هشدار در خصوص خطر شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

دسته: کشاورزی،دامداری و شیلات
بدون دیدگاه
یکشنبه - 21 دی 1399
هشدار در خصوص خطر شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

فرزانه سالاری، سرپرست شبکه دامپزشکی بافق از رخداد بیماری آنفولانزا فوق حاد پرندگان در برخی از استانهای کشور خبر داد.

فرزانه سالاری، سرپرست شبکه دامپزشکی بافق از رخداد بیماری آنفولانزا فوق حاد پرندگان در برخی از استانهای کشور خبر داد.

 فرزانه سالاری با بیان مطلب فوق گفت: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان جزء بیماری های به شدت واگیر، خطرناک و مشترک بین پرندگان و انسان است و به علت تلفات بالا به طاعون پرندگان مشهور است. پرندگان مهاجر مخزن این بیماری اند و عامل بیماریزا را از یک منطقه به منطقه دیگر انتقال می دهند.

وی سرعت انتشار سریع، عدم درمان موثر در طیور، بروز خسارت اقتصادی و تهدید سلامت افراد را از جمله ویژگیهای بارز این بیماری دانست.

سالاری درباره توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از بیماری گفت:
– خودداری از خرید پرنده از فروشندگان دوره گرد و گزارش عرضه طیور دوره گرد به شبکه دامپزشکی
– رعایت موازین بهداشتی در حین مواجه با طیور تلف شده و دفن بهداشتی آنها
 – عدم جابجایی مرغ های بومی و محصور نمودن آنها
_ عدم دسترسی پرندگان مهاجر به طیور و خودداری از شکار پرندگان مهاجر
سالاری در خصوص نحوه برخورد دامپزشکی با کانونهای این بیماری افزود: تا شعاع یک کیلومتری واحد درگیر بیماری، طیور و تخم مرغ های محلی در منطقه معدوم می شوند و بعد از عملیات معدوم سازی و پاکسازی کانون، عملیات پایش و مراقبت و نمونه برداری از واحد بصورت مستمر انجام میگیرد.
بازرسان دامپزشکی از زمان جوجه ریزی تا اتمام روند کشتار، پروسه بهداشتی مرغداریها را بطورکامل چک میکنند. بنابراین همشهریان عزیز میتوانند با اطمینان خاطر مرغ و تخم مرغ مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.

فرزانه سالاری در پایان خاطر نشان کرد: در راستای سلامت مردم این نکته بسیار حائز اهمیت است که نگرانی مردم از معدوم سازی پرندگان نباید سبب شود تا آنها از اطلاع رسانی در این زمینه اجتناب کنند. زیرا ضررهای ناشی از عدم اطلاع رسانی، گریبان گیر همه مردم خواهد شد. بنابراین در صورت مشاهده فروشندگان دوره گرد و غیر مجاز طیور و نیز تلفات ناگهانی در پرندگان خود، برای جلوگیری از انتشار آلودگی، لازم است فوراً مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان از طریق تماس با ۳۲۴۳۷۳۱۲ اطلاع دهید.


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۱۰۰
برچسب ها:

You cannot copy content of this page