همه گیری کرونا، توجه بیشتر به سلامت  مردان

دسته: علمی - پزشکی
بدون دیدگاه
پنج‌شنبه - 30 بهمن 1399

هفته ملی سلامت مردان ایران (هفته اول اسفند) در سال جاری در شرایطی برگزار می شود که با همه گیری کووید ۱۹ مواجه هستیم.

شواهد ملی  و بین المللی حاکی از آن است که در همه گیری کووید ۱۹ ، خطر مستقیم بیشتری ، سلامتی و حیات مردان را تهدید می کند اما موضوع سلامت مردان در نزدیک به ۲ دهه اخیر به عنوان بحران خاموش سلامت مورد توجه بین المللی  قرار گرفته است.

براساس اطلاعات جنسیتی گزارش شده از ۴۱ کشور، اگرچه تعداد موارد قطعی ابتلا به کووید در بین زنان و مردان تفاوت چندانی ندارد اما مردان بیش از زنان از این عفونت فوت کرده، و نسبت کشندگی در مردان ۲٫۴ برابر بیش از زنان است .

علت این تفاوت را باد در مجموعه ای تفاوت های بیولوژیک، رفتاری و روانی اجتماعی دانست.

کروموزومX حاوی ژن های متعدد مرتبط با ایمنی است تفاوت در تاثیر ژن ها و هورمون های جنسی بر پاسخ ایمنی تاثیر می گذارد  ازطرف دیگر بالاتر بودن سطح angiotensin-converting enzyme در پلاسمای مردان، عامل بیولوژیک دیگری است که بر ابتلا و شدت بیماری تاثیر می گذارد.

علاوه بر تفاوت های بیولوژیک ، تفاوت های رفتاری  و روانی اجتماعی نیز ابتلا به کووید تاثیر دارد مطالعات انجام شده بر روی موج اول همه گیری در امریکا و تفاوت های دو جنس نشان داد که شدت خطر ادراک شده پاندمی کووید در بین مردان کمتر ار زنان بوده و لذا اقدام به رفتارهای حفاظت نشده نظیر حضور در اجتماع و پرهیز نکردن از تماس فیزیکی در بین مردان بیشتر است  بسیاری از مردان برای اینکه ترس خود نسبت به بیماری را نشان ندهند از پوشیدن ماسک و سایر رفتارهای حفاظت کننده پرهیز می کنند.

بحث خود مراقبتی در شرایط کنونی با توجه به شیوع ویروس جهش یافته جدید (نوع انگلیسی) که دارای میزان سرایت بیشتر (۳۰درصد بیش از نوع قبلی) و کشندگی بیشتر دارای اهمیت بسیار است زیرا مردان نسبت به رعایت اصول اولیه پیشگیری کم توجهند.

تازمانی که خطر انتقا ل کاهش نیابر مراقبت از خود به عنوان اصلی ترین روش برای مقابله با بیماری است  اگر برای شکست این ویروس جدی هستیم مردان باید سلامتی خود و خانواده ارتقاء  بخشیده و از خانواده محافظت کنند.

طیبه عسکری


پرینت اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
بازدید: ۷۸
برچسب ها:

You cannot copy content of this page