹ از حیوان به انسان پایین است.

بافق فردا:کرونا چه مشکلاتی برای دامداران به وجود آورده است.

سالاری:در خصوص مشکلات دامداران بیشتر مسائل مربوط به تامین خوراک، قیمت آن، محدودیت های تردد مطرح است که این مسائل در حیطه وظایف شبکه دامپزشکی نیست چرا که جنبه بهداشتی ندارد و در رابطه با ابتلا این بیماری از دام به انسان هم خوشبختانه تاکنون موردی مستند از انتقال دام به انسان گزارش نشده است.

بافق فردا:با توجه به شرایط کرونا برای سلامت فراورده های خام دامی اداره دامپزشکی چه اقدامی انجام داده است؟

رییس اداره دامپزشکی شهرستان بافق:در رابطه با نظارتهای مراکز عرضه فراورده های خام دامی در سطح شهر هم بازرسین شبکه دامپزشکی در کنار همکارانمان در شبکه بهداشت بطور روزانه بر حفظ زنجیره سلامت غذایی و اجرای دقیق شیوه نامه های بهداشتی نظارت می کنند و دستورالعملهای خاصی نیز به متصدیان واحدهای عرضه فراورده های خام دامی ابلاغ نموده است که می توان به ممنوعیت قطعه بندی مرغ و ماهی اشاره نمود.

حساسیت بر روی عرضه فراورده های خام دامی بدلیل آلودگیهای ثانویه است که ممکن است در طی عرضه، بدنبال عدم رعایت موازین بهداشت فردی توسط متصدی واحد رعایت نشود.

در رابطه با شیر و فراورده های آن هم در طی این مدت ۲ مرتبه از کلیه مراکز عرضه شیر خام در شهرستان نمونه گیری انجام گرفته و نمونه های شیرخام برای بررسی بارمیکروبی، تشخیص تقلبات و بررسی وجود بیماریهای مشترک به ازمایشگاه تشخیص اداره کل دامپزشکی استان ارسال گردید. در هفته اخیر نیز این رصد و پایش سلامت شیرخام عرضه شده در شهرستان، مجدد انجام گرفته است.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۱۸
برچسب ها:

You cannot copy content of this page